۰ نفر

استاندار تشریح کرد:

وضعیت برق خوزستان هنگام خاموشی‌های گسترده 95

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۴:۰۲
کد خبر: 276098
وضعیت برق خوزستان هنگام خاموشی‌های گسترده 95

شریعتی، استاندار خوزستان، جزئیات مربوط به وضعیت ناپایدار و نامناسب شبکه برق استان در سال 95 و هنگام بروز خاموشی‌های گسترده را تشریح کرد و گفت: استان خوزستان بعد از تهران بیشترین پیک مصرف برق را در کشور دارد؛ ما شرایط مناسبی نداشتیم. در حوزه فوق‌توزیع و انتقال عمده پست‌های برق پست‌های AIS بود؛ پست‌هایی که در معرض جذب گرد و خاک، آسیب‌پذیری در برابر توفان و امثالهم هستند درصورتی‌که پست‌های جی‌آی‌اس محدوده کمتری را اشغال می‌کنند و پست‌های سرپوشیده‌ای هستند که در مقابل رویدادهای طبیعی ایمن هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  پست‌های جی‌آی‌اس در آن زمان بسیار کم و در حد صفر بود و اکثر قریب به اتفاق پست‌ها AIS  بود. درصورتی‌که برای مثال در استان خراسان‌رضوی که مصرف برق بسیار پایین‌تر از خوزستان است، پست‌های جی‌آی‌اس زیادی آنجا ایجاد شده است. این در حالی است که در خوزستان این کار نشده است؛ همچنین قسمت‌های مانیتورینگ و دیسپاچینگ در حوزه فوق‌توزیع تماما قدیمی بود و در حوزه توزیع اصلا دیسپاچینگ نداشتیم؛ عمده مقره‌ها از نوع چینی بود که در مقابل گردوغبار و بارندگی کم‌عایق نبودند و رسانا می‌شدند و موجب بروز مشکل و خاموشی بودند.

استاندار خوزستان ادامه داد: در حوزه توزیع اهواز و در استان، مقره‌ها به همین منوال بود. دیسپاچینگ نداشتیم و کاملا سنتی کار انجام می‌شد؛ کلیدهای گازی که وقتی برق از یک خط قطع شود آن را به خط دیگر منتقل می‌کند، در اهواز فقط ۷۵ عدد داشتیم که عمده آنها قدیمی و فرسوده بود و کارایی لازم را نداشت این در حالی است که در برق مشهد این تعداد کلیدهای گازی ‌هزار عدد است. در سیستم فوق‌توزیع، ترانسفورماتورهایی داشتیم با عمر بیش از ۳۰ سال و تعداد ۸۰ ترانسفورماتور فوق‌توزیع ۵۰ مگاواتی با بیش از ۳۰ سال عمر داشتیم؛ در حوزه توزیع هم باز به همین منوال ترانسفورماتورها و ترانس‌هایی با عمر زیاد داشتیم و اینها ناپایداری شبکه برق را بیش‌ازپیش می‌کرد.

استاندار خوزستان توضیح داد: تعداد پست‌های برق ما مشکلاتی جدی داشت. تعداد ایستگاه‌ها و پست‌های برق خوزستان با هشت هزارو 400 مگاوات مصرف حدودا 210 تا بود. این در حالی است که تعداد ایستگاه‌های پست برق در استان فارس با چهار هزارو 600  مگاوات برق مصرفی ۲۳۵ عدد است و وقتی بار بر روی این پست‌های برق تقسیم کنیم، این اعداد و ارقام قابل‌توجه است. استاندار خوزستان درباره وضعیت تولید برق در استان تصریح کرد: ما به میزان قابل‌توجهی به بخش برقابی وابسته هستیم و امسال که خشک‌سالی است در تولید برق با مشکل مواجه هستیم؛ در حوزه تولید، ما هشت‌هزار و ۴۰۰ مگاوات برق مصرفی داریم که حدود چهار تا پنج ‌هزار مگاوات از این رقم از طریق برقابی تأمین می‌شود و با توجه به این وضعیت ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مورد توجه ما قرار نگرفته بود و این نیروگاه‌ها به صورت محدود در آبادان، خرمشهر و ورامین داشتیم البته نیروگاه سیکل ترکیبی در بهبهان و ماهشهر در حال ساخت داریم که سال گذشته بخش گازی آنها افتتاح شد و بخش بخار آن هنوز در دست ساخت است البته در بهبهان یک واحد از بخار آن وارد مدار شده است.

