۰ نفر

نرم‌‌شدن آمریکا درباره تحریم نفت ایران

۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۷:۴۱
کد خبر: 306507
نرم‌‌شدن آمریکا درباره تحریم نفت ایران

هرچه به موعد 13 آبان یا همان تحریم‌های نوامبر نزدیک‌تر می‌شویم، پیام‌های متناقض و گاه پیام‌هایی مثبت بیشتر به گوش می‌رسد. روزهای گذشته چند خبرگزاری از نرمش آمریکا در قبال خریداران نفت ایران گزارش دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، به گفته مقامات آمریکایی تحریم‌های نوامبر قرار است بر کاهش فروش نفت ایران متمرکز باشد؛ همان امری که از موعد اردیبهشت و بعد از خروج آمریکا از برجام، از سوی فرستادگان دولت ایالات متحده آغاز شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا با فرستادن نمایندگانی به مقصد خریداران نفت ایران، در تابستان گرمی که پشت سر گذاشتیم، دنبال متقاعدکردن دولت‌های چین، ژاپن، هند به کاهش خرید نفت از ایران بودند. در سوی مقابل هم نمایندگان این کشورها به دنبال رایزنی‌هایی با مقامات آمریکایی برای مستثنا‌شدن از تحریم‌های ایران بودند.

اگرچه بر مبنای آخرین موضع‌گیری مقامات آمریکایی، آنها هیچ استثنائی را نپذیرفتند و به همه خریداران نفت از ایران تشر زدند که زودتر خرید نفت از ایران را قطع کنند و نفت موردنظرشان را با نفت عربستان سعودی یا آمریکا جایگزین کنند اما در جدیدترین گزارش‌ها، خبرگزاری یو‌پی‌آی در گزارشی نوشته است: «تحلیلگران بر این باورند که آمریکا می‌خواهد دست از موضع سخت خود در قبال خریداران نفت ایران بردارد و این کشورها را از تحریم‌های ضدایرانی خود مستثنا کند». خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال (یو‌پی‌آی) در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ممکن است آمریکا برای کشورهایی که می‌خواهند به خرید نفت از ایران ادامه دهند، معافیت قائل شود، قیمت‌های نفت کاهش یافته است.

کاهش قیمت نفت صبح دوشنبه

آمارها نشان می‌دهد صبح روز دوشنبه قیمت‌های برنت بیش از 50 سنت کاهش یافت و هر بشکه نفت 83.60 دلار معامله شد. این کاهش قیمت پس از آن ایجاد شد که گزارش‌هایی منتشر شد که دولت ترامپ زمانی که تحریم‌های ضدایرانی‌اش در چهار نوامبر اجرائی خواهد شد، به‌طور‌کامل مانع صادرات نفت ایران نمی‌شود». تحلیلگران در کومرتس‌‌بانک می‌گویند: به نظر می‌آید آمریکا قصد دارد دست از موضع سخت خود در قبال خریداران نفت ایران بردارد. همچنین به نظر می‌آید که مشتریان بزرگ نفت ایران فرصتی خواهند یافت تا جایگزینی برای واردات نفت خود تا زمانی بیابند که بتوانند خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

چین، ژاپن و هند سه مشتری اول نفت ایران هستند. قصد دولت ترامپ در تحریم‌های نفتی موعد نوامبر این است که صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد. ایسنا در گزارشی در همین زمینه نوشته است: «این مسئله نگرانی‌هایی را درباره منبع تأمین نیازهای نفتی جهان ایجاد کرده و سبب شده قیمت نفت برنت به 86 دلار برسد که بالاترین نرخ از سال 2014 به‌شمار می‌آید». به گزارش یو‌پی‌آی گزارش‌ها مبنی بر موضع نرم‌تر در قبال ایران و اخباری از عربستان سعودی و روسیه که می‌توانند کاهش صادرات نفت ایران را جبران کنند، سبب شده تا قیمت آن تا حدودی کاهش یابد.

