۰ نفر

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی؛

سومین عرضه نفت در بورس با راهکارهای جدید/ چرا تُرک‌ها نفت ایران را نخریدند؟

۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۵۶
کد خبر: 319813
سومین عرضه نفت در بورس با راهکارهای جدید/ چرا تُرک‌ها نفت ایران را نخریدند؟

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی: برخلاف صحبت هایی که مبنی بر مخالفت وزارت نفت با عرضه نفت در بورس شده است، دلیل اصلی توقف فروش نفت در بورس، بررسی و بهبود راهکارهای عرضه نفت به مشتریان بوده و پس از بررسی چالش های عرضه های قبلی و ارائه بهترین روش، فروش نفت در بورس انرژی به زودی از سر گرفته خواهد شد. وی همچنین با تایید خبر صفر شدن واردات نفت ترکیه از ایران گفت: با به تعویق افتاد راه اندازی سیستم سازوکار مالی اروپا (SPV ) ، در حال حاضر به هیچ کشور اروپایی نمی توانیم نفت صادر کنیم.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در روزهای اخیر اخباری مبنی بر مخالفت وزارت نفت با ادامه عرضه نفت در بورس منتشر شد که حاکی از آن بود این تعویق به دلیل عدم بازگشت پول از سوی خریداران به شرکت نفت بوده است. 

عرضه نفت در بورس استمرار می‌یابد

در این میان حمید حسینی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: عرضه نفت در بورس انرژی متوقف نشده است بلکه از ابتدا قرار بود بطور آزمایشی نفت در بورس فروخته شده و نقاط قوت و ضعف این طرح بررسی شده و عرضه مجددا از سر گرفته شود. به این منظور با عرضه آزمایشی نفت در بورس به راهکارهایی دست یافتیم که روند فروش نفت را سهولت بخشد. 

بطور مثال باید بررسی می شد که شرایط عرضه می بایست منعطف‌تر شود و یا سخت‌گیرانه تر شود، چراکه در این خصوص پیشنهادات جدیدی به وزارت نفت داده شده از قبیل اینکه تمام مبلغ بصورت ریالی پرداخت شود و یا خریدار با طلا بتواند وجه حاصل از فروش نفت را بازگرداند و یا کالا را درمقصد تحویل گیرند. از این رو شرکت نفت در حال بررسی پیشنهادات بوده و پس از جمع‌بندی و ارائه راهکار مناسب، عرضه‌ها از سر گرفته می‌شود. از این رو دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی تاکید کرد که عرضه نفت در بورس با روش‌های بهتر استمرار خواهد یافت.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در برخی اخبار آمده است دلیل اصلی توقف عرضه نفت در بورس، عدم بازگشت پول به وزارت نفت است، گفت: هنوز محموله‌ای بارگیری نشده است که ما انتظار بازگشت پول داشته باشیم. از ابتدا هم قرار بر این شد که محموله‌ ها 30 روز پس از عرضه در بورس بارگیری شده و وجه حاصل از فروش 50 تا 60 روز پس از عرضه توسط خریدار به شرکت نفت بازگردد. حسینی تاکید کرد در آخرین مذاکره ای که با خوشرو معاون امور بین الملل نفت داشته است صحبتی در خصوص مشکل بازگشت پول نشده و شرکت نفت در حال جمع بندی راهکارهایی برای عرضه بهتر نفت در بورس است.

نه تنها ترکیه، بلکه همه اروپایی‌ها واردات نفت از ایران را به صفر رسانده‌اند

حسینی همچنین در خصوص صفر شدن خرید نفت از ایران توسط ترکیه گفت: متاسفانه همه کشورهای اروپایی واردات نفت ازایران را به صفر رسانده‌اند. در این خصوص چون مشکل بر سر پرداخت‌ها است باید راه حلی برای بازگشت پول اندیشیده شود چراکه کانال پرداختی برای کشورهای اروپایی نداریم. وی افزود: تا پیش از این مراودات مالی ایران و ترکیه از طریق هالک بانک صورت می‌گرفت اما پس از اتفاقاتی که برای هالک بانک افتاد و بر اثر تحریم جریمه شد و مدیرانش دستگیر شدند، این بانک دیگر همکاری با ایران را ادامه نداد. از سویی دیگر همه در این تصور بودند که سیستم spv اروپایی ها زودتر راه‌اندازی می‌شود و از این طریق می‌توان به صادرات نفت به اروپا ادامه داد. اما با به تعویق افتادن راه اندازی این سیستم ارتباطات مالی ایران با ترکیه نیز انجام نپذیرفت و این موضوع دلیل اصلی صفر شدن واردات نفت از ایران توسط ترکیه بود.

تلاش کشورهای آسیایی برای ایجاد کانال‌های مالی جدید با ایران

وی همچنین افزود در حال حاضر برخی کشورها مانند چین و هند که منتظر این سیستم بودند و از راه اندازی آن ناامید شده اند، هم‌اکنون سازوکار مالی جدیدی را پی گرفته اند برای مثال هند با بازکردن دو حساب بانکی که یکی برای صادرات نفت و دیگری برای کالاهای صادرات غیرنفتی است در تلاش است به واردات نفت از ایران ادامه دهد. کره جنوبی هم در حال تاسیس بانک برای تسهیل در امر تبادلات مالی با ایران است تا بتواند از معافیت تحریم نفتی ایران بهره ببرد. وی همچنین بیان کرد: کشورهای خریدار نفت ایران در صدد هستند تا با ایجاد کانال‌های جدید به واردات نفت از ایران ادامه دهند.