اقدامات انجام‌شده برای بهبود پایداری شبکه برق استان

استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مهم‌ترین اقدامات دولت برای بهبود و ارتقای پایداری شبکه برق استان پرداخت و گفت: در اولین گام یک مصوبه از دولت گرفتیم؛ این مصوبه در تاریخ ۱۵ فروردین سال گذشته در دولت برای پنج بخش زیربنایی استان شامل آب و فاضلاب، مقابله با ریزگردها، فاز دوم طرح ۵۵۰‌ هزار هکتاری کشاورزی، احیای کارون و حقابه تالاب‌ها و پایداری شبکه برق گذرانده شد.

شریعتی افزود: بعد از این مصوبه برای بخش برق به‌ طور ویژه پیگیری کردیم. در حوزه فوق‌توزیع و انتقال برای تعداد ۹۵ پست پوشش عایقی ایجاد کردیم؛ برنامه خرید ۹۵‌ هزار مقره سیلیکونی فقط در حوزه فوق توزیع و انتقال در دستور کار داریم و در حال تعویض آنها هستیم و تاکنون در حوزه فوق‌توزیع بیش از ۱۶‌هزار مقره تعویض شده است و همچنان این کار تداوم دارد. همچنین از دولت مصوبه گرفتیم که از این به بعد برای اهواز و شهرهایی که در معرض ریزگرد هستند تمام پست‌های برقی که ساخته می‌شود از نوع جی‌آی‌اس باشد که کاملا پوشیده است و تجهیزات به‌کار‌رفته در آن پیشرفته‌تر است. بنا بر این شد که همه پست‌ها به صورت جی‌آی‌اس باشد و امسال هم آمادگی داریم برای ۱۴ پست جی‌آی‌اس در شبکه انتقال و

فوق توزیع به مبلغ ۸۰۰‌ میلیارد تومان قرارداد ببندیم که بزرگ‌ترین قرارداد پست جی‌آی‌اس کشور است؛ همچنین یک وام از بانک توسعه اسلامی به مبلغ ۱۸۹‌ میلیون یورو بنا داریم اخذ کنیم. ۷۰ پست موقتی که موجب ناپایداری می‌شود، به‌تدریج جمع‌آوری می‌شود و به پست‌های دائم تبدیل می‌شود.

شریعتی ادامه داد: ترانسفورماتور‌هایی که بالای ۳۰ سال دارند، به‌تدریج از رده خارج می‌شوند. تا الان قرارداد برای ۲۰ ترانسفورماتور بستیم و بقیه هم در حال انعقاد قرارداد هستیم. تعدادی هم عوض شدند؛ همچنین ۴۵ دستگاه مقره شور برای فوق توزیع و انتقال خریداری کردیم. قبل از آن فقط یک دستگاه در کل استان داشتیم. همچنین دیسپاچینگی را که بسیار قدیمی بود، با سیستم جدید آلمانی تعویض کردیم. هم‌اکنون بزرگ‌ترین مانیتورینگ دیسپاچینگ کشور در اهواز نصب شده که ۶۰ ‌میلیارد تومان برای آن هزینه شده است؛ گروه‌های خط گرم در حوزه فوق توزیع تشکیل شد. هم‌اکنون حدود ۹ گروه خط گرم آموزش‌دیده با امکانات و تجهیزات کامل در حال فعالیت هستند.

