۰ نفر

وزیر انرژی آمریکا:

عربستان و روسیه می‌توانند کسری نفت ایران را جبران کنند

۷ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۲۰
کد خبر: 281736
عربستان و روسیه می‌توانند کسری نفت ایران را جبران کنند

وزیر انرژی آمریکا با ابراز امیدواری نسبت به جبران کاهش عرضه نفت خام ایران، گفت توقف صادرات نفت ایران فرصتی برای دیگر اعضای اوپک خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا روز پنج‌شنبه ابراز امیدواری کرد مجمع صادرکنندگان نفت (اوپک) به همراه روسیه کاهش احتمالی صادرات نفت ایران پس از احیای تحریم‌های آمریکا را جبران کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پری که در یک نشست خبری در حاشیه کنفرانس جهانی گاز در واشنگتن صبحت می‌کرد، به احتمال افزایش قیمت جهانی نفت پس از تحریم ایران اذعان کرد، اما گفت: «به بازار فشار وارد خواهد شد، اما ما با این مسئله به چشم یک فرصت برای اعضای اوپک نگاه می‌کنیم، که این شکاف را پر کنند.»

وزیر انرژی آمریکا ادامه داد: «فکر می‌کنم بعضا مقداری افزایش قیمت رخ دهد. اما... فکر می‌کنم هرچه پیش رویم، بازار آرام و آرام‌تر شود، چراکه درمی‌یابد که به اندازه‌ای که نیاز دارد، عرضه وجود دارد.»

وی افزود: «اطمینان خاطر دارم که عربستان سعودی می‌تواند تولید خود را افزایش دهد... به یازده میلیون در روز، و اینکه روسیه قادر خواهد بود تولید خود را افزایش دهد، تا بازار جهانی نفت خام شاهد مقداری ثبات باشد.»

وزارت خارجه آمریکا این هفته اعلام کرد با احیای تحریم‌های نفتی، تمام واردکنندگان نفت از ایران باید واردات خود را تا ۴ نوامبر (۱۳ آبان) به صفر برسانند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا امروز با اندکی عقب‌نشینی گفت ممکن است تا آن تاریخ واردات نفت از ایران به صفر نرسد، اما آمریکا تلاش می‌کنند تعداد کشورهایی که واردات نفت از ایران را به صفر می‌رسانند، هرچه بیشتر افزایش دهد.

وزیر انرژی آمریکا گفت در صورت بروز بی‌ثباتی در بازار نفت، آمریکا آماده است که حتی از ذخایر راهبردی خود برای صادرات و آرام کردن بازار استفاده کند. وی با این حال گفت در حال حاضر «این کار را توصیه نمی‌کنم.»

اوپک هفته گذشته اعلام کرد اعضا توافق کرده‌اند که میزان تولید را تا سقفی که اوایل سال جاری میلادی توافق شده بود، افزایش دهند. با این وجود، واشنگتن می‌گوید این افزایش کافی نیست و این گروه باید کسری ناشی از عدم عرضه نفت ایران را جبران کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که خود با خروج از توافق هسته‌ای و احیای تحریم‌های نفتی زمینه بی‌ثباتی در بازار نفت را فراهم کرده، هفته گذشته قیمت‌های جهانی نفت را بیش از حد بالا خواند و گفت اوپک مقصر این وضعیت است.