۰ نفر

آمریکایِ نفت فروش معضل جدید اوپک در بازار نفت

۲۰ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۱۳
کد خبر: 251079
آمریکایِ نفت فروش معضل جدید اوپک در بازار نفت

در طی دو سالی که از لغو ممنوعیت ۴۰ ساله صادرات نفت آمریکا می گذرد، نفتکش های حامل نفت خام آمریکا به بازارهای ۳۰ کشور جهان، از چین و هند گرفته تا کشور کوچکی مانند توگو ارسال شده اند.

به گزارش رویترز، در طی دو سالی که از لغو ممنوعیت 40 ساله صادرات نفت آمریکا می گذرد، نفتکش های حامل نفت خام آمریکا به بازارهای 30 کشور جهان، از اقتصادهای بزرگی نظیر چین و هند گرفته تا کشور کوچکی مانند توگو ارسال شده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، به راه افتادن سیل نفت شیل آمریکا به بازارهای جهانی موجب خنثی شدن تلاش های اوپک و روسیه برای مهار مازاد عرضه و افت قیمت نفت شده است.

در سال 2005، یعنی قبل از به راه افتادن انقلاب شیل، آمریکا مجموعا 12.5 میلیون بشکه در روز نفت خام و فرآورده های نفتی وارد می کرد، اما این رقم اکنون به تنها 4 میلیون بشکه رسیده است.

تولید کنندگان آمریکایی در حال یافتن مشتریان جدید در برخی از بزرگترین کشورهای وارد کننده نفت در آسیا و اروپا هستند و این تهدیدی جدی برای تولید کنندگان بزرگ دیگر نظیر روسیه، عربستان است. در داخل آمریکا، رشد صادرات موجب پر شدن ظرفیت خطوط لوله و افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت های انتقال نفت در ساحل خلیج مکزیک شده است.

تولید کنندگان آمریکایی هم اکنون روزانه بین 1.5 تا 2 میلیون بشکه در روز نفت صادر می کنند که این رقم ممکن است تا سال 2022 میلادی به 4 میلیون بشکه در روز برسد. بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود تولید نفت آمریکا بیش از 80 درصد از رشد جهانی عرضه نفت در طی یک دهه آینده را به خود اختصاص دهد.

بخش عمده ای از این افزایش تولید به چین، بزرگترین تولید کننده نفت جهان خواهد رفت. از ماه نوامبر به این طرف بعد از کانادا، چین بزرگترین خریدار نفت آمریکا بوده است.

چن بو، رئیس شرکت یونیپک، بزرگترین خریدار چینی نفت آمریکا گفت، این شرکت انتظار دارد خرید نفت از آمریکا را امسال دو برابر کند و به 300 هزار بشکه در روز برساند.

چن افزود: «جریان نفت خام آمریکا به آسیا یک روند مهم و عمده در داد و ستد جهانی نفت به شمار می رود.»

به گفته 5 منبع آگاه، شرکت دولتی سینوچم ین هم قصد دارد برای تامین نفت خام مورد نیاز پالایشگاه های مستقل چینی، در اواخر امسال یک دفتر تجاری در هیوستون افتتاح نماید.

در فاصله سال های 2010 و 2017، تولید نفت آمریکا از 5.5 میلیون بشکه در روز به 10 میلیون بشکه افزایش یافته است. این رقم تولید نفت آمریکا را به بیش از تولید نفت عربستان و نزدیکی تولید نفت روسیه (10.9 میلیون بشکه) رسانده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا این هفته اعلام کرد که میزان تولید این کشور در هفته گذشته به رقم بی سابقه 10.25 میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گفته دیوید فیف، اقتصاددان ارشد موسسه گانوور در ژنو، اکثر پیش بینی ها نشان می دهد که تولید نفت آمریکا تا پایان امسال حدود 500 تا 600 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. وزارت انرژی آمریکا حتی نگاه خوش بینانه تری دارد و پیش بینی کرده که تولید نفت آمریکا تا پایان سال با 1.2 میلیون بشکه افزایش به 11 میلیون بشکه در روز برسد. در این صورت آمریکا تا پایان سال 2018 بزرگترین تولید کننده نفت جهان خواهد شد.

فیف افزود: «بخش عمده ای از این رشد تولید صرف صادرات خواهد شد.»

تولید کنندگان آمریکایی توانسته اند به بازار هند، سومین وارد کننده بزرگ نفت جهان نیز راه یابند. هند که از اکتبر سال گذشته واردات نفت از آمریکا را شروع کرده، در سال گذشته میلادی مجموعا 8 میلیون بشکه نفت از آمریکا خریده است.

در اروپا نیز، تا ماه نوامبر، آمریکا با پیشی گرفتن از کشورهای نیجریه، لیبی، ایران و نفت دریای شمال، پنجمین تامین کننده بزرگ نفت فرانسه بود. این در حالی است که در نوامبر 2016 آمریکا حتی جزو 10 صادر کننده عمده نفت به فرانسه نبود.

اولیویر جاکوب، مدیر موسسه پتروماتریکس گفت: «آنها دارند سهم کشورهای اوپک از بازار را از آن خود می کنند.»