۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انتظار برای انتشار لیست اعضای هیات مدیره نفتی ادامه دارد/ چرا وزیر نفت شفاف‌سازی نمی‌کند؟

۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۸
کد خبر: 320662
انتظار برای انتشار لیست اعضای هیات مدیره نفتی ادامه دارد/ چرا وزیر نفت شفاف‌سازی نمی‌کند؟

با پایان یافتن مهلت قانونی خروج بازنشستگان از پُست های دولتی اما همچنان مدیران بازنشسته شرکت‌های تابعه وزارت نفت که خود را از این قانون مبرا می‌دانند و با پشتیبانی وزارت نفت بر صندلی ریاست خود تکیه زده و گویا قصد ترک آن را ندارند. در این بین انتظار می‌رود وزیر نفت با انتشار لیست اسامی اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت های تابعه وزارت نفت اقدام به شفاف‌سازی در خصوص مدیران بازنشسته و یا چند شغله نماید.

به گزارش اقتصادآنلاین، مجلس در تاریخ 26 شهریورماه سال جاری طرحی را تصویب کرد که به موجب آن بازنشستگان از کار در مناصب مدیریتی سازمان های دولتی و شرکت های شبه دولتی و خصولتی منع شدند. از این رو مدیران بازنشسته تا تاریخ 26 آبان مهلت واگذاری پست خود را داشتند. در این بین برخی وزارت‌خانه‌ها مانند وزارت کار و وزارت کشور در اقدامی جالب توجه سعی بر شفاف سازی از اسامی مدیران هلدینگ ها و صندوق های بازنشستگی زیرمجموعه خود نمودند. 

از این رو اسامی اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت های تابعه و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعم از شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد،‌ صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، سازمان تامین اجتماعی و بانک توسعه تعاون در درگاه رسمی وزارت کار قرار گرفت. 

 این عمل هر قدر هم که به مذاق عده‌ای خوش نیاید، حرکتی است شایسته، در راستای اصل شفاف‌سازی آغاز شده از سوی دولت دوازدهم، و از وزیر نفت نیز که خود پرچم دار مبارزه با فساد است و در تمام سخنرانی های خود بر مبارزه با فساد تاکید ویژه دارد توقع می‌رود جهت شفاف‌سازی در اقدامی مشابه همکار خود در وزارت کار، نام مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکت های تابعه ریز مجموعه وزارت نفت، صندوق های بازنشستگی نفت ،و  شرکت های سرمایه گذاری نفت و زیر مجموعه انها ‌را در درگاه اینترنتی آن وزارت منتشر نماید. 

چراکه بر اساس پیگیری‌های بعمل آمده، بیشترین میزان تخلف از قانون منع بکارگیری بازنشستگان در زیرمجموعه‌های وزارت نفت و صندوق بازنشستگی نفت، وزارت کار و صندوق‌های بازنشستگی زیرمجموعه، بنیاد مستضعفان و زیرمجموعه، شهرداری تهران ، صدا و سیما و زیرمجموعه و بانک‌ها وجود دارد. 

بر این اساس شایسته است که صندوق‌های بازنشستگی و شرکت های تابعه و هلدینگ های وابسته به وزارت نفت نیز به دور از تمام مسایل سیاسی توان خود را در جهت انتشار اسامی مدیران و اعضای هیئت مدیره بویژه مدیران بازنشسته به کار گیرند. البته گفتنی است از زمان ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان، بسیاری از مدیران بازنشسته شرکت های تابعه وزارت نفت، از جمله صندوق بازنشستگی صنعت نفت ، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت و هلدینگ خلیج فارس پاسخ منفی به خبر بازنشستگی خود دادند. دلیل این مدیران نیز بر غیردولتی بودن شرکت و عدم تامین بودجه مستقیم از سوی دولت است. 

اما  متن قانون منع بکارگیری بازنشستگان تصریح می‌کند "هر دستگاهی که به هر نحوی از انحا از بودجه دولت استفاده کند" مشمول قانون فوق می شود، تمامی شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌ها و هر شرکتی که حتی یک درصد از سهامدارانش دولتی، نهاد عمومی غیر دولتی باشد، یا هر دستگاهی که سهامدارانش ریالی از بودجه دولت استفاده کرده باشند و همچنین کلیه نهادها، دستگاه‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آنها مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان است.

از سویی دیگر همچنین خبرها حاکی از آن است که در ستاد وزارت نفت نیز  با وجود بازنشستگی معاونین وزیر هنوز معاونین دو معاونت مهندسی و پژوهش و معاونت برنامه ریزی وزارت نفت در شرایط خاص کشور مشخص نشده است. از این رو ضرورت شفاف‌سازی نام مدیران و معاونان در وزارت نفت بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود.