۰ نفر

معاف شوندگان تحریم نفتی ایران:

چگونه خریداران پس از چشم پوشی از تحریم‌های آمریکا برای خرید نفت ایران صف کشیده اند؟

۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۰
کد خبر: 317154
چگونه خریداران پس از چشم پوشی از تحریم‌های آمریکا برای خرید نفت ایران صف کشیده اند؟

تقریبا تمام خریداران اصلی نفت ایران برای دریافت معافیت با ایالات متحده به مذاکره نشسته اند، چراکه با صفر کردن خرید نفت از ایران صنایع انرژی بر آنها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و نهایتا این امر سبب افزایش هزینه های سوخت برای واردکنندگان نفت از ایران خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، برخی از خریداران اصلی جمهوری اسلامی ایران که به معافیت از تحریم های نفتی آمریکا مجهز هستند، می توانند بدون هر گونه تخلف از تحریم ها به وارد کردن نفت ایران بپردازند.

این معافیت بدان‌ معناست که حداقل مقداری از عرضه ی نفتی توسط سومین تولید کننده بزرگ اوپک وارد بازارهای بین المللی خواهد شد، این در حالیست که از ماه آوریل، یعنی فروردین ماه، صادرات نفت ایران 40% کاهش یافته بود. از آن زمان، شرکت ملی نفت ایران جهت حفظ مشتریانش مبالغ پیشنهادی با تخفیفات بی سابقه ارائه کرده است.

تقریبا تمام خریداران اصلی نفت ایران برای دریافت معافیت با ایالات متحده به مذاکره نشسته اند، با این استدلال که با رساندن خریدشان به صفر صنایع انرژی آنها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و اینکه این امر سبب افزایش هزینه های سوخت آنها خواهد شد. طبق اظهارات برایان هوک، مشاور ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، «در حالیکه ایالات متحده به هشت کشور از خریداران نفتی ایران معافیت داده است، این تعداد در انتهای امسال به پنج کشور کاهش خواهد یافت، و یک بازار اشباع شده در سال 2019 خواهد توانست از فروش نفت ایران بکاهد.»

سه کشور آسیایی هند، چین و کره جنوبی که بیشترین خرید از چهار کشور خریدار نفت ایران را دارند، از تحریم ها معاف شدند و توانستند بالغ بر 860000 بشکه در روز بخرند. میزان خرید از سوی ژاپن، ایتالیا و یونان هنوز تایید نشده است. ترکیه پس از اعطای معافیت به خرید 60000 بشکه در روز که بسیار کمتر از خرید سال 2017 بود دست یافت.

خلاصه ای از برنامه هایی که برخی از خریداران بزرگ نفت ایران دارند و اینکه ممکن است در حین برخورداری از معافیت چه کاری انجام بدهند، در زیر ارائه شده است. این بخشودگی ها به مدت 180 روز اعطا شده اند.

کره جنوبی

معافیت: بیش از 200000 بشکه در روز خرید میعانات قبل از تحریم ها: 300000 بشکه (میعانات) در سال 2017

در عین حال که کشور کره سومین وارد کننده بزرگ نفت ایران بود، این کشور اولین خریدار بزرگ بود که با آغاز تحریم های نفتی آمریکا، خریدش را به صفر رساند. این کشور هم اکنون می تواند به میزان 200000 بشکه نفتی در روز خرید کند، در عین حال ممکن است در اصل  وارداتش به همین میزان هم نباشد.

احتمال می رود که این کشور خرید میعانات از ایران را تا ماه اسفند به تعلیق در آورد چرا که لازم است مسائلی همچون مجوز و بیمه نامه را حل کنند. هنوز مذاکراتی بین شرکت های کره جنوبی و همتایان ایرانی شان بر سر قیمت های نفتی صورت نپذیرفته است.

کره جنوبی سیستم پرداختی وون که واحد پول این کشور است را با ایران در پیش می گیرد، و پرداختی ها به حساب های امانی بانک صنعتی کره و بانک ووری واریز می شود. این پول که منحصرا می توان با آن به خرید آذوقه، دارو، و دیگر کالاهای غیر تحریم شده پرداخت،  مستقیما به ایران وارد نخواهد شد.

ژاپن

معافیت: خرید تا زمان اجراسازی تحریم ها در حدود 160000 بشکه در روز از ژانویه تا سپتامبر، دی ماه تا شهریور ماه.

 طبق اظهارات ماه جاری هیروشیگو سِکو، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت این کشور، اکنون که  این کشور یکی از هشت کشور معاف شده است احتمال می رود پالایشگاه های این کشور به از سرگیری واردات نفتی شان از ایران بپردازند.

ژاپنی ها تحت فشار آمریکا خرید نفت خام ایران را از ماه اکتبر، مهر ماه، به تعلیق در آورده بودند.  

هند

معافیت: خریداری تا 300000بشکه در روز تا قبل از آغاز تحریم ها، 560000 بشکه در روز از ژانویه یا اکتبر 2018

این کشور جنوب آسیایی یکی از بزرگترین مذاکره کنندگان برای دریافت معافیت از آمریکا به شمار می رود، چرا که در پی بالا گرفتن قیمت سوخت پیش از انتخابات کشوری سال آتی، دولت با اعتراضاتی مواجه شد.

در طی معافیت، این کشور به میزان 300000 بشکه در روز اجازه واردات خواهد داشت. طبق داده های بلومبرگ، این میزان بسیار کمتر از میانگین صادرات روزانه به میزان 560000 بشکه ای در سال جاری، و 450000 بشکه ای در روز در سال 2017 است.

بنا به اظهارات رئیس شرکت نفت هند، سانی سینگ، پالایش کنندگان هندی قصد خرید 1.25 میلیون تن نفت ایران را در ماه نوامبر دارند، همچنین به همین میزان نفت خام در ماه دسامبر ازین کشور خریداری خواهند کرد.

چین

معافیت: خریداری 360000 بشکه در روز قبل از آغاز تحریم ها: خریداری 658000 بشکه از ماه ژانویه تا سپتامبر 2018

گفته می شود که پس از یک دوره وقفه یک ماهه، بزرگترین خریدار نفتی آسیا به خرید خود از ایران ادامه می دهد. کشور چین پس از قطع خرید از ماه اکتبر از ماه جاری به بارگیری نفت خام ایران خواهد پرداخت. پرداختی ها به ایران در تاریخی دورتر انجام خواهد شد.

این کشور اجازه واردات 360000 بشکه در روز تحت معافیت دارد. این مقدار شامل نفت تولید شده در پروژه های جمهوری اسلامی که در آنها چین دارای سهم یکسان است نمی باشد.

تایوان

معافیت: خرید قبل از آغاز تحریم ها: در حدود 16000 بشکه از ژانویه تا آگوست 2018

رئیس شرکت پتروشیمی فورموسای تایوان، به عنوان تنها پالایش کننده نفت تایوان که بطور عمومی خرید و فروش می کند، به نظر نمی رسید که برای خرید نفت ایران عجله ای داشته باشد هر چند که این کشور معافیت آمریکا را دریافت کرده بود.

چِن بائولانگ در روز 6ام نوامبر اعلام کرد: «ما پس از تهدیدات رئیس جمهور ترامپ جرات امضای قرارداد دیگری را نداشتیم. و این مسئله که تایوان جزء معاف شوندگان هست یا نیست برایمان چندان اهمیتی ندارد، چرا که ما به راحتی می توانیم جایگزین های دیگری پیدا کنیم.»