۰ نفر

آژانس بین‌المللی انرژی؛

تحریم‌های نفتی ایران چالش برانگیز خواهد شد/برای نفت ایران جایگزینی مطمئن وجود ندارد

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۳۵
کد خبر: 292080
تحریم‌های نفتی ایران چالش برانگیز خواهد شد/برای نفت ایران جایگزینی مطمئن وجود ندارد

در روز گذشته با انتشار گزارشی از سوی آژانس بین المللی انرژی مبنی بر اینکه تداوم تامین ذخایر نفت جهانی با تحریم فروش نفت ایران بسیار چالش برانگیز خواهد شد، قیمت های جهانی نفت پس از افت چند روزه وارد کانال صعودی شد و نگرانی های جامعه جهانی از این تحریم ها را افزایش داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مارکت اینسایدر؛ همانطور که انتظار می رفت با ورود تحریم های ایران به فاز عملیاتی از 16 مردادماه، قیمت نفت خام مجددا وارد کانال صعودی شد. در این بین با پُررنگ تر شدن احتمال کاهش 50 درصدی فروش نفت ایران و عدم تامین تقاضای جهانی توسط سایر کشورها، پیش بینی می شود در روزهای آینده قیمت نفت به کانال 80 دلار بازگردد.

در این بین قیمت نفت خام وست تگزاس پس از اظهارات آژانس بین المللی انرژی که در گزارشی اعلام کرد تحریم های برنامه ریزی شده آمریکا بر علیه ایران، به عنوان پنجمین تولید کننده بزرگ نفتی، می تواند عرضه تامین نفت جهانی را تهدید کند با افزایش 1.3 درصدی به 67 دلار و 75 سنت رسید. نفت برنت اما در واکنش به این گزارش با شیب بیشتری سر به افزایش گذاشت و با رشد 1.5 درصدی به رقم 73 دلار و 70 سنت رسید.

این آژانس بیان داشت که «با اثربخشی تحریم ها بر علیه ایران، که شاید با مشکلات تولید در کشورهای تولیدکننده  دیگری همراه شود، تداوم تامین انرژی و تولید نفت در جهان بسیار چالش برانگیز خواهد بود و می تواند به بهای کاهش ذخایر نفتی در دنیا منجر شود»

رییس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ در ماه می اعلام داشت که ایالات متحده از معاهده اش با قدرت های بزرگ جهان کناره گیری خواهد کرد، که این می تواند سبب اعمال تحریم های جدید در برابر برنامه تولید سلاح های هسته ای در ایران شود. برخی از این تحریم ها در مورد فلزات و خودرو در طی هفته گذشته بار دیگر اعمال شد.

پیش بینی ها مبنی بر این است که با اجرای شدن دور بعدی تحریم ها در ماه نوامبر که حداقل فروش نفت ایران را به 50 درصد کاهش می دهد، عرضه نفت را در دنیا به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. در ماه ژوئن، وزارت خارجه آمریکا به خریداران این هشدار را داد که بایستی واردات نفت از ایران را متوقف کنند یا در غیر این صورت با تحریم های آمریکا مواجه خواهند شد.

تحلیل گران تخمین زده اند که سری دوم تحریم ها می تواند روزانه عرضه دو میلیون بشکه نفتی را به مخاطره بی اندازد. ولی طبق اظهارات حسین سید، استراتژیست ارشد معاملات فاکس، در پی مقاومت ها از سوی دیگر امضاکنندگان معاهده ایران، به ویژه متحدان اروپایی به سختی می توان حدس زد که چند بشکه نفتی در ماه نوامبر از بازارهای نفتی غایب خواهند بود.

همچنین بطور حتم نمی توان گفت که آیا وزارت امور خارجه آمریکا اجازه لغو تحریم ها را همانطور که در دوره اوباما صادر شد،  خواهد داد تا جهان را از نفت ایران محروم نساخته و از شوک کاهش ذخایر نفتی پیش گیری کند. مقامات اجرایی تحریم های امریکا اعلام کرده اند که ممکن است همه تقاضای کشورهای خریدار نفت ایران مبنی بر مستثنی شدن از تحریم ها را به طور موردی بررسی کنند. علاوه بر این، آنها بیان داشته اند که هدفشان این است که واردات نفت ایران را به صفر برسانند.

در عین حال، به نظر می رسد که تقاضای جهانی رو به افزایش است. در این بین آژانس بین المللی انرژی در چشم انداز سال 2019، افزایش تقاضای نفت را به 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش داده است.