۰ نفر

سرانجام، گاز به زاهدان رسید

۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۷:۱۶
کد خبر: 179850
سرانجام، گاز به زاهدان رسید

تنها مرکز استان باقی‌مانده کشور به شبکه سراسری گاز متصل شد.

گاز طبیعی بعد از سال‌ها تعلل بالاخره با تلاش دولت یازدهم به زاهدان، قلب استان سیستان و بلوچستان رسید تا شعله‌های امید را در دل مردم خونگرم و نجیب  این استان روشن کند و مقدمه‌ای برای محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی و توسعه آن شود. به منظور افتتاح رسمی این طرح و کلنگ‌زنی عملیات اجرایی ساخت خط لوله ایرانشهر به چابهار روز گذشته رئیس‌جمهوری به این استان رفت. طرحی که دولت‌های زیادی وعده آن را به سیستان و بلوچستان داده بودند اما به دلایل متعددی پیشرفت فیزیکی نداشت و فقط در حد سخن باقی مانده بود. با اراده دولت یازدهم، دستور ویژه حسن روحانی و تلاش شبانه‌روزی وزارت نفت از طریق شرکت ملی گاز ،‌ این طرح به نتیجه رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، در این باره حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز در جریان افتتاح طرح گازرسانی به زاهدان اظهار کرد: شرکت ملی گاز تلاش‌ زیادی برای تحقق طرح گازرسانی از ایرانشهر به زاهدان انجام داد تا این طرح امروز آماده بهره‌برداری شود.

گفتنی است 75 درصد طرح گازرسانی از ایرانشهر به زاهدان امسال انجام شده  و اعتبار آن از بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه تأمین شده است. عراقی تصریح کرد: تصویب گازرسانی به 300 هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان‌های زاهدان، چابهار، خاش، زابل و کنارک و گازرسانی به صنایع موجود با اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون دلار از محل بند«ق» بودجه از برکات سفر نخست دولت تدبیر و امید به این استان در سال 93 بوده است. در دو سال اخیر تأمین اعتبارات طرح خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان در اولویت این شرکت بوده است و به گفته عراقی این کار در یک سال اخیر شتاب بیشتری به خود گرفت؛ به طوری که در این مدت اعتبارات این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن تزریق شد.

دولت یازدهم کاری کرد، کارستان

این طرح یکی از اقدامات ممتاز دولت یازدهم به شمار می‌رود. به طوری که مدیرعامل شرکت ملی گاز آن را نماد تدبیر دولت یازدهم و توجه آن به عدالت اجتماعی در زمینه برخورداری از نعمت گاز می‌داند. اما این نظر تنها متعلق به مقامات دولتی نیست. مردم و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی نیز همین اعتقاد را دارند.

علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد: این طرح یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی کشور بود که با همت دولت یازدهم به سرانجام رسید. وی با تشکر از توجه ویژه دولت به تأمین اعتبار این طرح و عملیات اجرایی آن ادامه داد: ما نمایندگان استان سیستان و بلوچستان این دو سال کار شرکت ملی گاز را تعقیب می‌کردیم و ملاحظه کردیم که در این مدت هم وزیر نفت و هم معاون وی در شرکت ملی گاز چه همتی را برای به سرانجام رساندن طرح به کار بستند و این جای خوشحالی است که دولت پیگیر مشکلات مردم است. یارمحمدی اذعان کرد: اکنون مقدمات توسعه سیستان و بلوچستان فراهم شده و زمان آن فرا رسیده که زاهدان خود را برای اشتغال‌آفرینی و توسعه آماده کند.

به اعتقاد این نماینده مردم زاهدان دولت یازدهم کاری کرد، کارستان. او می‌گوید: موارد متعددی سبب شده بود که این طرح در سال‌های اخیر با وجود پیگیری‌های نمایندگان این استان پیشرفت نداشته باشد. از جمله تحریم‌ها و کمبود منابع مالی، عدم مدیریت صحیح و نبود گاز طبیعی به میزان کافی. اما دولت یازدهم از یک سو توسعه میدان مشترک پارس جنوبی را سرعت بخشید و از سوی دیگر گازرسانی به شهرها و روستاهای باقیمانده را در دستور کار قرار داد.

هفته‌های بدون گاز، خداحافظ

مردم زاهدان که سال‌ها از یکی از نعمت‌های خدادادی بی‌بهره بودند، روز گذشته از این محرومیت رها شدند و با پیوستن آنها به جمع مشترکان گاز کشور ضریب نفوذ گاز شهری به بالای 98درصد رسید.  البته زمان می‌برد تا آنها طعم وجود گاز را در منازل خود بچشند اما همین که گاز به زاهدان رسیده، روزنه‌های امید در دلشان روشن شده است. سرحدی یکی از ساکنان زاهدان است، او از روزهای سخت بی‌گازی گفت و اینکه الان چقدر او و همشهری‌هایش به آینده امیدوار‌تر شده‌اند. وی با بیان اینکه «در نبود گاز برای پخت و پز و گرمایش منازلمان از نفت و کپسول‌های گاز استفاده می‌کردیم»، اظهار کرد: هفته‌هایی بود که در اوج سرمای زمستان بدون گاز زندگی کردیم، چراکه کپسول گاز به دستمان نمی‌رسید؛ روزهای سختی که چندسالی است هیچ کدام از شهرنشینان کشور تجربه آن را نداشته‌اند اما ما در مرکز سیستان و بلوچستان با آن  مواجه بودیم. سرحدی با بیان اینکه مردم شهر خوشحالند چراکه دوره کم‌فروشی گاز با کپسول‌ها و نبود آن به سر رسیده است، گفت: امیدواریم بزودی لوله‌کشی گاز در داخل شهر و رساندن آن به درب منازل نیز تمام شود و بتوانیم از این نعمت بهره ببریم.

گازرسانی از ایرانشهر به زاهدان

خط انتقال گاز از چابهار به زاهدان به طول 262 کیلومتر با قطر 36 اینچ در امتداد خط لوله هفتم سراسری گاز است که با طول ۹۰۷ کیلومتر گاز طبیعی را از عسلویه به ایرانشهر منتقل می‌کند و سال ۸۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گفته معاون وزیر نفت در امور گازرسانی؛ با بهره‌برداری از این طرح علاوه بر نیروگاه‌ها و صنایع این استان بالغ بر 110هزار خانوار در شهر زاهدان از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد. همچنین صرفه‌جویی ارزی معادل سالانه 660 میلیون دلار را از طریق جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع به همراه دارد به طوری که با اجرای این طرح زمینه توسعه و رونق اقتصادی اشتغال، افزایش امنیت ملی و منطقه‌ای و گسترش رفاه اجتماعی در استان سیستان و بلوچستان فراهم خواهد شد.

زابل مقصد بعدی گاز

فاز بعدی این خط لوله انتقال گاز به زابل است و در برنامه‌های آینده شرکت مهندسی و توسعه گاز قرار دارد. با پایان یافتن طرح گازرسانی به این استان طی 2 تا 3 سال آینده جشن گازرسانی به آخرین استان فاقد شبکه گاز و تکمیل گاز‌رسانی کشور برگزار می‌شود. این طرح مقدمات توسعه صنعتی در منطقه استراتژیک مکران را فراهم می‌کند و با بهره‌گیری از این خط لوله در زمینه صادرات گاز به هند و پاکستان نقش ایران در تحولات انرژی منطقه و جهان پر‌رنگ‌تر خواهد شد.

انتقال گاز