۰ نفر

خطر جدی در کمین قیمت نفت

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۲۸
کد خبر: 266101
خطر جدی در کمین قیمت نفت

از هم پاشیدن اتحاد نفتی عربستان و روسیه موجب سقوط قیمت نفت می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اگر روزی اتحاد روسیه و عربستان از هم بپاشد، توافق نفتی اوپک و غیراوپکی ها هم دوام نخواهد یافت. در صورت از هم پاشیدن این توافق، بازار نفت شاهد ورود مجدد ۱.۹ میلیون بشکه نفت خواهد بود و این می تواند موجب سقوط شدید قیمت نفت شود.

به گزارش بلومبرگ، همانگونه که واکنش بازار نفت به حملات موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه نشان داد، تحولات ژئوپلتیک همواره تاثیر قابل توجهی بر قیمت نفت داشته و دارد. یکی از این تحولات، ایجاد اتحاد نفتی بین عربستان و روسیه بوده است. این دو کشور که زمانی رقیب و دشمن یکیدیگر محسوب می شدند، در طی یک سال و نیم گذشته توافقی در زمینه کاهش تولید نفت را منعقد به اجرا کرده اند.

افت قیمت نفت به 26 دلار در ابتدای سال 2016 و وابستگی بالای این دو کشور به درآمدهای نفتی، مسکو و ریاض را وادار کرد تا اختلافات عمده شان در موضوعاتی نظیر ایران و سوریه را کنار بگذارند و پای میز مذاکره بنشینند. نزدیکی این دو کشور عامل اصلی ایجاد توافقی میان اوپک و چند کشور تولید کننده دیگر بود که در طی 16 ماه گذشته همچنان پابرجا مانده و روزانه حدود 1.9 میلیون بشکه از تولید نفت جهانی را کاهش داده است.

محمد بن سلمان، ولیعد عربستان چند هفته پیش در جریان سفر به آمریکا پا را از این نیز فراتر گذاشت و اعلام کرد: «ما در حال کار بر روی تبدیل توافق سالانه به یک توافق 10 تا 20 ساله هستیم.»

این تولید کنندگان سنتی با انعقاد یک توافق بلندمدت در زمینه محدود کردن عرضه نفت می توانند بخشی از قدرتی که سال ها در بازار نفت در اختیار داشتند و در طی سال های اخیر آن را تسلیم آمریکا کرده بودند باز بیابند.

اما نکته مهمتر اینجاست که عوامل سیاسی مقوم این اتحاد نفتی است همچنان شکننده و لرزان است واگر روزی اتحاد روسیه و عربستان از هم بپاشد، توافق نفتی اوپک و غیراوپکی ها هم دوام نخواهد یافت. در صورت از هم پاشیدن این توافق، بازار نفت شاهد ورود مجدد 1.9 میلیون بشکه نفت خواهد بود و این می تواند موجب سقوط شدید قیمت نفت شود.