۰ نفر

مشتری هندی نفت ایران قرارداد میان مدت نفتی با آمریکا امضا کرد

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۰
کد خبر: 292270
مشتری هندی نفت ایران قرارداد میان مدت نفتی با آمریکا امضا کرد

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بر کاهش خرید نفت شرکت‌ها از ایران اصرار دارد، یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران اکنون نفت بیشتری از آمریکا خریداری می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بر کاهش خرید نفت شرکت‌ها از ایران اصرار دارد، یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران اکنون نفت بیشتری از آمریکا خریداری می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، شرکت دولتی ایندین اویل هند که قبلاً به‌صورت تک‌محموله از آمریکا نفت می‌خرید، یک قرارداد میان‌مدت برای خرید ماهیانه نفت از آمریکا در فاصله ماه‌های نوامبر تا ژانویه به امضا رسانده است.

آرون شارما، مدیر امور مالی شرکت ایندین اویل گفت: «این قرارداد اولین گام به‌سوی واردات نفت از آمریکا در آینده از طریق قراردادهای بلندمدت است».

افزایش تمایل شرکت‌های هندی به‌سوی نفت آمریکا، به این کشور کمک می‌کند که بیش از گذشته به پرشتاب‌ترین بازار مصرف نفت جهان که هم‌اکنون در تسلط تولید کنندگان خاورمیانه‌ای قرار دارد راه یابد.

گفته می‌شود که شرکت آمریکایی اکسون موبیل در تلاش است تا به‌منظور افزایش صادرات نفت خود، قراردادهای بلندمدتی با پالایشگاه‌های آسیا منعقد کند. از آنجایی که صادرات نفت آمریکا برای چندین دهه ممنوع بوده، انعقاد قراردادهای بلندمدت با بازه‌های 6ماهه یا حتی چندساله با شرکت‌های آمریکایی در بازار آسیا چندان معمول نیست و اکثر خریدها از شرکت‌های آمریکایی به‌صورت تک‌محموله صورت می‌گیرد.

آبهیشک کومار، تحلیلگر ارشد انرژی در مؤسسه اینترفکس انرژی لندن گفت: «استراتژی محوری بخش انرژی آمریکا انعقاد قراردادهای بلندمدت است... این قراردادها تضمین می‌کند که آمریکا در میان‌مدت تا بلندمدت مشتریانی برای نفت خود خواهد داشت».

شرکت ایندین اویل توافق کرده که از طریق یک قرارداد کوتاه‌مدت، 6 میلیون بشکه نفت از آمریکا خریداری کند و مجموع خرید خود از آمریکا از ماه آوریل به این طرف را به 16 میلیون بشکه برساند، این در حالی است که خرید نفت این شرکت در سال گذشته از آمریکا در قالب تک‌محموله‌ها تنها به 6.6 میلیون بشکه رسیده بود.