۰ نفر

با تصمیم سازمان کشورهای صادر کننده نفت؛

افزایش قیمت در بازار گاز طبیعی متوقف می شود؟

۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 319909
افزایش قیمت در بازار گاز طبیعی متوقف می شود؟

در آستانه یکصد و هفتاد و پنجمین نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) که قرار است طی آن درباره کاهش تولید نفت در راستای تقویت قیمت ها مذاکره شود. در این بین اما در صورت افزایش قیمت نفت، بازارهای جهانی گاز در پیچ خطرناک کاهش قیمت قرار گرفته و احتمالا در آستانه فصل سرما با کاهش قیمت گاز طبیعی روبرو می شویم.

به گزارش خبرنگار بین الملل اقتصادآنلاین در روز جاری یکصد و هفتاد و پنجمین نشست کمیسیون اقتصادی اوپک در وین  اتریش برگزار خواهد شد تا بر سر کاستن از تولید نفت تصمیم بگیرند، چراکه در دو ماهه گذشته قیمت نفت بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است. در صورت توافق در مورد کاهش تولید و افزایش قیمت نفت، حفاری های آمریکا در حوزه نفت شیل با وسعت بیشتری ادامه یافته و مجددا این افزایش تولید سبب افت قیمت در بازارهای جهانی می شود.

گفتنی است قیمت گازطبیعی در بالاترین سطح خود در سال ۲۰۱۸ همچنان در کف قیمتی میانگین پنج ساله قرار گرفته بود. این در حالی است که ما شاهد جهش ۴۰ درصدی نرخ گاز طبیعی در ماه نوامبر بودیم که البته اصلی ترین دلیل این افزایش قیمت، نگرانی از کمبود منابع گاز در فصل سرما است.

index

در آمریکا، نفت شیل تامین کننده حدود یک سوم از تولیدات گازی است و تصمیم اوپک مبنی بر کاهش سطح تولید می تواند منجر به افزایش سریع منابع گاز طبیعی شود. حوزه پرمیان دارای 3600 چاه نفتی است که علیرغم حفاری های صورت گرفته هنوز بهره برداری نشده اند، و در این صورت می توانند وارد مرحله استخراج شوند.  

در غیر اینصورت، اگر تصمیم کشورهای صادر کننده نفت اوپک و متحدانش بر علیه اعمال محدودیت در تولید باشد، ممکن است مدت 6 تا 12 ماه طول بکشد تا شاهد کاهش تولید گاز نسبت به میزان فعلی آن باشیم. چرا که زمان مورد نیاز است تا دکل های فعال حذف شوند و قراردادهای مرتبط با زمین های نفتی به انقضا برسند.