شریعتی تصریح کرد: در فوق توزیع و انتقال در یک سال گذشته بیش از ۱۲۰‌ میلیارد تومان فقط برای مقابله با خطر ریزگردها هزینه کردیم، در حوزه توزیع در اهواز ما 75 عدد کلید‌های گازی داشتیم تا الان حدود ۳۰۰ عدد نصب کردیم و برنامه داریم تعداد هزارو ۴۰۰ تا هزارو ۸۰۰ کلید‌ گازی برای اهواز نصب کنیم که در حال خریداری و نصب هستیم. همچنین کابل‌های خود‌نگه‌دارنده تماما در حال اصلاح و تعویض است. علاوه‌بر‌این ۵۳‌ هزار مقره در شبکه توزیع اهواز تعویض کردیم و این کار همچنان ادامه دارد. اسپیسرهایی که در زمان توفان جلوی قطعی برق را می‌گیرد، به تعداد زیادی نصب کردیم. دیسپاچینگ توزیع برق اهواز را راه‌اندازی کردیم و هم‌اکنون در حال کار است؛ البته افتتاح رسمی نشده است. جرثقیل‌ها و تجهیزات جدید خریداری شده است؛ 20 مقره شور برای اهواز خریداری شده است و بناست این رقم به ۳۵ عدد برسد. او افزود: در سیستم توزیع برق استان قریب به ۵۰۰ کلید گازی در حال نصب است و بناست در توزیع استان این رقم به دو‌هزارو ۲۰۰ عدد برسد؛ همچنین دیسپاچینگ توزیع در شمال استان افتتاح شده و ۱۴ گروه خط گرم برای استان فعال شده است و ۳۷ ‌هزار مقره در برق استان تعویض شده است و اقدامات مؤثر انجام شده یا در حال انجام است. استاندار خوزستان توضیح داد: البته این اقدامات شاید ۲۵ درصد کارهای مورد نیاز برای رساندن پایداری برق خوزستان به استان‌های اول کشور باشد. با‌وجود‌این خوشبختانه به پیشنهاد دولت، مصوبه مجلس و موافقت رهبری 50 ‌میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای پایداری شبکه برق استان در سال جاری برداشت خواهد شد و از طریق اسناد خزانه، اعتبارات سازمان برنامه و تعهدات وزارت نیرو اقدامات بیشتری تأمین مالی خواهد شد.

وضعیت تأمین برق استان در تابستان امسال

استاندار در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به خشک‌سالی کم‌سابقه امسال و دعوت از شهروندان خوزستانی برای صرفه‌جویی در برق اظهار کرد: به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی موجود در استان اعلام کردیم که تعمیرات لازم انجام شود و آماده باشند تا به صورت کامل کار بکنند؛ همچنین از وزیر محترم نیرو و معاونت برق ایشان خواستم ماهانه از بهمن تا پایان تابستان جلساتی با حضور مدیران استانی و مدیران حوزه برق کشور داشته باشیم و شرایط را بسنجیم و مدیریت کنیم و در تماس باشیم و به نحوی عمل شود که کمترین مشکل پیش بیاید و آنها هم پذیرفتند و شب گذشته جلسه چهارم را برگزار کردیم و هماهنگی لازم را برای مدیریت مصرف برق انجام می‌دهیم. ساخت نیروگاه‌های برق برای پنج‌هزار مگاوات از طریق فاینانس در دست اقدام است که وزارت نیرو را قانع کردیم دو‌ هزارو500 مگاوات از آن در خوزستان ساخته شود و قراردادهای آن امضا شده است. همچنین‌ هزار مگاوات جداگانه در دزفول به‌وسیله شرکت غدیر در حال ساخت است و 500 مگاوات هم بخش خصوصی در اندیمشک در دست ساخت دارد و در رامهرمز و خرمشهر هم ساخت نیروگاه‌های جدید برق در دست پیگیری است و امیدواریم تا پنج سال آینده بین پنج تا شش ‌هزار مگاوات برق سیکل ترکیبی در خوزستان ایجاد کنیم و تنوع تولید برق در استان را بالا ببریم. امیدواریم این کارها با جدیت تداوم داشته باشد و موجب ارتقای رفاه و رضایت‌مندی مردم استان و کاهش دغدغه‌های آنها شود.

 دفاع از رئیس‌جمهوری صیانت از آرای مردم است

غلامرضا شریعتی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که چهارشنبه (9 خرداد) در استانداری خوزستان برگزار شد، درباره اظهارنظر نماینده قم مبنی بر پس‌گرفتن امضای سؤال از رئیس‌جمهوری توسط نماینده شهرستان بهبهان در قبال انتخاب فرماندار این شهرستان گفت: این موضوع به‌هیچ‌وجه صحت ندارد. سؤال پرسیدن، اقناع‌شدن و پس‌گرفتن سؤال حق نمایندگان است و نباید آنچه را که برای خود حق می‌دانیم، از دیگران محروم کنیم.  استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تاریخ پس‌گرفتن امضا توسط نماینده بهبهان و تاریخ انتخاب فرماندار شهرستان بهبهان مشخص است، افزود: در تماسی که با نماینده این شهرستان داشتم، مشخص شد که نماینده قم درحال جمع‌آوری امضا برای سؤال از رئیس‌جمهوری بوده و وقتی با پاسخ منفی نماینده بهبهان مواجه می‌شود، با کمک یکی دیگر از نمایندگان خوزستان آقای کشت‌زر را به امضای این نامه اقناع می‌کند. او ادامه داد: زمانی که نماینده شهرستان بهبهان این امضا را پس می‌گیرد، مسائل این‌چنینی مطرح می‌کنند؛ هرچند به دلیل حفظ وحدت و یکپارچگی نظام تا الان سکوت کرده‌ام.

