۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیشروی قیمت نفت ادامه یافت/صعود طلای سیاه در پی خوشبینی به کاهش تولید اوپک و افت تولید کانادا

۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۷
کد خبر: 319532
پیشروی قیمت نفت ادامه یافت/صعود طلای سیاه در پی خوشبینی به کاهش تولید اوپک و افت تولید کانادا

در جریان معاملات امروز بازارهای جهانی قیمت نفت بازهم سر به افزایش گذاشت و با رشد قابل توجهی مواجه شد. در این میان خوشبینی به کاهش تولید اوپک و افت اجباری تولید نفت کانادا از مهمترین دلایل صعودی شدن قیمت ها بود.

به گزارش اقتصادآنلاین، امروز هم بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت های نفت بود. در معاملات، وست تگزاس با افزایش یک دلار و 98 سنت (معادل 1.05 درصدی) به رقم 54 دلار در هر بشکه رسید. این در حالی بود که نفت برنت با شتاب بیشتری رشد کرد و با افزایش 2.22 درصدی (معادل یک دلار و 37 سنت) به پله 63 دلار و شش سنت رسید.

در این بین دو عامل اصلی رشد قیمت، امیدواری به کاهش تولید اوپک و افت اجباری تولید در ایالت آلبرتای کانادا بود. رویترز همچنین گزارش کرد: تصمیم ایالت آلبرتای کانادا مبنی بر کاهش تولید به میزان ۸.۷ درصد معادل ۳۲۵ هزار بشکه در روز به دلیل محدودیت‌های خطوط لوله و افزایش سطح ذخایر نفت، به اوپک برای مقابله با اشباع عرضه کمک خواهد کرد.

از سویی دیگر به عقیده کارشناسان بزرگترین مشکل اوپک ، تولید رو به رشد آمریکا است. اغلب تحلیلگران انتظار دارند با ادامه رشد فعالیت حفاری تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۹ بیشتر افزایش پیدا کند.

گفتنی است پس از آنکه واشنگتن و پکن توافق کردند که در جریان جنگ تجاری آتش بس برقرار کنند و اعلام کردند که قبل از هرگونه اقدام دیگر برای مدت 90 روز مذاکره خواهند کرد، قیمت هر دو شاخص نفتی دیروز حدود 4 درصد رشد داشت.

اوپک قرار است روز 6 دسامبر در مقر خود در وین تشکیل جلسه دهد و در مورد سیاست مشترک تولید تصمیم گیری نماید. همچنین قرار است در این نشست روسیه نیز حضور داشته باشد.

در همین حال قیمت نفت خام رشد کرده و برای دومین روز متوالی از سوی خریداران حمایت شده است. در ماه نوامبر قیمت نفت خام سبک (WTI) نزدیک به ۱۵ درصد پایین آمده بود. سرمایه‌گذاران انتظار دارند که تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا به مسئله مازاد عرضه جهانی نفت واکنش نشان دهند.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس در یادداشتی برای مشتریانش نوشت: " انتظار داریم اوپک درباره کاهش تولید در وین به توافق برسد. این گروه باید تولیدش را ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش دهد تا روند افزایش سطح ذخایر نفت معکوس شود. "

این بانک در ادامه افزود:" انتظار می‌رود اقدام اوپک و روسیه برای کاهش تولید، قیمت نفت برنت را به بالای مرز ۶۰ دلار در هر بشکه برساند. "