۰ نفر

صادرات نفت ایران کاهش نیافته است

۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۶:۵۶
کد خبر: 258279
صادرات نفت ایران کاهش نیافته است

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در شرکت ملی نفت ایران، امسال میانگین صادرات نفت خام کشور 2 میلیون و 130 هزار بشکه در روز و میزان صادرات میعانات گازی نیز 430 هزار بشکه در روز خواهد بود؛ یعنی مجموعاً رقمی در حدود 2 میلیون و 560 هزار بشکه در روز است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، برخی از خبرگزاری‌های خارجی با استناد به منابع ثانویه اعلام کرده‌اند که صادرات نفت ایران به کمترین میزان طی دو سال گذشته افت داشته. علت آن هم فشارهای امریکا به مشتریان نفت خام و میعانات گازی ایران است. اما آیا این خبر مستند است؟ اگر کاهش صادرات نفت خام و میعانات گازی رخ داده، علت چیست؟

یک منبع آگاه که تمایلی به ذکر نام خود نداشت، در این باره اعلام کرد: «میانگین صادرات نفت خام ایران نه تنها نسبت به سال گذشته کاهش نداشته بلکه بیشتر هم شده است. اما ممکن است که گزارش‌های آماری یک ماه کمتر از میانگین و ماه دیگه بیشتر باشد.» او در مورد صادرات میعانات گازی نیز توضیح داد: «امسال میانگین صادرات میعانات گازی 430 هزار بشکه در روز است و الان در ماه مارس میلادی پالایشگاه ستاره خلیج فارس میانگین 200 هزار در روز میعانات گازی تحویل و تبدیل به ارزش افزوده می‌کند. لذا ما محموله بیشتری برای افزایش صادرات نداریم و کاهش صادرات آن به‌دلیل موجود نبودن محموله است نه عدم بازار فروش و فشارهای امریکا به مشتریان.» پالایشگاه ستاره خلیج فارس که فاز اول آن در بهار امسال و اخیراً واحد تقطیر ردیف دوم آن به بهره‌برداری رسیده امسال برای نخستین بار به جمع متقاضیان داخلی میعانات گازی کشور پیوست. با راه‌اندازی واحد تقطیر ردیف دوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، از حجم صادرات میعانات گازی به کره جنوبی کاسته و بر حجم تخصیص خوراک به این پالایشگاه افزوده شده است. پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی به‌عنوان خوراک دریافت می‌کند. این پالایشگاه در کنار مجتمع پتروشیمی برزویه هم‎اکنون بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان میعانات گازی در کشور به‌شمار می‌آیند. بر اساس برنامه ششم توسعه، همه میعانات گازی تولیدی کشور که تا پایان این برنامه به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد، صرف مصارف داخلی خواهد شد؛ از این‌رو کاهش صادرات میعانات گازی به معنای افزایش مصرف داخلی و جلوگیری از خام فروشی است.

ناگفته نماند که شرکت ملی نفت در آغاز به کار دولت یازدهم، ۷۵ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشت که این رقم با اجرای برجام و تلاش امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در دولت یازدهم به صفر رسید؛ کره جنوبی بزرگ‌ترین مشتری میعانات گازی ایران است. امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت نیز در حاشیه دومین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف و تولید و پنجمین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی صنعت حفاری ایران به این موضوعات اشاره کرد و درباره تقاضا برای نفت خام ایران گفت: نفت همیشه مشتری دارد و ایران هنوز به استفاده از راه‌های خلاقانه برای فروش نفت نیاز پیدا نکرده است.

همچنین رکن‌الدین جوادی، معاون هیدروکربوری وزیر نفت نیز اخیراً اعلام کرد: «برای دستیابی به ظرفیت تولید هدف‌گذاری شده در پایان برنامه ششم توسعه به میزان ۴,۷ میلیون بشکه در روز و حفظ سهم ایران در تولید نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، با توجه به افت طبیعی تولید میدان‌های کشورمان، نیازمند ایجاد سالانه ۶۰۰ هزار بشکه ظرفیت تولید نفت هستیم.» مسئولان نفتی نیز بارها عنوان کرده‌اند که صنعت نفت برای استمرار تولید به میزان کنونی به سرمایه‌گذاری نیاز دارد، بنابراین بهتر است با توجه به سهم حداقلی نفت از بودجه و مواجهه این صنعت با معضل تأسیسات فرسوده، شرایط برای جذب سرمایه خارجی مساعد شود.

آنچه در خبرگزاری‌های خارجی بیان می‌شود، برآوردی است که بر اساس آمار محموله‌ها و برنامه‌های کشتی‌ها و بیمه‌ها انجام می‌شود و با توجه به برنامه‌های مدون بلند مدت و کوتاه مدت ایران صحت ندارد. ایران ضمن پایبندی به توافق اوپک، بعد از برجام توانسته است تمام محموله‌های تولیدی خود را صادر یا در داخل به مصرف برساند. ناگفته نماند که در مجموع تولید نفت خام و میعانات گازی کشور رقمی در حدود 3 میلیون و 900 هزار بشکه در روز است. بخشی از این تولید به بازار آسیا و بخشی به بازار اروپا صادر و مابقی آن در پالایشگاه‌های کشور تبدیل به ارزش افزوده می‌شود.