۰ نفر

قره‌خانی مطرح کرد:

استفاده از بخاری‌های دست‌ساز در مدارس

۱۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۲۴
کد خبر: 313469
استفاده از بخاری‌های دست‌ساز در مدارس

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید در برخی مدارس به دلیل بی‌پولی، بخاری‌های نفتی قدیمی را با دستکاری به گازسوز تبدیل می‌کنند؛ در حالی که استاندارد نیست و هر لحظه محتمل است حادثه‌ای به وجود بیاورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، اسدالله قره خانی د با اشاره به سهم سیستم گرمایشی مدارس از محل اخذ عوارض گاز گفت: هر ساله باید ۱۰ درصد بهای گاز مصرفی علاوه بر نرخ گاز به عنوان عوارض از مشترکان دریافت شود و ۲۰درصد از این میزان صرف تأمین و استانداردسازی سامانه گرمایشی و سرمایشی مدارس شود؛ لذا آن قسمتی که مربوط به قوانین حمایتی باشد، کمیسیون انرژی و مجلس موافق هستند ولی اینکه قانون در اجرا تا چه اندازه درست عمل شود، گزارشی برای سال 1397 داده نشده است.

به واسطه حادثه مدرسه دخترانه شین آباد، رویکرد بر این است که سراغ امکاناتی روند که خطراتی برای دانش‌آموزان نداشته باشد

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر دولت برای بهبود وضعیت مدارس یا حل مشکلات آنها لایحه بیاورد، مجلس همراهی خواهد کرد، درباره استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس گفت: به واسطه حادثه مدرسه دخترانه شین آباد، مدارس نوساز کشور عمدتا از طریق شوفاژ و امکانات به‌روز گرمایش خود را تامین می‌کنند و رویکرد بر این است که سراغ امکاناتی روند که خطراتی برای دانش‌آموزان نداشته باشد.

وی تاکید کرد: رویکرد سازمان نوسازی و توسعه مدارس، اراده وزارتخانه آموزش و پرورش و مطالبه نمایندگان در این راستاست که  وسایل گرمایش استاندارد مورد استفاده قرار گیرد و سیستم‌های بی‌خطر جایگزین شود.

سرانه مدارس به موقع پرداخت شود

قره‌خانی همچنین با تاکید بر بحث نگهداری از سیستم‌های موجود در مدارس افزود: باید سرانه مدارس به موقع پرداخت شود تا هزینه نگهداری از وسایل مدارس به درستی صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از استفاده از بخاری‌های دست‌ساز نیز توضیح داد: در شرایطی که سیستم گازی در منطقه‌ای وجود دارد، برای گرمایش باید از بخاری‌های استاندارد استفاده شود و نه دست‌ساز؛ به این معنا که برخی بخاری‌های نفتی را دستکاری کرده و آن را به گازسوز تبدیل می‌کنند و این کار اگرچه به دلیل بی‌پولی یا صرفه جویی درهزینه صورت می‌گیرد ولی استاندارد نیست و هر لحظه محتمل است حادثه‌ای به وجود بیاورد.