۰ نفر

تلاش وزارت نیرو بری افزایش هرچه بیشتر بازچرخانی آب

۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۲۱:۴۳
کد خبر: 188594
تلاش وزارت نیرو بری افزایش هرچه بیشتر بازچرخانی آب

وزیر نیرو گفت: مقوله بازچرخانی آب از اولویت‌های وزارت نیرو از آغاز دولت یازدهم بوده است.

حمید چیت‌چیان امروز (سه شنبه) در آیین افتتاح تصفیه خانه فاضلاب پرند با بیان این‌که طرح‌های آب و فاضلاب ابعاد گسترده‌ای به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد، گفت: حفظ محیط زیست، تولید محصولات دامی و کشاورزی سالم و بهداشتی و استفاده از پساب تصفیه‌شده برای تغذیه منابع زیرزمینی آب از آن جمله است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، به گفته وزیر نیرو، در طول دولت یازدهم ۳۱ تصفیه‌خانه فاضلاب به بهره‌برداری رسیده است و ۱۰ واحد دیگر هم تا پایان عمر این دولت به بهره‌برداری می‌رسد که تعدادی از آن‌ها در شهرهای استان تهران شامل اسلامشهر، پردیس و پیشوا هستند.

چیت‌چیان افزود: در آغاز کار دولت یازدهم ظرفیت تصفیه فاضلاب در استان تهران ۵۰۰ هزار متر مکعب بود که اکنون این رقم به ۹۰۰ هزار متر مکعب رسیده است که افزایش ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد؛ هم‌چنین در مشهد مقدس نیز در حال حاضر ۲۶۸ هزار مترمکعب ظرفیت تصفیه فاضلاب است که این رقم در آغاز کار دولت تدبیر و امید ۱۰۰ هزار مترمکعب بود.

او تصریح کرد: در استان تهران جمعیت زیر پوشش فاضلاب در ابتدای سال ۱۳۹۲ معادل سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده که اکنون این رقم به پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

به گفته وزیر نیرو، در سال گذشته در قالب ۲۳ قرارداد، هزار میلیارد تومان سرمایه از بخش خصوصی برای طرح‌های آب و فاضلاب اختصاص یافت که امسال نیز در قالب ۲۱ قرار داد ۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی برای این طرح‌ها اختصاص می‌یابد.

چیت‌چیان با بیان این‌که با تلاش‌های دولت یازدهم تا سال 1395 دو میلیون نفر از جمعیت روستایی از آب شرب پایدار بهره‌مند شده‌اند، افزود: تعداد روستاهایی که در هر سال آبرسانی شده‌اند در سال ۱۳۸۵ تعداد ۱۵۷ روستا، در سال ۱۳۸۶ تعداد ۱۸۹ روستا، در سال ۱۳۹۲ تعداد ۴۷۶ روستا، در سال ۱۳۹۳ تعداد ۸۲۴ روستا، در سال ۱۳۹۴ تعداد ۹۴۲ و در سال ۱۳۹۵ تعداد ۲۹۵۸ روستا آبرسانی شده است.

چیت‌چیان با اشاره به مشکلات مربوط به طرح مسکن مهر گفت: در طراحی طرح مسکن مهر متاسفانه به زیرساخت‌های لازم برای این واحدها توجهی نشد و بار بسیار عظیمی بر دوش دولت یازدهم نهاده شدکه البته با مدیریت و طراحی دوباره، زیرساخت‌های لازم برای اسکان شهروندان در این واحدها در دولت یازدهم به انجام رسید.

او با بیان این‌که در واقع وزارت نیرو سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در مسکن مهر انجام داده است، تاکید کرد: این‌که خدمات دولت بیان می‌شود مقصود تبلیغ نیست، بلکه ایجاد امیدواری در مردم نسبت به آینده کشور و عملکرد نظام است.

زیرساخت‌های آب و فاضلاب پرند برای ۷۰۰ هزار نفر طراحی شده است

همچنین محمد پرورش - مدیرعامل آبفای استان تهران - در این مراسم گفت: زیرساخت‌های آب و فاضلاب پرند برای ۷۰۰ هزار نفر طراحی و انجام شده است.

وی ادامه داد: از سال گذشته در چارچوب اقتصاد مقاومتی شش تصفیه‌خانه فاضلاب در استان تهران بهره‌برداری شده است و امروز نیز فاز نخست تصفیه خانه فاضلاب پرند به بهره‌برداری رسید و در آینده نزدیک از تصفیه‌خانه‌های پردیس، پیشوا و اسلامشهر بهره‌برداری می‌شود.

پرورش با بیان این‌که پرند به تنهایی هیچ‌گونه منبع آب مستقلی برای خود ندارد گفت: علاوه بر پرند، آب شهرهای نسیم‌شهر و گلستان از منابع آب تهران تأمین می‌شود و امروز چند طرح آب و فاضلاب با اعتباری معادل ۴۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده که از این رقم ۱۲۵ میلیارد تومان مربوط به شهر پرند است.

او در خصوص دشواری‌های این طرح گفت: برای آبرسانی کوتاه‌مدت پرند چند حلقه چاه در منطقه رضی‌آباد و احمدآباد مستوفی حفر و تجهیز شد و برای انتقال آب این مجموعه چاه ۴۲ کیلومتر خط انتقال انجام شد، این در حالی بود که اختلاف ارتفاع در شهر پرند ۱۶۶ متر است و این مسئله کار آبرسانی و انتقال آب را دشوار می‌کند.

به گفته مدیرعامل آبفای استان تهران، در حال حاضر ظرفیت آبرسانی به شهر جدید پرند ۴۵۰ لیتر در ثانیه است.

او اضافه کرد: در چارچوب طرح جامع آبرسانی تهران (حضرت قمر بنی‌هاشم) ۱۱ کیلومتر خط انتقال اجرا شده و قرار است که ۳۰ میلیون متر مکعب در سال از طریق طرح یادشده به پرند اختصاص یابد.

پرورش با بیان این‌که بخش تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آب با هدف تغذیه آب‌خوان‌ها، آبیاری فضای سبز و توجه به الزامات محیط‌زیستی از اهمیت شایانی برخوردار است گفت: فرایند تصفیه فاضلاب در تصفیه‌خانه فاضلاب پرند، لجن فعال از نوع پیشرفته  A ۲ O  است که علاوه بر حذف آلاینده‌های آلی، توانایی حذف بیولوژیک ازت و فسفر را به عنوان مهم‌ترین عوامل آلاینده زیست‌بوم‌های آبی نیز داراست.

پرورش با بیان این‌که سرانه تجدیدپذیر آب در استان تهران ۲۱۵ متر مکعب در سال است، ‌ افزود: ۶۰ درصد جمعیت تهران تحت پوشش شبکه فاضلاب است که این رقم برای استان تهران ۴۲ درصد است که امیدواریم با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای مختلف استان تهران، این رقم افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

به گفته پرورش، فاضلاب این شهر توسط ۲۶۰ کیلومتر شبکه شامل ۲۲۴ کیلومتر شبکه فرعی، نزدیک به ۲۷ کیلومتر شبکه اصلی و ۹ کیلومتر خط انتقال به صورت کاملاً ثقلی به تصفیه‌خانه منتقل می‌شود و در حال حاضر ۱۳ هزار و ۹۲۱ انشعاب فاضلاب در پرند فعال است.