در تحلیل دیگری کومرتس‌بانک دومین بانک بزرگ مستقر در فرانکفورت آلمان به نقل از تحلیلگران نوشته‌ است: دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مواضع خود را برای اجرای تحریم‌های بخش نفت علیه ایران، پس از خروج از برجام نرم‌تر کرده است». تحلیلگران کومرتس‌بانک به یونایتدپرس اینترنشنال گفته‌اند: «به نظر می‌رسد دولت آمریکا مواضع سخت‌گیرانه قبلی برای خریداران نفت ایران را کنار گذاشته است. به نظر می‌رسد قرار است به مشتری‌های ایران وقت بیشتری داده شود تا خرید نفت از این کشور را دست‌کم کاهش داده و به فکر جایگزین کردن آن باشند».

منوچین مخالف قطع ارتباط ایران با سوییفت

به نوشته تسنیم، گزارش رسانه‌های آمریکایی از اختلافات میان مقام‌های ارشد کاخ سفید درباره نحوه اجرای تحریم‌ها علیه ایران، با وجود فراخوان‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای فشار حداکثری علیه تهران خبر می‌دهند. واشنگتن‌ فری‌بیکن، از رسانه‌های نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی که خواستار حفظ فشار حداکثری روی ایران هستند، به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شده مقام‌های بلندپایه وزارت خزانه‌داری با قطع دسترسی ایران به سامانه موسوم به «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی» (سوییفت) مخالف‌اند. این در حالی است که دونالد ترامپ و برخی از مشاوران ارشد او ازجمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواستار اعمال فشار بر مدیران سوییفت در راستای اعمال فشار حداکثری بر ایران شده و حتی مقام‌های این سامانه فعال در تسهیل تراکنش‌های مالی جهان را به تحریم تهدید کرده‌اند.

یک مقام ارشد آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، به واشنگتن ‌فری‌بیکن گفت: «در داخل دولت [ترامپ] افرادی هستند که تصور می‌کنند می‌توانند رئیس‌جمهور را متقاعد کنند که می‌تواند درباره ایران سست‌تر از [باراک] اوباما (رئیس‌جمهور سابق آمریکا) عمل کند». اولین گزارش درباره اختلافات داخلی در دولت فعلی آمریکا برای حفظ دسترسی‌های ایران به نظام مالی بین‌المللی را چندی پیش روزنامه واشنگتن‌پست ارائه داد و نوشت استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ترامپ، با روش‌هایی بکر مانند کندکردن فرایندهای رسیدگی به درخواست‌های او در خصوص ایران، به‌دنبال آن است از قطع دسترسی‌های ایران به سوییفت جلوگیری کند. روزنامه واشنگتن‌پست درباره دلایل مخالفت خزانه‌داری آمریکا با درخواست‌ها برای قطع دسترسی ایران به سوییفت نوشت: «موضع خزانه‌داری قابل درک است؛ وال‌استریت دوست ندارد سیاست‌سازان در واشنگتن، نهادهایشان را مختل کنند و انجام چنین اقدامی، تبعات خواهد داشت».

آمریکا میدان گازی «رام» را از تحریم‌های ایران معاف کرد

همچنین در گزارش دیگری آمده دولت آمریکا در اقدامی نادر به شرکت‌های «بریتیش‌پترولیوم» (BP) و «سریکا انرژی» مجوز اداره یک میدان گازی در دریای شمال را که بخشی از سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی است، داده است. طبق گزارش خبرگزاری رویترز، این مجوز به شرکت انگلیسی «سریکا انرژی» امکان خواهد داد فرایند انتقال مالکیت سهام شرکت «BP» در میدان گازی «رام» را تکمیل کرده و سهم شرکت توتال را خریداری کند. خبرگزاری رویترز اعطای این مجوز از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را که خواستار فشار حداکثری علیه ایران شده، «نادر» توصیف کرده است.