۰ نفر

معاون وزیر نفت:

همسایگان در اولویت صادرات گاز

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۲۲
کد خبر: 269957
همسایگان در اولویت صادرات گاز

معاون گازی وزیر نفت گفت: در زمینه بودجه محدود شده ایم اما متوقف نشده ایم، از طرفی این رقم لزوما متوجه بودجه شرکت ملی گاز نیست بلکه مستقیما به رفاه مردم بازمی گردد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور گازی طی نشست خبری در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درباره نحوه جبران کاهش هزار میلیارد تومانی بودجه شرکت ملی گاز گفت:اگرچه در زمینه بودجه محدود شده ایم اما متوقف نشده ایم، از طرفی این رقم لزوما متوجه بودجه شرکت ملی گاز نیست بلکه مستقیما به رفاه و خدمات رسانی مردم در سطح کشور مربوط می شود که در تلاش هستیم روشی برای جبران آن که به نظر می رسد مربوط به ابهامات حقوقی در دیوان عدالت اداری است بیابیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد از پولی که از مردم دریافت می کنیم صرف پرداخت یارانه نقدی می‌شود.

عراقی با بیان اینکه ۲۶ هزار روستا را گازرسانی کرده ایم و قصد داریم امسال شعار گازرسانی به ۱۰ روستا در روز را عملیاتی کنیم، گفت: سه هدف مهم را در دست پیگیری داریم که مهمترین آنها گازرسانی مطمئن و پایدار به کل کشور است.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به پرسش دیگر در ارتباط با برنامه این شرکت برای صادرات گاز با توجه به افزایش برداشت گاز از پارس جنوبی گفت: در برنامه ششم توسعه شرکت ملی گاز موظف به برنامه ریزی و طراحی به منظور صادرات روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز است که این مقوله جدای از تامین گاز پایدار کشور است.براین اساس ما برنامه هایی برای صادرات گاز با اولویت کشورهای همسایه داریم که امیدواریم مقوله صادرات گاز از طریق  LNG که اکنون در اختیار شرکت ملی نفت ایران است به شرکت ما سپرده شود تا بتوانیم اقداماتی را در منطقه چابهار با استفاده از توان داخلی یا شرکت های خارجی آغاز کنیم.

وی ادامه داد: تبدیل و پیاده سازی طرح جامع انرژی کشور با محوریت گاز در افق ۱۴۰۰ نیز یکی دیگر از اهداف این شرکت است که با استفاده حداکثری از توان پالایشگاهی و انتقال گاز کشور امکان پذیر است.

به گفته این مقام مسئول، افزایش تاب آوری شبکه انتقال گازی از جمله مواردی است که مورد رسیدگی و نوسازی شرکت ملی گاز قرار می گیرد.

عراقی با اعلام اینکه قیمت گاز صادراتی کشور ۸ برابر گاز داخلی است، تصریح کرد: هر چه بتوانیم میزان صادرات کشور را افزایش بدهیم در مقابل در مصرف گاز داخلی صرفه جویی کنیم شاهد ارزآوری بیشتر و افزایش توان اقتصادی خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه هر قدر بیشتر گاز وارد کرده و همچنین صادرات خود را توسعه دهیم به این معناست که بیشتر وارد تجارت گاز شده ایم، ادامه داد: نتیجه این مشارکت حداکثری در حوزه تجارت گاز افزایش توان سیاسی و اقتصادی است. از سویی دیگر هر چه میزان تعامل ما با کشورهای همسایه افزایش یابد موجب ایجاد وابستگی شده که در نهایت قدرتمندی را برای اقتصاد کشور به همراه می آورد.

وی برندسازی شرکت ملی گاز ایران را یکی دیگر از مهمترین اهداف این شرکت خواند و گفت: باید همه تلاش خود را معطوف به برندسازی شرکت ملی گاز کنیم به این معنا که از این شرکت یک مجموعه قدرتمند و حرفه ای و همچنین متخصص در فضای بین المللی ارائه دهیم.