۰ نفر

قیمت نفت در لندن به بالاترین حد در 4 سال گذشته رسید

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۳۰
کد خبر: 272310
قیمت نفت در لندن به بالاترین حد در 4 سال گذشته رسید

به دنبال تردیدها درباره ادامه روند تولید نفت خام در کشورهای ایران و ونزوئلا، بهای طلای سیاه در بازار نفتی لندن به بالاترین نرخ 4 ساله خود صعود کرد و از مرز هشتاد دلار در هر بشکه گذشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 90 سنت افزایش، به هشتاد دلار و 18 سنت رسید که این قیمت از چهاردهم نوامبر سال 2014 تاکنون بی سابقه بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، همچنین ناآرامی ها و درگیری های خونین اخیر در غزه که منطقه خاورمیانه را بیش از پیش متزلزل کرده است، می تواند یکی دیگر از علل افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی باشد.

قیمت نفت تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، برای تحویل در ماه ژوئن؛ در بورس نیویورک با قیمت هفتاد و دو دلار و هفت سنت در هر بشکه معامله شد.

مجموع حجم معاملات امروز در بازار نفتی لندن، حدود 19 درصد از میانگین یکصد روزه بالاتر بود.

خبرگزاری فرانسه افزود: موضوع خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و تهدید شرکت های خارجی که با ایران مراوده اقتصادی- تجاری دارند، از یک سو، و از سویی دیگر تردیدها درباره ادامه تولید نفت خام در ونزوئلا از علل اصلی افزایش قیمت بهای نفت اعلام شده است.

اتحادیه اروپا و کشورهای چین و روسیه امیدوارند با توافق هسته ای با ایران را حفظ کنند و برای ادامه فعالیت شرکت های خود در ایران، تمهیداتی اتخاذ نمایند.

بسیاری از تحلیلگران می گویند، سقوط قیمت های نفت که از سال 2014 آغاز شد، اکنون به پایان رسیده و سطح قیمت ها به دلیل اخلال عرضه و افزایش تقاضای نفت به ویژه در آسیا رو به افزایش است.

کاهش تولید نفت اوپک و برخی کشورهای غیراوپک به رهبری روسیه و احتمال ایجاد اخلال در عرضه نفت خاورمیانه، ونزوئلا و آفریقا عامل اصلی روند صعودی قیمت های نفت است.

اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.

روسیه و 9 تولیدکننده دیگر نیز در اواخر سال 2016 به توافق کاهش تولید اوپک پیوستند. براساس این توافق، کشورهای امضاکننده متعهد شدند در مجموع از سطح تولید 1.8 میلیون بشکه در روز بکاهند که این میزان، حدود 2 درصد کل تولید نفت در جهان است. این توافق تا پایان سال 2018 معتبر است.