۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اوپکی‌ها باز هم با صدور توافقنامه یکصدا شدند/ابهام در توافقنامه با ذکر نکردن نام ایران

۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۲
کد خبر: 320357
اوپکی‌ها باز هم با صدور توافقنامه یکصدا شدند/ابهام در توافقنامه با ذکر نکردن نام ایران

نشست یکصد و هفتاد و پنجم گروه اوپک شب گذشته در حالی به پایان رسید که اعضای این سازمان بر سر کاهش تولید 800 هزار بشکه‌ای به توافق رسیدند. این در حالی است نامی از ایران در خصوص معافیت از کاهش تولید به دلیل تحریم ها نیامده و تنها به صحبت های دبیر کل در این خصوص بسنده شده است.

به گزارش خبرنگار بین الملل اقتصادآنلاین، نشست 175 اوپک شب گذشته با صدور بیانیه ای در حالی پایان یافت که همچنان در خصوص برخی موارد به قطعیت صحبت نشده است. یکی از این موارد معافیت ایران از کاهش تولیداست. 

در ادامه به مشروح کامل بندهای بیانیه می پردازیم:

این نشست در روز پنجشنبه ششم دسامبر 2018، برابر با پانزدهم آذر 1397  به ریاست سهیل محمد المرزوعی، وزیر انرژی و صنعت امارات و سرپرست هیئت نمایندگان این کشور برگزار شد. 

در این کنفرانس به وزیر جدید و منتخب نفت عراق خیر مقدم اعلام شد و همچنین از وزیر پیشین این کشور، که با توانمندی هیئت نمایندگان این کشور را از آگوست 2016 در اوپک هدایت کرده بود، قدردانی به عمل آمد. 

در این کنفرانس تصمیم قطر مبنی بر پایان دادن به عضویت خود در اوپک، که از تاریخ یکم ژانویه 2019 انجام خواهد شد، مطرح شد.

همچنین این کنفرانس به بررسی گزارش دبیرکل، و گزارش و توصیه های کمیته نظارت وزرای اوپک، که عملکردشان توسط کمیته فنی مشترک و اعضای کمیسیون اقتصادی مورد حمایت قرار می گیرد، پرداخت.   

این کنفرانس تحولات بازار نفت پس از آخرین نشست اوپک که در تاریخ 22 ژوئن 2018 در وین برگزار شد، را در راس برنامه هایش قرار داد و به بررسی چشم‌انداز بازار نفت در باقی مانده سال 2018 و  سال 2019 پرداخت. در همین راستا، در این کنفرانس تاکید شد که مبانی تأمین عرضه و تقاضای نفت، همگی لازمه تلاش های هماهنگ کشورهای عضو در اعلامیه همکاری است تا بتوانند در راستای بازگرداندن تعادل به بازار عمل کنند. 

علاوه بر این، اعضاء در مورد افزایش نوسانات بازار  و چشم انداز اقتصادی سال 2019، که حاکی از تولید مازاد بر نیاز جهانی به نفت است، با وجود تردید ها و بلاتکلیفی های غالب بر جلسه، بحث و گفتگو کردند. 

همچنین، در این کنفرانس به این موضوع اشاره شد که چشم انداز رشد اقتصادی جهانی در سال 2019 کمی کندتر از سال 2018 خواهد بود، و در صورت مواجهه با پیامدهای حاصل از سیاست گذاری های اقتصاد کلان و عدم اطمینان حاصله، می تواند به طور بالقوه بر تقاضای جهانی نفت در سال آینده تاثیر گذار باشد. 

 همچنین  علاوه بر بررسی عوامل تاثیرگذار بر بازار و صنعت نفت بطور کلی، به بررسی پی آمدهای ممکن که این تحولات می تواند بر میزان موجودی جهانی داشته باشد پرداخته شد. 

با توجه به اصول رایج و چشم انداز مورد توافق در مورد وجود عدم توازنِ تولید در حال افزایش در سال 2019، این کنفرانس برای تنظیم میزان تولید اوپک با تولیدات کلی به کاهش   800 هزار بشکه ای نسبت به ماه اکتبر 2018، تصمیم گرفت و از ژانویه 2019 نیز برای یک دوره زمانی شش ماهه این کاهش ادامه خواهد داشت و در آوریل 2019 مجددا بررسی می شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد که یکی از اعضای کمیته نظارت وزرا به بررسی دقیق و اجرای عادلانه مصوبات انجام شده بپردازند و بطور مرتب به رئیس جلسه بر طبق مدت زمان مقرر شده گزارش دهد. 

در این بین کشورهای عضو اوپک با تاکید بر اصول بنیادی در راستای ایجاد یک بازار پایدار و متعادل نفتی، که منافع تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و پایداری صنعت نفت را در اولویت قرار داده است، موافقتشان را ابراز کردند. کشورهای عضو همچنین متعهد شدند تا تولیدکنندگان قابل اعتماد و مطمئنی برای نفت خام و محصولات آن در بازارهای جهانی باشند.  

این کنفرانس از همه کشورهای عضو اوپک و همچنین کشورهای غیر اوپک که در اعلامیه همکاری را پذیرفته اند، به دلیل ادامه تعهدات خود در راستای دستیابی و حفظ تعادل و ثبات در بازار، تشکر کرد.  

این کنفرانس همچنین نقش برجسته ای را که کشورهای غیر عضو اوپک در اعلامیه همکاری ایفا کرده اند، مورد تأیید قرار داد. در این راستا، بر اهمیت پنجمین جلسه اعضای اوپک و غیر اوپک تاکید شد.  

این کنفرانس، که بر پایه تلاش برای ایجاد ثبات بازار در «اعلامیه همکاری» استوار است، و در راستای منافع تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، صنعت نفت و همچنین اقتصاد جهانی بوده است، متعهد شد تا همکاری اش با شرکت کنندگان غیر اوپک را تحت یک چارچوب که به عنوان پیش نویس منشور همکاری بین کشورهای تولید کننده نفت مطرح شده است و اصل آن مورد تأیید قرار گرفته و توسط کشورهای شرکت کننده نهایی و تصویب شده است، را تقویت کند.  

در این کنفرانس، وزیر نفت ونزوئلا  برای دوره یک ساله به عنوان رئیس کنفرانس برگزیده شد ، که از تاریخ اول ژانویه 2019 منصوب خواهد شد. و در ادامه مصطفی گیتونی، وزیر انرژی الجزایر را به عنوان جانشین ریاست اوپک، انتخاب کردند. 

همچنین اعضا مراتب تشکر خود را از رئیس دوره ای ، به دلیل مدیریت شایان در سال 2018 اعلام داشتند. 

در این کنفرانس آگوستین اوکومو، نماینده گینه استوایی اوپک، به عنوان رئیس هیئت نمایندگان اوپک در سال 2019،  و آقای لپوکو به عنوان عضو علی البدل برای این عنوان برگزیده شدند. 

این کنفرانس با تعیین نشست عادی بعدی خود در آوریل 2019 در وین اتریش به خاتمه رسید. 

در نهایت این کنفرانس از دولت و مردم جمهوری اتریش و نیز مقامات شهر وین به دلیل مهمان نوازی گرم خود و برگزاری دقیق این جلسه سپاسگزاری کرد.

http://mobile.opec.org/5278.html