۰ نفر

رئیس ایمنی- بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز اعلام کرد؛

آمار مرگ و میر ناشی از نقص وسایل گازسوز هر ساله افزایش می‌یابد/ مرگ ۲۰۱نفر بر اثر گاز گرفتگی در سال گذشته

۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۶
کد خبر: 319505
آمار مرگ و میر ناشی از نقص وسایل گازسوز هر ساله افزایش می‌یابد/ مرگ ۲۰۱نفر بر اثر گاز گرفتگی در سال گذشته

یوسفی پور در نشست خبری روز جاری ضمن تاکید بر نقش موثر فرهنگ سازی در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی، گفت: از انجاکه بیش از 59 درصد از تلفات گاز طبیعی از طریق نصب نادرست دودکش است، از وزارت راه و شهرسازی می خواهیم برای حفظ جان شهروندان به مسئله دودکش اهمیت بیشتر داده و با تدوین مقررات ملی ساختمان، موضوع دودکش را بعنوان آلت قتاله در راس امور خود قرار دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین، روز جاری طی یک نشست خبری رئیس ایمنی- بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز به تشریح آمار و ارقام حوادث ناشی از گازگرفتگی در سال گذشته پرداخت و گفت: میزان تلفات و مرگ میر ناشی از حوادث گازگرفتگی با گاز مونوکسید کربن 23.03 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که تلفات در آتش‌سوزی و انفجار ناشی از گاز طبیعی، زیر یک درصد افزایش داشته است. البته این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که سالانه میزان مشترکین گاز طبیعی، چهار درصد افزایش می‌یابد.

سمنان حادثه خیزترین استان 

در ادامه یوسفی پور به میزان بروز تلفات در هر استان اشاره کرد و گفت: استان سمنان بیشترین آمار تلفات و استان همدان کمترین میزان مرگ ونیر ناشی از حوادث گاز طبیعی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به این موضوع که دمای استان تاثیری در میزان حادثه خیزی ندارد گفت: استان چهارمحال و بختیاری و استان همدان که در مناطق سردسیر واقع شده اند، از لحاظ حادثه خیزی در رتبه های بسیاری پایینی قرار دارند. این در حالی است که استان خوزستان باوجود گرمسیر بودن در رتبه سوم از لحاظ اتدثه خیز بودن است.

دودکش، مهمترین بازیگر در مرگ خاموش

در میان عوامل تولید گاز مونوکسیدکربن، دودکش ها  در سال گذشته 59 درصد نقش در مرگ خاموش داشته اند. در این خصوص رئیس ایمنی- بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز گفت: باوجود نقش اصلی دودکش ها در مرگ خاموش بازهم متاسفانه باید گفت دودکش در ایران مسول ندارد و این امر را وزارت راه و شهرسازی باید پیگیری کند.

از وزارت راه و شهرسازی می خواهیم برای حفظ جان شهروندان به مسئله دودکش اهمیت بیشتر داده و با تدوین مقررات ملی ساختمان، موضوع دودکش را بعنوان آلت قتاله در راس امور خود قرار دهند.

ایمنی وسایل گازسوز، در حال افول

بعد از مرگ ناشی از عملکرد ناصحیح دودکش، گازگرفتگی به دلیل نقص در وسایل گازسوز مهمترین عامل مرگ خاموش است. در این خصوص یوسفی پور بیان داشت: شرکت‌های تولید لوازم گازسوز باید سطح ایمنی وسایل را افزایش دهند تا گاز خام در این لوازم باقی نماند. وی افزود: به رغم کاهش تلفات ناشی از دودکش، ولی حوادث ناشی از گازگرفتگی در نقص وسایل گازسوز متاسفانه ۹ درصد افزایش یافته است و این ارقام برای سال های گذشته نیز صعودی بوده است. 

در این میان شهروندان باید به ایمن بودن وسایل گازسوز دقت داشته و از خرید وسایل نامطئن خودداری کنند. یوسفی پور در این خصوص گفت: مسولیت برخورد با شرکت های تولیدی وسایل گازسوز نا ایمن با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

مرگ 201 نفر بر اثر گازگرفتگی

یوسفی پور در پایان به آمار مرگ و میر سال گذشته در اثر حوادث گاز طبیعی پرداخت و گفت: در سال گذشته در ارتباط با حوادث و فوتی های ناشی از گاز طبیعی ۱۱۰ نفر جان خود را در اثر اشتعال و ۲۰۱ نفر در اثر گازگرفتگی از دست دادند. وی همچنین افزود: تلفات ناشی از آتش‌سوزی و انفجار در استان‌های تهران و خوزستان در رده بالاتری نسبت به سایر استان ها بوده و مرگ خاموش در اثر گازگرفتگی در استان‌های آذربایجان و تهران صدرنشین است.