۰ نفر

تلاش کره جنوبی برای معافیت از تحریم صادرات نفت ایران

۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 281413
تلاش کره جنوبی برای معافیت از تحریم صادرات نفت ایران

در حالی که ژاپن روز گذشته اعلام کرده بود توکیو در حال مذاکره با واشنگتن در مورد معافیت از خرید نفت ایران است یکی از مقامات وزارت انرژی کره جنوبی نیز امروز اظهار کرد سئول هم برای معافیت از تحریم های واشنگتن در مورد خرید نفت ایران، با این کشور در حال مذاکره است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،این مقام کره ای که نخواست نامش فاش شود به 'کوریا تایم' گفته است «ما در موقعیتی مشابه ژاپن هستیم ما در حال مذاکره با ایالات متحده هستیم و به مذاکره خود ادامه خواهیم کرد تا معافیت خرید نفت از ایران دریافت کنیم».

ایران سومین صادر کننده نفت در میان کشورهای عضو سازمان صادر کننده نفت (اوپک) است و ژاپن و کره جنوبی هم در کنار چین و هند، چهار مشتری اصلی خرید نفت ایران هستند.

در سال 2017 کره جنوبی واردات نفت از ایران را نسبت به سال 2016 با 32.1 درصد افزایش به 147.87 میلیون بشکه رساند.

بر اساس آمارهای گمرک این کشور، در سه ماهه نخست سال 2018 میزان واردات نفت کره جنوبی از ایران 39.4 درصد کاهش و به 3.45 میلیون تن معادل 280 هزار و 736 بشکه در روز رسید در حالی که این رقم در سال گذشته 5.69 میلیون تن بود.

پیشتر «یوشیهید سوگا» دبیر اول کانبیه ژاپن گفته بود توکیو در حال بررسی تحریم های واشنگتن علیه ایران است و با آمریکا و دیگر کشورهای مربوطه گفت و گو می کند تا شرکت های ژاپنی از تاثیرات ناخوشایند این تحریم ها در امان بمانند.

سوگا بدون اشاره به جزئیات گفت که ژاپن و آمریکا در حال گفت و گو درباره تحریم ها علیه ایران هستند وی افزود که توکیو در این باره با ایران نیز در ارتباط است.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا فرستاده ویژه ای به توکیو و سئول اعزام کرده تا ژاپن و کره جنوبی را به قطع واردات نفت از ایران ترغیب کنند.

یک مقام دولتی ژاپن روز گذشته گفت که اگرچه شینزو آبه، نخست وزیر این کشور هنوز تصمیمی در این باره نگرفته، تصمیم گیری نهایی در این خصوص را به انجام برخی مشورت های داخلی منوط کرده است.

ژاپن با انجام مذاکرات متعدد سعی کرد ساختار امنیت انرژی خود را بر تعامل تجاری با ایران بنا کند، اما دولت ترامپ با این درخواست از توکیو، نه تنها دولت ژاپن را در بن بستی جدی قرار داده است، بلکه امنیت انرژی این کشور را نیز تهدید می کند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا سه شنبه شب به کشورهای خریدار نفت از ایران هشدار داد که تا 4 نوامبر سال جاری میلادی (13 آبان 97) همه واردات نفت خود را از ایران قطع کنند تا مشمول تحریم های ثانویه واشنگتن نشوند.