۰ نفر

کرباسیان:مشکل کم‌آبی را حل می‌کنیم

۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱
کد خبر: 189665
کرباسیان:مشکل کم‌آبی را حل می‌کنیم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: «در کنار اجرای پروژه‌های بخش معدن و صنایع معدنی که لازم است آب کمتری مصرف کنند، باید در پروژه‌های فعلی و قدیمی اصلاح سیستم داشته باشیم تا آب کمتری مصرف شود.»

 آب مورد نیاز برای واحدهای معدنی و صنایع معدنی، یکی از مهم‌ترین مشکلات حال حاضر بخش معادن جهان است؛ مشکلی که برخی از کارشناسان از آن با نام بحران آب نام می‌برند. این بحران با کاهش عیار معادن و افزایش واحدهای فرآوری در کشورهای مختلف، شدیدتر خواهد شد؛ ضمن آن‌که در کشوری مانند ایران که منابع آب مورد نیاز معادن و صنایع معدنی را به دشواری می‌توان فراهم کرد، تامین آب اهمیتی بسیار بیشتر پیدا می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، در همین خصوص، مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به کمبود آب در کشور، می‌گوید: «کمبود آب یک واقعیتی است که وجود دارد؛ البته ما در حوزه صنایع معدنی اعتقاد داریم که مشکل آبی نداریم.»

وی متذکر می‌شود: «اگر واحدهای مقیاس بزرگ در کنار خلیج‌فارس و دریای عمان قرار گیرد، در آن‌جا می‌توانیم بگوییم که مشکل آب نداریم. ما باید این واقعیت را بپذیریم و باید اصرار کنیم که این واحدها در کنار آب قرار گیرد.»

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مقابل این سوال که اما عملا این اتفاق نیفتاده است، تصریح می‌کند: «بله، تا امروز این اتفاق نیفتاده است.»

کرباسیان توضیح می‌دهد: «متاسفانه فشارهای سیاسی و اجتماعی بعضا موجب می‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت فشار قرار گیرد و گاهی اوقات مجوزهایی را بدهد. البته تا آن‌جایی که من می‌دانم، هم‌اکنون دولت با این فشارها مقاومت می‌کند.»

وی می‌گوید: «مساله بعدی این است که بتوانیم استفاده بهینه از آب داشته باشیم و با فناوری‌های جدید، در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.»

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید می‌کند: «بر این اساس، در کنار این‌که باید پروژه‌هایی اجرا شود که آب کمتری مصرف کند، باید در پروژه‌های فعلی و قدیمی اصلاح سیستم داشته باشیم تا آب کمتری مصرف شود. با این وجود، آب یک چالش در حوزه معدن و صنایع معدنی است.»

کرباسیان متذکر می‌شود: «در هر صورت در صنایع معدنی ما با این مساله مواجه هستیم؛ به خصوص در بعضی از پروژه‌هایی که اجرا شده، مشکل آب تشدید شده و ما می‌خواهیم با کمک سرمایه‌گذاران، این چالش را رفع کنیم.»

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش رفع چالش آب، چقدر بودجه می‌خواهد؟ می‌گوید: «به نظر می‌رسد هر کدام از این پروژه‌ها، تصمیم خاص خود را نیاز دارد.»

کرباسیان با ذکر مثالی تصریح می‌کند: «در سنگان که 9 کارخانه بزرگ ایجاد می‌شود، پیش‌بینی ما این است که 20 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد.»

وی توضیخ می‌دهد: «در این خصوص ما جلسات مکرر و کارشناسی متعدد داشتیم و موضوع را بررسی کردیم. جلسات مکرری هم با وزیر نیرو یا معاون آب داشتیم و چند مسیر را بررسی کردیم.»

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌افزاید: «یکی از مسیرها این بود که آب‌شور آن منطقه را شیرین کنیم و از آن استفاده کنیم. مسیر دوم این بود که از پساب شهرهای اطراف بتوانیم استفاده کنیم. مسیر سوم هم این بود که بتوانیم در بلندمدت از آب دریای عمان استفاده شود.»

کرباسیان متذکر می‌شود: «دو مسیر اول، مسیرهای کوتاه‌مدت است، اما مسیر سوم بلندمدت است که روی هر سه مسیر کار می‌شود.»

وی خاطرنشان می‌کند: «بدیهی است در این‌جا مسیر سوم بودجه بیشتری می‌خواهد و دو مسیر اول را سرمایه‌گذاران با کمک وزارت نیرو پیگیری می‌کنند.»