۰ نفر

ایران هجدهمین مصرف کننده برق دنیا

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۱۹
کد خبر: 279736
ایران هجدهمین مصرف کننده برق دنیا

مدیرعامل توانیر گفت: براساس آخرین آمار مصرف برق ایران در دنیا در رتبه ۱۸ است و این در شرایطی است که میزان مصرف در سرانه تولید و شدت انرژی تناسبی با سایر کشورهایی که رتبه‌های مشابهی در عرصه‌های اقتصادی مانند ما دارند وجود ندارد و به اعتقاد من این مساله یک نقطه ضعف بزرگ در صنعت برق است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آرش کردی امروز در دوازدهمین همایش بین‌المللی انرژی با بیان این‌که موضوع برق در بین سایر انرژی‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار کرد: با توجه به ماهیت و قابلیت این صنعت صراحتا باید گفت که صنعت برق جایگاه بالایی را نسبت به سایر انرژی‌ها دارد لذا لازم است توجه بیشتری به این صنعت شود.

وی با اشاره به وضعیت صنعت برق در کشور عنوان کرد: در حال حاضر ایران دارای رتبه‌های برتر در این صنعت است، چرا که از نظر ظرفیت نصب شده رتبه ایران در دنیا ۱۴ و در بین کشورهای منطقه نیز رتبه ایران دراین عرصه اول است. علاوه بر این از نظر راندمان نیروگاه نیز ایران توانسته رتبه اول را از آن خود کند.

به گفته مدیرعامل توانیر در حال حاضر ۹۹.۹۷ درصد مردم ایران از نعمت برق برخوردار هستند، ادامه داد: این در حالی است که یک میلیارد نفر در دنیا از این نعمت برخوردار نیستند. علاوه بر این ۱۶ سال است که شبکه برق کشور پایدار بوده که همین مساله بیانگر شاخص‌های بسیار بالا و فنی صنعت برق ایران است.

کردی با بیان این‌که میزان اتکا به دانش فنی متخصصان در بخش‌های مختلف این صنعت یکی از ویژگی‌های بارز ایران است، گفت: ایران در حوزه مشتری‌مداری نیز جزو کشورهای دارای رتبه قابل توجه است.

وی با بیان این‌که عمده انرژی که در کشور تولید می‌شود انرژی فسیلی است، گفت:طی ۱۵ سال گذشته بالای ۹۵ درصد انرژی از سوخت‌های فسیلی به دست می‌آید به طوری که در سال گذشته ۸۲ میلیارد مترمکعب یا لیتر از سوخت فسیلی استفاده شد.

به گفته مدیرعامل توانیر کل ظرفیت نصب شده شبکه‌های برق کشور بیش از ۵.۳ برابر ظرفیت نصب شده نیروگاهی است بدین معنا که هرگاه ۱۰۰۰مگاوات نیروگاه وارد مدار می‌شود باید ۵.۳ برابر ظرفیت ایجاد کرد.

کردی با اشاره به اهمیت مساله اقتصاد برق، عنوان کرد: یک اقتصاد یارانه‌ای که دچار معضل و مشکل است نمی‌تواند چالش‌های صنعت برق را برطرف کند به گونه‌ای که باید گفت صنعت برق با این گردش مالی که دارد مانع ایجاد هرگونه تغییری می‌شود و باید گفت که در شرایط فعلی ساماندهی اقتصاد صنعت برق، شرکت‌های موجود از لزومات این صنعت است.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۸۸ تاکنون بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان تنها در بخش جاری دچار مشکل مالی شدیم لذا می‌بایست این عدم توازن اقتصادی اصلاح شود.

مدیرعامل توانیر با تاکید بر این‌ مساله که هر اقدام فنی در صنعت برق نیازمند توجه به اقتصاد برق است، گفت: موضوع دیگری که باید در صنعت برق مورد توجه و تاکید قرار گیرد بحث مقابله با بدمصرفی و مدیریت مصرف است و اگر سال گذشته ۴۰۰۰ مگاوات مدیریت مصرف صورت گرفته، لازم است که امسال بیش از ۶۰۰۰ مگاوات مدیریت مصرف صورت گیرد.