شریعتی با اعلام اینکه همیشه دفاع از دولت دکتر روحانی را وظیفه خود می‌دانم، خاطرنشان کرد: تمام تلاش من بر این است که از اقدامات دولت تدبیر و امید دفاع کنم. برخی از نمایندگان استان خوزستان از عملکرد استاندار رضایت دارند، درحالی‌که اقدامات استاندار خوزستان در چارچوب اجرای سیاست‌های دولت بوده است. این مهم نشان از توجه ویژه شخص رئیس‌جمهور و‌ معاونان و وزرا نسبت به مسائل استان دارد. اگر استاندار در این مسیر تلاش و جدیتی دارد، همه ناشی از اهتمام دولت و رئیس‌جمهور به رفع مشکلات استان است. این‌جانب به‌عنوان نماینده عالی دولت در استان دفاع تام و‌ کمال از رئیس‌جمهور، معاون‌اول رئیس‌جمهور و‌ هیئت‌دولت را بر خود واجب و لازم می‌دانم؛ چراکه واقف به اهتمام و نگاه ویژه رئیس‌جمهور و سایر دولتمردان به استان خوزستان هستم و آن را ارج می‌نهم.

شریعتی اضافه کرد: معتقدم دولت اهتمام ویژه و بی‌نظیری در جهت رفع مشکلات استان دارد، پیگیری مداوم و‌ مستمر دکتر نوبخت معاون رئیس‌جمهور در جریان بازدید اخیر او برای رفع مشکل نخیلات شادگان گوشه‌ای از این توجه دولتمردان است. دفاع از رئیس‌جمهور و دولت ایشان، دفاع از رأی مردم و صیانت از آن است. مردم باید به این باور برسند که رأی‌شان در تصمیمات دولت و رئیس‌جمهور تأثیرگذار است و رئیس‌جمهور به همه تعهدات خود به آنان پایبند است. این دولت برآمده از رأی مردم است و همه باید در جهت تحقق مطالبات مردم و اجرائی‌شدن سیاست‌های دولت در جهت رضایت‌مندی شهروندان جدیت داشته باشیم.

