۰ نفر

ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی بهره گیری از نیروگاه برقابی

۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۴
کد خبر: 195575
ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی بهره گیری از نیروگاه برقابی

وزیر نیرو گفت: در کشور 30 هزار مگاوات ظرفیت بهره گیری از نیروگاه برقابی وجود دارد که تاکنون 29 هزار و 262 مگاوات شناسایی شده است.

حمید چیت چیان ظهر روز پنجشنبه در آئین بهره برداری از نیروگاه سد رودبار لرستان اظهار کرد: با افتتاح سد و نیروگاه رودبار میزان تولید برق در کشور از طریق نیروگاههای آبی به 11 هزار و 804 مگاوات می رسد که 15 درصد از تولید ظرفیت برقی کشور را تامین می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،وی اظهار کرد: از مجموع تولید 11 هزار و 804 مگاوات ظرفیت نیروگاه های برقابی کشور 2 هزار و 58 مگاوات آن در دولت یازدهم به نتیجه رسیده است.

به گفته وی قبل از دولت یازدهم و از ابتدای صنعت برقابی کشور تا ابتدای دولت یازدهم میزان تولید نیروی برقابی کشور 9 هزار و 700 مگاوات بوده که در طول فعالیت دولت تدبیر و امید 21 درصد رشد داشته است.ضریب تولید نیروی برقابی در قبل از دولت یازدهم 73/4 بود که این میزان در دولت یازدهم به 86 درصد می رسد.

چیت چیان با اشاره به اینکه هر ساله مصارف برق کشور افزایش می یابد گفت: از ابتدای امسال تاکنون میزان مصرف برق در کشور 6 و سه دهم درصد افزایش نسبت مدت مشابه افزایش یافته است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از ابتدای احداث سد رودبار لرستان 5 هزار نفر در کارگاه این سد مشغول به کار بودند افزود: امروز در انتهای بهره برداری یکهزار و 500 نفر مشغول به کار هستند و این نیروگاه اثرات ارزشمند توسعه ای منطقه ای را به همراه دارد که باید از نیروهای بومی بیشتر استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال 95 تعداد 2 هزار و 958 روستا آبرسانی شد گفت: در سال 95 به اندازه کل هشت سال دولت نهم و دهم آبرسانی روستایی صورت گرفته است.

وزیر نیرو افزود: 300 میلیون دلار از منابع توسعه ملی به آبرسانی روستایی در کشور اختصاص داده شده است.

چیت چیان با بیان اینکه افتتاح سد رودبار به عنوان بزرگترین طرح عمرانی لرستان در طول دولت یازدهم است گفت:در این دولت خدمات بزرگی به لرستان انجام شده بطوریکه طی این چهار سال چهار سد مروک ،ایوشان، حوضیان و رودبار افتتاح شده است.

وی افزود: سد رودبار از تمام جهات یک طرح متفاوت است و بهره برداری از این سد و نیروگاه فرصت مناسبی در عملکرد کشور در رابطه با نیروگاه های تجدید پذیر است.

وزیر نیرو همچنین گفت: انرژی های خورشیدی روند رو به رشدی در کشور دارد بطوریکه 9 ماه قبل در شهر اراک یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت یک مگاوات ، 2 نیروگاه خورشیدی در همدان و در اصفهان یک نیروگاه 10 مگاواتی افتتاح شد و نیروگاه هایی با ظرفیت 20و 30 مگاواتی خورشیدی نیز در کشور افتتاح خواهد شد.

وی افزود: انرژی برقابی و تجدید پذیر علاه بر کاهش CO2 و کاهش آلاینده به توسعه پایار در کشور کمک می کند.

 این نیروگاه برق رودبار که از دو واحد 225 مگاواتی تشکیل شده است، تولید سالانه آن با ضریب کارکرد 25 درصد معادل 986 گیگاوات ساعت است.

این نیروگاه علاوه بر توانایی تولید 450 مگاوات توان الکتریکی، قابلیت کنترل فرکانس، کنترل توان رادیو اکتیو و خود راه اندازی جهت بازیابی شبکه سراسری در صورت خاموشی شبکه را دارد.

سد برق آبی رودبار الیگودرز که با طول تاج 185 متر، ارتفاع از پی 155 متر، و عرض تاج 15 متر بر روی رودخانه رودبار ساخته شده است، حجم ذخیره حدود 4 میلیون و 500 هزار متر مکعب آب را دارد.

طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان در فاصله 100 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان الیگودرز بر روی رودخانه رودبار از سرشاخه ‌های دز احداث شده است.

بدنه این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده که در دره ‌ای تنگ و باریک احداث شده است.