۰ نفر

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق:

عراق سومین ذخایر استراتژی نفت را دارد

۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۲۲:۵۶
کد خبر: 307633
عراق سومین ذخایر استراتژی نفت را دارد

هیات تجاری اقلیم کردستان و شمال عراق عصر امروز با مسئولان و اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در ابتدای این جلسه، با اشاره به حضور شرکت‌‌‌های ایرانی در عراق گفت: متاسفانه شرکت‌‌ها و برندهای مطرح ما در عراق حضور پیدا نمی‌‌کنند؛ به طوری که ما اکنون تنها پنج شرکت ثبت‌شده در بصره داریم. 

وی ادامه داد: این مسئله نشان می‌‌‌دهد ما نمی‌‌خواهیم به صورت فیزیکی در آنجا حضور داشته باشیم و ترجیح می‌‌دهیم که از ایران بازار را مدیریت کنیم. در حالی که این نگرش غلط است. امروز ترکیه در جنوب عراق بیش از ۱۰ شرکت ثبت شده دارد و نشان از عطش بالای آنها برای حضور در این بازار است.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه عراق از بنیانگذاران اوپک است و سومین ذخایر استراتژی نفت را دارد، اظهار داشت: این کشور تقریبا هیچ زیرساختی ندارد و تنها چیزی که می‌‌‌‌تواند از آن کسب درآمد کند، فروش نفت است که علیرغم برنامه‌‌‌ریزی برای تولید ۱۱ میلیون بشکه، اکنون نزدیک به چهار میلیون تولید می‌‌‌‌کند.

حسینی با تاکید بر اینکه درآمد عراق در شش ماه اول سال جاری ۴۰ میلیارد دلار بود و انتظار داریم تا انتهای سال به ۸۰ میلیون دلار برسد، تصریح کرد: عراق دومین شریک تجاری ایران است و ایران بعد از چین و ترکیه، سومین شریک تجاری است که امیدواریم در آینده نزدیک رتبه هر دو کشور اول شود.