 تسریع در اجرای پروژه‌های زیربنایی استان پس از مصوبه دولت در فروردین 96

استاندار خوزستان با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به استان و وعده او برای حل مشکل آب و فاضلاب استان، عنوان کرد: این کار یک ابر‌پروژه ۱۱‌هزار‌میلیارد تومانی بود اما پس از آن مصوبه‌ای انجام شد که در آن آب و فاضلاب، پایداری شبکه‌های برق استان، ریزگردها، فاز دوم طرح ۵۵۰ ‌هزار‌هکتاری، حقابه تالاب‌ها و... از بندهای آن بود. اکنون در آبادان، خرمشهر و شادگان آب شرب در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارد. امیدواریم در یک ماه آینده فاز دوم آبرسانی غدیر راه‌اندازی شود و آب برای این شهرستان‌ها از این طریق تأمین شود. اگر مصوبه دولت نبود امکان این کار نبود زیرا از سال ۸۷ تا ۹۵ دولت در پروژه آبرسانی غدیر که بزرگ‌ترین پروژه ایران است ۹۵۰‌میلیارد تومان هزینه کرده اما در سال ۹۶ این مبلغ ۸۵۰ ‌میلیارد تومان بوده است و ۱۰۵ کیلومتر لوله نصب شده است.  استاندار خوزستان ادامه داد: طرح فاینانس داخلی برای این کار انجام شد و دو‌هزار و۳۰۰ ‌میلیارد تومان لوله باید خریداری شود که ‌هزار و ۳۰۰‌ میلیارد تومان آن برای خوزستان است و تنها قسمت خوزستان این فاینانس اجرا شده است. در چند سال آینده آب سد دز را برای مردم جنوب خوزستان تأمین خواهیم کرد و کرخه موقت در نظر گرفته شده است. قسمت دوم خط لوله اهواز نیز به پیمانکار واگذار شده است و انتظار داریم تا یک سال آینده تکمیل شود و آب اهواز، دغاغله، شیبان و... از این مسیر تأمین شود و از کارون برداشت نشود. کار آب شمال شرق نیز آغاز شده و فاینانس آن باید تأمین شود. برای جنوب شرق نیز در مرحله مناقصه هستیم. برای مقابله با ریزگردها نیز بیش از ۲۴‌هزار هکتار کشت شده است. امسال نیز صد ‌میلیون دلار برای بحث ریزگردها تأمین شده است. 50‌ میلیون دلار نیز برای پایداری شبکه برق خوزستان در نظر گرفته شده است. فاز دوم طرح ۵۵۰‌ هزار هکتار در دی‌ماه گذشته توسط وزارت نیرو پذیرفته شد تا آب آن را تأمین کند.  استاندار خوزستان افزود: تصفیه‌خانه فاضلاب شرق نیز تا یک ماه آینده به پایان می‌رسد و کلکتورهای شرق کارون ۴۶۰‌میلیارد تومان فاینانس داخلی شده است. تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز نیز در سال ۹۳ تصویب اما رها شده بود که از چند ماه گذشته پیگیری شد و فاینانس آن حدود ۶۰‌میلیون دلار با شرکت چینی است. فاز اول طرح ۵۵۰‌هزار هکتاری رو به اتمام است. اکنون دو‌هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌ها کشت چغندرقند شده و بر برداشت ۳۰۰‌میلیارد تومانی آن تأکید شده بود.

تصویب توسعه مخازن نفتی در شورای اقتصاد کشور و ایجاد بیش از 20‌هزار فرصت شغلی

استاندار خوزستان تصریح کرد: دو روز پیش در شورای اقتصاد مبلغ ۵.۵‌میلیارد دلار از محل صندوق توسعه برای توسعه مخازن نفتی کشور مصوب شد که موجب می‌شود افت تولید جبران شود و بین ۲۷۰ تا ۳۶۰ بشکه تولید نفت افزایش پیدا کند. او ادامه داد: از این مبلغ 4.6 ‌میلیارد دلار مربوط به حوزه مناطق نفت‌خیز جنوب و حدود 4.2 ‌میلیارد دلار مربوط به خوزستان است. از این محل باید ۲۸۴ حلقه چاه نفت و ۸۰ دکل زده شود. این کار از سال ۹۷ آغاز می‌شود و حداکثر تا سال ۹۹ خاتمه پیدا می‌کند. هر دکل نفتی به‌طور میانگین ۲۸۰ تا ۳۰۰ نفر را مستقیم مشغول به کار می‌کند. انتظار داریم بین ۲۰ تا ۲۴‌هزار نفر مشغول به کار شوند که عمده آن در خوزستان است.

شریعتی با بیان اینکه مناطق نفت‌خیز ۴۰ درصد نیازهای خرید خود را از خوزستان تأمین می‌کند، گفت: شرکت‌هایی که اکنون در حوزه فعال‌اند، باید دامنه کار خود را گسترش دهند و فعالانه‌تر وارد شوند؛ بنابراین به‌طور غیرمستقیم نیز مشاغلی ایجاد خواهد شد و برآورد این است که بین ۴۰ تا ۴۵‌هزار نفر مشغول به کار شوند. از محل این سرمایه‌گذاری موفق شدیم دولت را متقاعد کنیم که چهار درصد حجم این سرمایه‌گذاری معادل ۲۲۲‌میلیون دلار را به‌عنوان مسئولیت‌های اجتماعی در همان استان‌ها صرف کارهای عام‌المنفعه شود و این مقدار از محل دولت پرداخت شود. این مقدار با نظر شورای برنامه‌ریزی استان هزینه می‌شود.

