۰ نفر

پیک تقاضا برای سوخت کثیف تا ۲دهه دیگر

۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۱
کد خبر: 316808
پیک تقاضا برای سوخت کثیف تا ۲دهه دیگر

بر پایه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای جهانی برای زغال سنگ تا سال ۲۰۴۰ به ۵.۴ میلیارد تن می‌رسد که تنها ۱.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ بالاتر خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این آژانس در گزارش اخیر خود پیش بینی کرد رشد تقاضای هند و آسیای جنوب شرقی برای زغال سنگ، کاهش مصرف در چین، اروپا و آمریکا را جبران خواهد کرد و تقاضا برای این سوخت فسیلی تا سال ۲۰۴۰  تنها ۱.۵ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۷ رشد خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی در "دورنمای انرژی جهان ۲۰۱۸" اعلام کرد پیش بینی رشد اندک مصرف زغال سنگ با در نظر گرفتن سیاست‌هایی بوده که از سوی کشورها اعلام شده است از جمله اهداف انرژی تجدیدپذیر و بهینگی انرژی ۲۰۳۰ اتحادیه اروپا و برنامه سه ساله‌ای که چین برای هوای پاک‌تر اعلام کرد و همچنین مقررات انرژی پاک مقرون به صرفه آمریکا که جایگزین برنامه نیروی پاک این کشور شده است.

تقاضا برای زغال سنگ در چین با اعلام محدودیت برای واردات تا اوایل سال ۲۰۱۹ از سوی دولت، تحت فشار قرار گرفته است. تحت سناریوی "سیاست‌های جدید"، انتظار می‌رود میزان مصرف چین ۱۵ درصد کاهش پیدا کند.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: در مجموع تقاضا برای زغال سنگ به منظور تولید نیرو، اندکی کاهش پیدا کرده زیرا رشد اندک تولید نیرو با استفاده از زغال سنگ، با بهبود عملکرد نیروگاه‌ها جبران شده است. 

انتظار می‌رود هند تولید نیرو با استفاده از زغال سنگ را تا سال ۲۰۴۰ دو برابر کند که به دلیل تولید داخلی زغال سنگ خواهد بود اما واردات زغال سنگ حرارتی و کک شو افزایش پیدا خواهد کرد زیرا منابع داخلی برای تامین تقاضای رو به رشد صنایع سنگ آهن و فولاد این کشور کافی نخواهند بود.

اگرچه تغییرات سیاست و ابهامات بازار پیش روی تولیدکنندگان زغال سنگ جهان قرار دارد اما معاملات زغال سنگ تا سال ۲۰۴۰ نزدیک به سطح جاری خواهد بود.

بر اساس گزارش پلاتس، آسیا، آفریقا و خاورمیانه ممکن است تقاضا برای زغال سنگ را که در کشورهای واردکننده بزرگ این سوخت فسیلی محدود شده است، افزایش دهند.