۰ نفر

۹۰ درصد قبض‌های برق ۱۰ هزار تومانی است

کاهش ۲۵ درصدی سرقت‌های برقی در تهران

۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۳۵
کد خبر: 180883
کاهش ۲۵ درصدی سرقت‌های برقی در تهران

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران گفت: با اجرای طرح تعویض کارت‌های خودنگهدار با سیم لخت نسبت به سال گذشته میزان سرقت‌های برقی در تهران ۲۵ درصد کاهش یافته است.

حسین صبوری امروز در نشستی خبری با بیان این‌که نزدیک ۸۵ درصد به مشترکان تا ۳۰ کیلووات در ساعت برق مصرف می‌کنند، گفت: این میزان یک مصرف استاندارد است به‌طوری که با توجه به این‌ مساله ۸۵ تا ۹۰ درصد مردم ماهانه تنها ۱۰ هزار تومان بهای برق مصرفی خود را پرداخت می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، به گفته وی، در استان تهران تنها چهار درصد از مشترکان جزو پرمصرف‌ها هستند و مصرفی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلووات ساعت به‌طور ماهانه برق مصرف می‌کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با بیان این‌که در سبد هزینه‌های زندگی مردم بهای برق مصرفی حداقل است، اظهار کرد: میزان تفاوت قیمت تمام شده با آنچه که از مردم اخذ می‌شود اختلاف شایانی دارد که انتظار می‌رود که به این مساله توجه شود.

صبوری با بیان این‌که بیش از ۹۵ درصد از تجهیزات صنعت برق در داخل کشور طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی می‌شود، عنوان کرد: شرکت توزیع برق تهران وظیفه تامین برق ۴.۵ میلیون مشترک را برعهده دارد که از این میزان ۱۵ درصد در شهر تهران هستند و از این میزان ۷۷ درصد مشترکان خانگی هستند که ۴۲ درصد انرژی را به خود اختصاص داده‌اند.  

وی با بیان این‌که سالانه به‌طور میانگین ۱۲۰ مشترک به مجموعه شبکه اضافه می‌شود، گفت: در حال حاضر برای تامین برق ۳۲ هزار کیلومتر در حال بهره‌برداری داریم که ۷۵ درصد آن زمینی است و باید گفت که ۳۵ درصد شبکه زمینی کشور در تهران وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران، ادامه داد: در حال حاضر ۱۸ هزار دستگاه ترانس در حال بهره‌برداری داریم که ۷۰ درصد آن زمینی است و ۳۵ درصد آن در تهران بزرگ است.

صبوری با بیان این‌که ۴۰۰ هزار دستگاه چراغ روشنایی در سطح استان تهران وجود دارد، گفت: در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی فعالیت‌های ۱۰ منطقه از ۲۲ منطقه به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی تصریح کرد: سالانه حدود ۲۰ میلیارد کیلووات ساعت برق در تهران مصرف می‌شود که ۱۰ درصد از این میزان مربوط به تهران بزرگ می‌باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با اشاره به مشکل بزرگ صنعت برق در تامین منابع مالی، عنوان کرد: اختلاف زیاد قیمت تمام شده برق و قیمت فروش باعث شده که نتوانیم برخی از پروژه‌های برقی را در زمان مقرر به اتمام برسانیم، اما با توجه به این‌که تامین برق یکی از سیاست‌های عمده ما تعریف شده، به دنبال تامین منابع از سایر بخش‌ها همچون اخذ تسهیلات، فاینانس و جذب سرمایه‌گذار هستیم.

صبوری با بیان این‌که تاکنون اقدامات متعددی در این زمینه انجام شده است، اظهار کرد: متاسفانه در این زمینه اتفاق خاصی نیفتاده، اما امیدواریم بتوانیم با پیگیری‌های مستمر در این زمینه به نتایج خوبی دست یابیم.

وی با اشاره به سیاست وزارت نیرو در راستای کاهش تلفات برق، ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ میزان تلفات در استان تهران ۹.۳ درصد بود که امروز با تلاش‌های شبانه‌روزی صورت گرفته میزان تلفات به ۶.۵ درصد کاهش یافته که این عدد بسیار قابل قبول است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران، تاکید کرد: با این میزان کاهش تلفات هر سال ۲۰۰ میلیارد تومان سالانه صرفه‌جویی ارزی، همچنین با این تدبیر سالانه ۱۸۰۰ میلیون مترمکعب از هدررفت گاز طبیعی نیز جلوگیری می‌شود.