استاندار خوزستان درباره سؤالی مبنی بر صدور قبض‌های نامتعارف آب اظهار کرد: تعرفه قبوض برق و آب و... ازسوی دولت تصویب و طبق آن اعمال می‌شود و کسی حق ندارد تعرفه‌ای غیر از آن اعمال کند. اگر موردی مشاهده شد که خلاف مقررات بود، باید گزارش و بررسی شود و حتما برخورد خواهد شد. او درباره لایروبی رودخانه کارون گفت: اگرچه این کار از اولویت‌های وزارت نیرو نیست و اقداماتی هم در این زمینه شده است، اما دستگاه‌های موجود قدیمی‌اند؛ درحالی‌که برای این کار حتما باید با تکنولوژی روز کار شود که در دستور کار است. کارشناسان اولویت لایروبی کارون را در مسیر اهواز تا خرمشهر و آبادان دانستند و گفتند امکان کشتیرانی با توان ‌هزار تن تا دارخوین وجود دارد و از آنجا به بعد باید لایروبی شود که برای این کار با یک تیم هلندی وارد مذاکره شده‌ایم.  شریعتی درباره رستوران‌های حاشیه رودخانه کارون، تصریح کرد: این کار از زمان استاندار قبلی آغاز شد و ما ساختمان‌هایی را که پیشرفت بیشتری داشت، تکمیل کردیم و ساختمان‌هایی که پیشرفت کمتری داشت تا مهر راه‌اندازی خواهد شد. پل طبیعت اهواز نیز همه مراحل قانونی خود را طی کرده است و یک جاذبه گردشگری خواهد بود.

او درباره حمایت از ورزشکاران مقام‌آور استان گفت: ما در حد توان از این افراد حمایت و هر ساله در برنامه‌ای از این افراد تجلیل می‌کنیم. اعتبارات بخش ورزش از محل ۲۷ صدم نیز سال گذشته رقم قابل ملاحظه‌ای بوده و امسال ۶۴‌میلیارد تومان است و در زمینه نوسازی و بازسازی زیرساخت‌های ورزشی اقدامات خوبی انجام شده است و در این بخش در چند سال آینده تحولات اساسی رخ خواهد داد. تاکنون حدود ۴۱‌میلیارد تومان از این مقدار برای سال ۹۷ تخصیص داده شده است. ما در کنار همه تیم‌ها هستیم و تمهیداتی اندیشیده شده است. تیم‌های فولاد و نفت آبادان چندان نباید دچار مشکل باشند و در سال گذشته با پیگیری‌ها مبلغ سه‌میلیارد تومان برای نفت آبادان از بخش پالایش تأمین شد. به تیم‌های نفت مسجدسلیمان و استقلال خوزستان نیز در حد توان کمک خواهد شد.   شریعتی با بیان اینکه در زمینه حمایت از کالای ایرانی مُصر هستیم، گفت: در سال گذشته در استان نزدیک به ۶۰‌هزار‌میلیارد تومان کالای داخلی خریداری شده که در کشور دوم بودیم و از این مقدار ۳۹‌هزار‌میلیارد از استان خریداری شده است. شریعتی درباره بحث رسیدگی به کالاهای قاچاق در استان، عنوان کرد: برای این کالاها باید حکم قاچاق صادر شود و ضبط دادگاه می‌شوند که پس از صدور حکم، روند آنها طی می‌شود. او با اشاره به بهبود فضای کسب‌وکار در استان، عنوان کرد: اتاق بازرگانی ایران گزارش داده است که در سال ۹۵ خوزستان در این زمینه جزء سه استان آخر کشور بود که در زمستان ۹۶ به رتبه دهم ارتقا پیدا کرد.  او درباره مسئولیت سرپرستان فرمانداری‌ها تصریح کرد: تعداد سرپرستان فرمانداری در حال کم‌شدن است و اکنون شش شهرستان استان سرپرست فرمانداری دارند که از این تعداد پیشنهاد پنج فرماندار به وزارت کشور داده شده و درحال طی‌کردن مراحل است. استاندار خوزستان در پاسخ به سؤالی درباره تخلفات او در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: این تخلفات اتهام بود و در دادگاه جمهوری اسلامی در همه موارد تبرئه شد. شریعتی درباره وضعیت پروژه متروی اهواز تصریح کرد: آنچه در تأمین حق دولت است ۵۸۰‌میلیارد تومان است که اختصاص یافته. توافق بین دولت و شهرداری کلان‌شهرها این بوده که معادل هم اعتبارات بگذارند که شهرداری اهواز تنها ۲۰‌میلیارد تومان گذاشته است و باید تأمین منابع کند، هرچند نظر خود شهردار این است که این مسئله در اولویت است. تضمین فاینانس آن نیز با شهرداری و بانک عامل بانک تجارت است.