۰ نفر

وزیر نیرو: برای شهرهای دارای تنش آبی برنامه مدون داریم

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۳۸
کد خبر: 267000
وزیر نیرو: برای شهرهای دارای تنش آبی برنامه مدون داریم

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو برای تک تک شهرهای دارای تنش آبی برنامه دارد و آنها را براساس برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی برای سال های پیش رو مشخص کرده است.

به‌گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «رضا اردکانیان» در نشست با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس برنامه در تلاشیم با کمک کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در هر استان و پس از آن در ارتباط با حوضه های آبریز از مشارکت نیروهای تخصصی استان ها و نظارت نمایندگان و دستگاه های اجرایی هر منطقه بهره بگیریم و طرح استانی آمایش «آب محور» را در نخستین فرصت تولید کنیم.
وی ادامه داد: این طرح نقشه راهی خواهد بود تا همگان بر آن توافق داشته باشند و وضعیت منابع و مصارف را بخوبی مشخص کند.
با وجود بارش باران و برف در روزهای گذشته، میزان بارندگی ها در سال آبی جاری ( 97-96) نسبت به سال آبی گذشته همچنان 44.2 درصد کمتر است.
براساس اعلام وزیر نیرو، 165 شهر با جمعیت 10.5 میلیون نفر در وضعیت زرد، 62 شهر با جمعیت 6.8 میلیون نفر در وضعیت نارنجی و 107 شهر با جمعیت 17.2 میلیون نفر در وضعیت قرمزند. 
بنابراین در مجموع 334 شهر در معرض تنش آبی قرار دارند.

** بهره مندی 99 درصد شهری ها و 83 درصد روستاییان از آب سالم 
وزیر نیرو اضافه کرد: امروزه در دنیای پیشرفته پیرامون ما از هر 10 نفر یک نفر از دسترسی به آب آشامیدنی سالم بی بهره است اما خوشبختانه بیش از 99 درصد جمعیت شهری و بیش از 83 درصد از جمعیت روستایی کشور ما از آب سالم و بهداشتی برخوردارند.
به گفته وی، راه های دستیابی به منابع آبی جدید از طریق طرح هایی همچون شیرین سازی آب دریاها، بارورسازی ابرها، استفاده‌ از آب های ژرف و غیره در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد. 
اردکانیان گفت: نگرانی امروز بنده از این بابت است که در شرایطی که باید به چگونگی اصلاح شیوه های مصرف آب بپردازیم طرح وسیع این مسائل در افکار عمومی، مردم را از تلاش برای اصلاح شیوه های غلط استفاده از منابع آبی دور کند و همچنان چشم به تامین منابع آبی جدید داشته باشند.
وی اضافه کرد: اگر نتوانیم شیوه های مصرف خود را اصلاح کنیم آب های جدید تامین شده نیز گرفتار بد مصرفی می شود. 

** لزوم تصفیه و استفاده از پساب 
اردکانیان تصریح کرد: هر مترمکعب فاضلاب قابلیت آلوده کردن 40 مترمکعب آب سالم را دارد. 
«امروز در کشور حدود سه میلیارد مترمکعب فاضلاب رها می شود. اگر برای سرمایه گذاری در این بخش به منظور تصفیه و استفاده از پساب این حجم بالای از فاضلاب تعلل کنیم در آینده با مشکلات به مراتب بیشتری روبرو می شویم».
وی ادامه داد: با تصفیه 450 میلیون مترمکعب فاضلاب می‌توان صنعت استان خوزستان را برای چند 10 سال آینده بیمه کرد.
معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور چهارم اردیبهشت ماه در یک نشست خبری گفت: 35 شرکت آب و فاضلاب شهری و ٣١ شرکت آب و فاضلاب روستایی در کشور فعالند که به دلیل فاصله زیاد قیمت تمام شده و تکلیفی، همه آنها زیانده اند.