۰ نفر

شکست عربستان و روسیه در بازار نفت

۶ خرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۱۰
کد خبر: 195925
شکست عربستان و روسیه در بازار نفت

آیا روسیه و عربستان در هدف دستیابی به کاهش ذخایر نفتی در بازار شکست خورده اند؟ این موضوعی است که این روزها تحلیل گران نفتی هر کدام از زاویه ای به آن می پردازند.

اوپک، روسیه و تولیدکننده های بزرگ دیگر این هفته توافق کردند تا کاهش تولید خود را برای 9 ماه دیگر تمدید کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، هدف همکاری برای کاهش تولید نفت در بازار این بوده که بتوانند مازاد تولید در بازار را از بین ببرند و در راستای آن قیمت نفت افزایش پیدا کند.

این در حالی است که اوپک توانسته در سال جاری قیمت ها را از آن افتی که دو سال گذشته رخ داده بود، نجات دهد ولی همچنان نتوانسته مشکلات اساسی را تا الان حل کند.

با وجود کاهش تولید روسیه و اوپک؛ ذخایر نفتی در آمریکا و دیگر کشورهای بزرگ اقتصادی همچنان زیاد است و این موضوع سرمایه گذاران ترسانده است.

مت اسمیت، مدیر تحقیقات کالا در کلیپردیتا می گوید:« این توافق همچنان بی تاثیر است؛ آنها(اعضای اوپک)  هنوز کیلومترها با تحقق هدفشان فاضله دارند. ذخایر نفتی به سختی حتی تکان خورده است.»

ذخایر نفتی آمریکا کاهش پیدا نکرده است

در آمریکا حدود 516.3 میلیوت بشکه در روز ذخیره می شود. این آمار 6 درصد بیشتر از زمانی است که اوپک در نوامبر سال گشته تصمیم گرفت تولید خود را کاهش دهد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ذخایر نفتی در بازار کاهش پیدا نکرده است به همین دلیل واجب بود که این توافق در بازار تمدید می شد.»

تمرکز اوپک بیشتر بر ورودی نفت به بازاربوده ،حال آنکه با کاهش عرضه هم قیمت ها تغییر خاصی نداشته است. ذخایر نفتی کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه صنعتنی در چهارماه اول اجرای این توافق 24 میلیون بشکه افزایش داشته است. بر اساس گزارش مجمع بین المللی انرژی « بر خلاف خواسته قوی اوپک برای کاهش ذخایر نفتی دربازار، این میزان تغییر خاصی نکرده است.»

برخی موسسه ها معتقدند که استراتژی جدید اوپک سیگنال های گمراه کننده ای به بازار داده است. از سویی شک و تردیدهایی در خصوص استراتژی اوپک وجود دارد، روز پنج شنبه قیمت نفت با کاهش 5 درصد به کمتر از 49 دلار رسید.

برخی از فعالان بر این باور بودند که روسیه و عربستان به کشورهای دیگر فشار مضاعف می آورند تا تولید خود را بیشتر کاهش دهند.

معضل اوپک

فعالان نفتی فکر می کنند که اوپک به زمان بیشتری نیاز دارد تا این کشتی را کنترل کند. آن ها بر این باورند که با نزدیک شدن به تابستان، تقاضا برای بنزین در آمریکا افزایش پیدا می کند و به این دلیل ذخایر نفتی در بازار روندی کاهشی به خود می گیرد.

خالد الفالح، وزیر نفت قدرتمند عربستان معتقد است که بازار نفت در اوایل سال 2018 به تعادل می رسد. البته این پیش بینی او با پیش بینی که در سال گذشته کرده بود کمی متفاوت است.

گلدمن ساچ نیز موافق است که در اوایل سال 2018 ذخایر نفتی کشورهای OECD به حد نرمالی برسد. اما این به این معنا نیست که این تعادل پایدار باشد، اگر قیمت ها افزایش پیدا کند تولید نفت آمریکا نیز زیاد خواهد شد و دوباره بازار به روندی حال حاضر خود باز می گردد.

مرگان استنکی نیز در گزارش خود نوشته است که اگر این توافق تحقق پیدا کند و در بازار ذخایر نفتی کاهش پیدا کند؛ بازار با افزایش قیمت رو به رو می شود و دوباره با افزایش ذخایر نفتی.»

به همین دلیل مرگان استنلی پیش بینی قیمت نفت خود را در سال 2018 از 60 دلار به 55 دلار کاهش داد.