۰ نفر

مدیرعامل پالایشگاه تبریز؛

جبران زیان کاهش تولید نفت کوره با جایگزینی واحد قیر و روغن پایه/ ظرفیت تولید گازوئیل یورو5 تا پایان سال به 6میلیون لیتر می‌رسد

۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۳۰
کد خبر: 295763
جبران زیان کاهش تولید نفت کوره با جایگزینی واحد قیر و روغن پایه/ ظرفیت تولید گازوئیل یورو5 تا پایان سال به 6میلیون لیتر می‌رسد

باقری با اشاره به الزامات جدید در خصوص کاهش تولید نفتکوره در خصوص محصول جایگزین به بهره بردای مجدد از واحد تولید قیر این مجتمع و جبران خسارت ناشی از کاهش تولید و فروش محصول سودآور نفت کوره اشاره کرد. وی همچنین پیرامون تولید گازوئیل یورو٥ این پالایشگاه به ظرفیت شش میلیون لیتری تا پایان سال اشاره کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ غلامرضا باقری دیزج، مدیرعامل پالایش نفت تبریز در نشست خبری امروز با اشاره به این موضوع که واحد تولید گازوئیل یورو٥ با ٧٠ درصد ظرفیت تولید به بهره برداری رسیده است، گفت: ظرفیت اصلی این واحد، تولید شش میلیون لیتر گازوئیل یورو٥ است که البته در مرحله اولیه این مقدار سه میلیون لیتر است و طبق برنامه تا پایان سال جاری به ظرفیت تولید شش میلیون لیتر  در روز خواهیم رسید.

وی همچنین در خصوص راهکارهای پیش رو جهت جبران زیان ناشی از کاهش تولید نفتکوره گفت: در برنامه جدید ابلاغی از سوی وزارت نفت جهت کاهش تولید نفتکوره با گوگرد بالا، در تلاش هستیم تا واحد تولید قیر مجموعه را مجددا راه اندازی کنیم. باقری با بیان این موضوع که در سال های گذشته واحد تولید قیر علاوه بر فروش داخلی، صادرات قابل توجهی را نیز داشته، گفت: متاسفانه با اعتراضات و کارشکنی از سوی برخی نهادها، واحد تولید قیر متوقف شد که البته در تلاشیم مجددا این واحد را فعال سازیم.

مدیرعامل پالایش نفت تبریز همچنین در خصوص پروژه گوگردزدایی نفت گاز به ظرفیت پایین و تکنولوژی قدیمی واحد گوگردزدایی نفت گاز گفت: مقرر شد واحد جدیدتر با ظرفیت بالاتر و تکنولوژی به روزتر احداث شود به نحوی که امکان تولید گازوئیل منطبق بر استاندارد روز جهان مقدور شود. وی افزود: این واحد تحت لیسانس شرکت فرانسوی آکسنز و توسط پیمانکار داخلی برای مهندسی تفضیلی، خرید و نصب تحت نظارت کارشناسان داخلی شرکت اجرا شد.

گفتنی است از مزایای اصلی طرح مورد نظر به تولید گازوئیل با استاندارد یورو٥، کاهش انتشار آلاینده گوگرد به محیط و افزایش راندمان خودروهای دیزلی است.

باقری همچنین  به پروژه تولید روغن پایه دو بعنوان دومین جایگزین نفت کوره اشاره کرد و گفت: این پروژه به منظور استحصال روغن پایه از محصول جانبی آیزوافتست که قبلا بصورت نفتکوره عرضه می شد تعریف شد که پس از مطالعات کارشناسان پالایشگاه و با همکاری یک شرکت دانش بنیان و پژوهشگاه صنعت نفت بصورت پایلوت اجرا و نهایتا با استفاده از یک کاتالیست خارجی و با استفاده از امکانات راکتور و تجهیزات واحد قبلی گوگردزدایی نفت گاز این پروژه در مقیاس صنعتی اجرا شد. ظرفیت اسمی این واحد ٢٧٠ هزار  تن در سال و ظرفیت عملیاتی فعلی واحد ٩٠ هزار تن در سال است. همچنین میزان سرمایه گذاری انجام یافته یک میلیون یورو بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین پیرامون نحوه پوشش زیان مالی از افت تولید نفتکوره گفت: با توجه به اینکه کاهش تولید نفت کوره یکباره نخواهد بود، با راه اندازی مجدد واحد تولید قیر، تا حدی افت تولید نفتکوره جبران خواهد شد و این موضوع سبب رشد سودآوری مجموعه و نهایتا افزایش قیمت سهام پالایشگاه در بورس می شود.

گفتنی است در حال حاضر ٢٧ درصد از تولیدات پالایشگاه تبریز به تولید نفتکوره اختصاص دارد و این مجموعه تلاش دارد تولید روزانه ٣٠ هزار بشکه قیر را جایگزین مقداری از تولید نفتکوره کند.

ادامه دارد...