۰ نفر

در آستانه بازگشت تحریم‌ها علیه ایران

کمبود در بازار جهانی با محدودیت رونق تولید آمریکا

۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۳۷
کد خبر: 300864
کمبود در بازار جهانی با محدودیت رونق تولید آمریکا

تولید نفت آمریکا با محدودیت‌های ظرفیت مواجه شده که روی فراوانی نفت در بازار جهانی تاثیر گذاشته و با محدود کردن عرضه، قیمت‌ها را صعودی کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بزرگترین مشکل، عدم وجود ظرفیت خط لوله کافی برای انتقال نفت از چاه‌های شیل در غرب تگزاس و شرق نیومکزیکو به پالایشگاه‌ها در میدوست و پایانه‌های صادراتی در منطقه گلف‌کاست است.

اما تولید در منطقه پرمیان باسین مدت‌هاست به دلیل کمبود نیروی کار، تجهیزات و مواد که هزینه‌های حفاری را بالا برده و هزینه‌های تولید و تکمیل را به شدت افزایش داده، محدود شده است. آشکارترین تاثیر آن، کاهش شدید قیمتی است که تولیدکنندگان منطقه پرمیان برای نفت خود در مقایسه با سایر قیمت‌های پایه‌ به خصوص نفت برنت دریافت می‌کنند.

تولیدکنندگان وست تگزاس اینترمدیت در حال حاضر تنها ۵۵ دلار به ازای هر بشکه نفتی که به میدلند در قلب پرمیان داده می‌شود دریافت می‌کنند، در حالی که قیمت نفت برنت دریای شمال ۷۹ دلار است.

این اختلاف قیمت چشم‌گیر منعکس‌کننده مشکلات انتقال نفت از پرمیان به هاب تجارت اصلی در کاشینگ اوکلاماها یا به پالایشگاه‌ها و پایانه‌های صادراتی در ساحل است. نفت میدلند در حال حاضر با اختلاف قیمت ۱۴ دلار در هر بشکه نسبت به کاشینگ معامله می‌شود، در حالی که خود کاشینگ قیمت را ۱۰ دلار کمتر از نفت برنت تعیین کرده است.

میدلند امسال به طور میانگین بیش از ۱۲ دلار در هر بشکه ارزان‌تر از برنت معامله شده که در مقایسه با چهار دلار در سال ۲۰۱۷ و کمتر از یک دلار در سال ۲۰۱۶ بالاتر بوده و این اختلاف قیمت مدام بدتر می‌شود. قیمت‌های میدلند امسال عمدتا کاهش داشتند در حالی که برنت صعود کرده و میدلند تنها ۱۰ دلار در هر بشکه (۲۲ درصد) از پایان سال ۲۰۱۷ افزایش داشته است، در مقابل، افزایش قیمت برنت ۳۲ دلار (۶۸ درصد) بوده است.

ضعیف‌ شدن قیمت‌های میدلند تب حفاری در این منطقه را کاهش داده و باعث شده شمار دکل‌های حفاری در منطقه پرمیان طی سه ماه گذشته ثابت بماند، در حالی که سال گذشته شمار دکل‌ها بیش از ۱۱۰ حلقه افزایش داشتند. تکمیل چاه‌ها که بیشتر برای تولید مناسب هستند نیز در ماه‌های اخیر نشانه‌های ثبات را داشته، در حالی که طی بیش از دو سال گذشته به طور مستمر روبه‌ رشد بوده است.

از آنجا که منطقه پرمیان بزرگترین مشارکت‌کننده در رشد تولید نفت آمریکا در دو سال گذشته بوده است، کندی رشد تولید انتظارات برای افزایش بیشتر تا پایان سال ۲۰۱۸ و سال ۲۰۱۹ را پایین برده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اکنون انتظار دارد تولید نفت خام این کشور در سال ۲۰۱۸ به ۱۰.۶۶ میلیون بشکه در روز بالغ شود که در مقایسه با نرخ تولید ۱۰.۷۹ میلیون بشکه در روز که در گزارش ژوییه پیش‌بینی کرده بود، کمتر است.

این آژانس همچنین پیش‌بینی خود برای سال ۲۰۱۹ را کاهش بیشتری داده و ۱۱.۵۰ میلیون بشکه در روز برآورد کرد که در مقایسه با نرخ ۱۱.۸۶ میلیون بشکه در روز که در ماه مه پیش‌بینی کرده بود، بسیار کمتر است.

بر اساس گزارش رویترز، رشد آهسته‌تر تولید نفت آمریکا به همراه تقاضای بالا، مشکلات تولید در ونزوئلا و سایر کشورها و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران کافی است تا عرضه نفت به بازار جهانی را در اواخر سال ۲۰۱۹ به شدت محدود کند.