۰ نفر

مذاکره با ژاپن برای ارتقای نفت کوره پالایشگاه بندرعباس

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۲۲
کد خبر: 268879
مذاکره با ژاپن برای ارتقای نفت کوره پالایشگاه بندرعباس

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس از ارتقای کیفیت بنزین و نفت گاز این پالایشگاه تا مهرماه به استاندارد یورو چهار خبر داد و گفت: علاوه بر این با شرکت چیودای ژاپن برای ارتقای کیفیت نفت کوره درحال مذاکره هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، هاشم نامور با بیان اینکه در پالایشگاه بندرعباس دو طرح در حال اجراست، توضیح داد: یک طرح ارتقای کیفیت بنزین و یک طرح کیفیت نفت گاز است. درمورد این دو طرح با مهندسان داخلی به نقاط خوبی رسیده ایم و کار به خوبی پیش می رود. امیدوارم تا مهرماه امسال این دو طرح به بهره برداری برسند و کیفیت بنزین و نفت گاز، یورو ۴ شود.

وی با اشاره به طرح دیگر این پالایشگاه، اظهار کرد: طرح دیگر در دست اجرا در پالایشگاه بندرعباس، ارتقای کیفیت نفت کوره است. عمده تولید این پالایشگاه نفت کوره است و نفت کوره یک فرآورده سنگین کم ارزش است. به همین دلیل قصد داریم این فرآورده را به یک فرآورده سبک‌تر با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم.

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس افزود: برای این کار مطالعات امکان سنجی و مطالعات بازار بین الملل انجام شده است. مطالعات امکان سنجی نشان داده که اجرای این طرح از نظر فنی و اقتصادی توجیه پذیر است. درحال حاضر این طرح در مرحله مطالعات مهندسی بنیادی یا مهندسی پایه قرار دارد و قرارداد با شرکت‌های خارجی منعقد شده است.

نامور از مذاکره برای ارتقای کیفیت نفت کوره پالایشگاه بندرعباس با شرکت چیودای ژاپن خبر داد و گفت: امیدواریم تا اردیبهشت سال ۱۳۹۸ مطالعات مهندسی انجام شود که بر اساس آن بتوانیم پیمان کارهای اجرایی را انتخاب کنیم و مراحل اجرایی پروژه آغاز کنیم تا میزان تولید نفت کوره به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کند و کیفیت نفت کوره هم افزایش یابد.

وی درمورد سرمایه مورد نیاز این طرح اظهار کرد: میزان فاینانس آن باید در مطالعات بنیادی مشخص شود اما حدود سه تا چهار میلیارد دلار هزینه نیاز دارد.