۰ نفر

ارسال مدارک شکایت ایران از ترکمنستان به دیوان داوری بین المللی

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۱۷
کد خبر: 192472
ارسال مدارک شکایت ایران از ترکمنستان به دیوان داوری بین المللی

معاون وزیر نفت در امور گاز از آماده بودن مدارک گازی ایران برای شکایت از ترکمنستان به دیوان بین المللی داوری خبر داد و گفت: قیمت گاز، خسارتی که بابت قطع گاز در زمستان پارسال به ایران وارد کردند و کیفیت گاز ارسالی به ایران، سه مورد ادعاهای ایران است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حمیدرضا عراقی در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی درباره آخرین وضع مناقشه گازی ایران و ترکمنستان اظهار کرد: مدارک ایران برای ارسال به دیوان بین المللی داوری (ICC) آماده است. این موضوع به ترکمنستان اعلام شد.

وی درباره این که، اگر ادعاهای ایران مورد موافقت ترکمن گاز قرار گیرد، آیا ایران از ارسال پرونده به دیوان بین المللی داوری خودداری می کند، درباره این ادعاها اظهار کرد: قیمت گاز، خسارتی که بابت قطع گاز در زمستان پارسال به ایران وارد کردند و کیفیت  گاز ارسالی به ایران، سه مورد ادعاهای ایران است.

به گفته معاون وزیر نفت، در صورت موافقت شرکت ملی گاز ایران و ترکمن گاز این پرونده به داوری بین المللی ارسال نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که ایران هم اکنون گاز ترکمنستان را سوآپ می‌کند تا آنها دچار مشکلات مالی نشوند، تصریح کرد: در صورت توافق، واردات گاز از ترکمنستان طبق قرارداد ادامه پیدا می کند.

عراقی افزود: ترکمنستان همسایه ایران است و مشکلات به وجود آمده در ارسال گاز آنها به ایران، حقوقی است و ارتباطی به مراودات کشوری میان ایران و ترکمنستان ندارد.

قرارداد ایران با ترکمنستان برای واردات گاز در سال ١٩٩٧ به مدت ٢٥ سال بسته شد و براساس آن خط لوله ای به طول ٢٠٠ کیلومتر برای انتقال گاز ترکمنستان به ایران احداث شد. براساس این قرارداد ترکمنستان باید بالغ بر ٢٣ میلیون متر مکعب در روز به ایران گاز صادر کند.