۰ نفر

علیجانی: مدیریت مصرف آب در دستور کار مردم باشد

۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۵۶
کد خبر: 277831
علیجانی: مدیریت مصرف آب در دستور کار مردم باشد

دبیر مجمع نمایندگان استان تهران از بررسی چالش‌های اساسی این استان در نشست روز گذشته مجمع با استاندار تهران خبر داد و گفت که علیرغم اینکه مشکلی از نظر آب شرب برای استان تهران وجود ندارد در عین حال باید مدیریت مصرف همچنان از سوی مردم مدنظر قرار گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محسن علیجانی،‌ اظهار کرد: مجمع نمایندگان استان تهران به طور ادواری نشست‌هایی را با استاندار تهران برگزار می‌کند بر همین اساس یکشنبه شب نیز مهمان استاندار بودیم و در این نشست چالش‌های اساسی استان تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به حضور مدیرکل آب منطقه‌ای استان تهران در این نشست، یادآور شد: مسائل آب شرب، آب کشاورزی و همچنین فاضلاب استان تهران در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، همچنین موضوع انتقال خط دوم آب طالقان و ساماندهی آب سطحی جنوب تهران که ۴۰۰ میلیون متر مکعب آورده آب دارد، طرح شد و وضعیت ذخایر آب و سدها که نیاز به تقویت دارند یا نشتی سد لار که منجر به هدررفت آب می‌شود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: ما ۲۰ درصد از سال گذشته عقب هستیم ولی با توجه به بارندگی‌های اخیر در اردیبهشت ماه، خنکی هوا و مصرف کمتر آب مشکلی ایجاد نشده و به نظر نمی‌رسد از نظر آب شرب مشکل خاصی وجود داشته باشد اگرچه همچنان نیازمند مدیریت مصرف و رعایت ملاحظات از سوی مردم هستیم.

علیجانی تامین بودجه برای انتقال آب از طالقان به تهران را از دیگر مسائل مورد تاکید در این نشست عنوان کرد و گفت: باید برای اطمینان از ذخیره آب شرب و هدررفت برخی سدها، نشتی یا سرریز شدن آنها تمهیداتی در بودجه سال ۹۸ اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه استاندار تهران برای هر ۱۶ شهرستان استان شورای برنامه‌ریزی تشکیل داده و هر دوشنبه به همراه نمایندگان به شهرستان‌ها سرکشی می‌کند، افزود: به هر حال باید نقشه راه و توسعه برای شهرستان‌ها وجود داشته باشد تا بتوانیم بر اساس آمایش وضعیت هر شهرستان به اهداف مربوطه دست پیدا کنیم.

دبیر مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه قرار است ۳۰ اولویت استان تهران به صورت مشترک بین مجمع نمایندگان تهران و استانداری پیگیری شود، بر ضرورت استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها جهت اشتغالزایی تاکید کرد.

علیجانی با بیان اینکه استان تهران با ۵۰ هزار میلیارد تومان رتبه اول درآمدهای بودجه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: با این وجود برگشت این مبلغ برای استان تهران بسیار کم و حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان است که به نظر می‌رسد باید در بودجه ۹۸ تغییری در این زمینه اتفاق بیفتد. در حال حاضر سرانه هزینه در استان تهران ۲۰ هزار تومان است یعنی پولی که به استان تهران اختصاص پیدا می‌کند تقسیم بر جمعیت آن برای هر نفر ۲۰ هزار تومان خواهد شد و ما از نظر هزینه سی و یکمین استان کشور هستیم که حتی از نظر سرانه هزینه‌ای فاصله معناداری با استان سی‌ام که البرز است، داریم.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که استان تهران از جهت درآمدها رتبه اول را دارد و ۵۲ درصد از مجموع ۹۷ هزار میلیارد تومان درآمد را به خود اختصاص می‌دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به ارائه گزارش ترکی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در این نشست نیز گفت: کارگروهی برای بررسی وضعیت استان تهران بین مجمع نمایندگان و استانداری تشکیل شده که وضعیت بودجه برای مسائل مختلف از جمله حمل و نقل، فضاهای آموزشی، آسیب‌های اجتماعی، مترو، آلودگی هوا، گردشگری و ... را بررسی می‌کند. در این جلسه هم نمایندگان دغدغه‌های خود را درباره مسائل آموزشی شهرستان‌های تهران، متروی اسلامشهر، وضعیت درمانی این شهرستان، مسکن مهر پردیس، بیمارستان و عوارض این شهرستان و نبود شورای شهر در تجریش و ری مطرح کردند.