صبوری با بیان اینکه صنعت برق کشور تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگرفته است، بیان کرد: صد در صد بخش تولید توسط متخصصین و سازندگان داخلی انجام می‌شود و محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

وی با اشاره به سیاست وزارت نیرو جهت تغییر سبد تولید برق کشور اظهار کرد: با توجه به روند به اتمام رسیدن سوخت‌های فسیلی باید به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر روی آوریم که در این راستا دستورالعمل خوبی فراهم شده و قراردادهای تضمینی ۲۰ ساله با سرمایه‌گذاران منعقد خواهد شد که تاکنون در سطح کشور و استان استقبال خوبی نیز شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با بیان این‌که در سال جاری نسبت به سال گذشته پنج درصد رشد مصرف داشته‌ایم، عنوان کرد: برای اینکه این پنج درصد مصرف را برای مدت ۴۰۰ ساعت تامین کنیم باید میلیاردها تومان هزینه کنیم که توجیه اقتصادی ندارد.

صبوری افزود: اگر فقط ۱۰ درصد در تهران صرفه‌جویی در مصرف داشته باشیم ۴۵۰ مگاوات نیروگاه احداث می‌وشد یعنی جلوی ۴۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید گرفته می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های تابستان سال ۱۳۹۶ برای بهینه‌سازی و مدرن‌کردن شبکه اظهار کرد: در حال حاضر پروژه ۵۰ میلیارد تومانی برای گذر از پیک تابستان و اصلاح نقاط آسیب‌پذیر شبکه در حال اجرا داریم که با این تدابیر پیش‌بینی می‌شود در سال جاری شاهد خاموشی نخواهیم بود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران درباره میزان مطالبات از ارگان‌های نظامی، گفت: ما به طور کلی نزدیک ۴۰۰ میلیارد تومان از مشترکان طلب داریم و قرار شده که مطالبات از نیروهای مسلح طبق ضوابط خاصی با وزارت نیرو تهاتر شود.

صبوری ادامه داد: میزان بدهی ادارات دولتی ۶۰ میلیارد تومان، شهرداری‌ها ۸۰ میلیارد تومان و مابقی مطالبات از مشترکین صنعتی و تجاری است.

وی درباره افزایش تعرفه برق نیز بیان کرد: قیمت تمام شده برق با قیمت متوسط فروش فاصله دارد، اما در هر صورت این برنامه افزایش تعرفه‌ها مربوط به دولت است و هر آنچه را که دولت و مجلس به ما ابلاغ کند ما اجرا می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با اشاره به برنامه‌های شرکت توزیع برق تهران، گفت: بسترسازی، اصلاح شبکه، استفاده از فناوری‌های نو، ارتقاء شاخص‌ها و استفاده از کنتورهای هوشمند جزو اصلی‌ترین برنامه‌های این شرکت تعریف شده و باید گفت امروزه ۲۸ هزار کنتور دیماندی، هوشمند شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۴۶ درصد کنتورهای قدیمی مشترکان تعویض شده و ۴۵۰ پست مهم به اتوماسیون تجهیز شده‌اند. باید این نکته را نیز تاکید کرد که در حال حاضر در سطح استان تهران پنج مرکز کنترل و دیسپاچینگ وجود دارد که به‌طور شبانه‌روزی شبکه را رصد می‌کند.

صبوری، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ معادل ۱۴ درصد خاموشی‌های بی‌برنامه و ۱۱ درصد انرژی توزیع نشده کاهش یافت به‌طور کلی شاهد کاهش ۲۲ درصدی متوسط خاموشی‌های هر مشترک بودیم.

وی مشترکان خانگی را یکی از خوش‌حساب‌ترین مشترکان دانست و افزود: بیش از ۹۸ درصد پرداخت قبوض به صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با بیان این‌که ۷۷ درصد مشترکان خانگی هستند که ۴۲ درصد مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند، ادامه داد: ۱۴.۵ درصد مشترکان تجاری و ۸.۷ درصد مشترکان عمومی هستند که به ترتیب ۲۲ و ۲۵ درصد مصرف را به خود اختصاص می‌دهند.