۰ نفر

تحریم‌ها علیه ایران، آمریکا را منزوی تر می‌کند

۳ آذر ۱۳۹۷، ۲۱:۲۸
کد خبر: 317233
 تحریم‌ها علیه ایران، آمریکا را منزوی تر می‌کند

رئیس موسسه تحقیقات راهبردی مانترایا (Mantraya) در دهلی نو معتقد است که اقتصاد همه واردکنندگان نفت ایران از تحریمهای اعمالی واشنگتن بر روی تهران آسیب خواهد دید و این منجر به انزوای بیش از پیش آمریکا در سطح جهانی خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دکتر شانتی ماریت دسوزا،  در دهلی نو در مورد تحریمهای اعمالی آمریکا علیه مردم ایران تصریح کرد: 'شکی در این نیست که همه واردکنندگان نفت ایران از تحریمهای اعمالی آمریکا بر روی ایران متاثر خواهند شد. شدت این تاثیر به سرعت عمل یک کشور در ایجاد تنوع در منابع واردات نفت خود و شرایط انجام اینکار بستگی خواهد داشت. این تاثیر بر روی اقتصاد آنها می تواند به نحوی منجر به انزوای بیشتر آمریکا شود.'

این کارشناس صاحب نام امور بین الملل، افزود: 'فرانسه، به عنوان مثال، قول داده است که به برنامه های خود در جهت نقض تحریمهای اعمالی آمریکا بر روی ایران و همچنین تقویت هر چه بیشتر نقش بین المللی یورو در ادامه تلاشها در جهت ترغیب اتحادیه اروپا نسبت به مخالفت با اقدام آمریکا برای نمایش خود به عنوان 'پلیس تجاری' جهان ادامه دهد. چنین اقدامی که برای تضمین حاکمیت اقتصادی یک کشور انجام می شود تنها به فرانسه محدود نخواهد شد و احتمالا تاثیر زیادی را بر روی روش آمریکا در استفاده از قدرت دلار برای تبدیل خود به نوعی 'پلیس تجاری' بر جای خواهد گذاشت.'

دکتر دسوزا، در پاسخ به این سوال که آیا معافیت هشت کشور از جمله هند از تحریم های اعمالی آمریکا بر روی ایران در واردات نفت از ایران یک پیروزی مهم برای تهران است: گفت: 'بله، واقعیت این است که تغییرات زیادی می توانند در طول شش ماه آینده رخ دهند و این هشت کشور احتمالا خواستار تمدید دوره معافیت خواهد شد و یا روشی را برای طفره از این تحریمها ابداع خواهند کرد. مذاکرات دیپلماتیک نقش حساسی را در تعیین روند آتی این تحریمها ایفا خواهند کرد. ولی، این یک آسودگی خاطر موقت را برای ایران فراهم می سازد.'

این تحلیلگر صاحب نام در عین حال تاکید کرد: 'تصور اینکه افزایش قیمت نفت (در صورت وقوع) کاهش صادرات نفت ایران را جبران خواهد کرد ابتدایی است و واقعیت بعد از اعمال تمام عیار تحریمها روشن خواهد شد.

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، ولی تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

تحریم هایی که آمریکا یکجانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائی که ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده اند که تحریم های جدید آمریکا بیشتر یک موضوع کاملا تبلیغی و روانی است.