۰ نفر

افتتاح طرحی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۴۰
کد خبر: 175824
افتتاح طرحی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

طرح ملی بهره‌برداری از حرارت و دودهای خروجی یک سیستم DG_CHP جهت پرورش جلبک‌های مولد سوخت زیستی و پرورش گیاه در گلخانه با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.‌

 این طرح که صبح امروز (پنج شنبه) به دست دکتر حمید چیت‌چیان افتتاح شد، برای اولین بار در کشور و سطح خاورمیانه اجرا می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، طرح مذکور به منظور طراحی، ساخت و ارزیابی یک سامانه پایلوت دوستدار محیط زیست با قابلیت تولید انرژی و محصولات زیستی و کشاورزی عملیاتی شده‌است.

یکی از اهداف مهم طرح حاضر ادغام مراحل مختلف فرآیندی و استفاده از فناوری‌های نوین زیستی جهت کوچک سازی فرآیند، افزایش بهره وری سیستم، هوشمندسازی آن و کاهش آلاینده های زیست محیطی است.

اجرای این طرح از سال گذشته آغاز شده‌است که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی در نیروگاه های تولید برق کشور از ویژگی های آن است.

حمید چیت‌چیان در مراسم بهره‌برداری از حرارت و دودهای خروجی یک سیستم DG_CHP در تبریز گفت: محققان و پژوهشگران فعال این حوزه در راستای حل یکی از اصلی ترین مشکلات ما که دی اکسید کربن است و باعث گرمایش زمین شده‌، تلاش می‌کنند.

وی افزود: گرمایش زمین باعث ایجاد تعییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و افزایش تبخیر می‌شود و در واقع زندگی را سخت می‌کند.

چیت چیان خاطرنشان کرد: موضوع جذب کربن در سطح دنیا مسئله بسیار جدی برای صنعت انرژی است، تلاش می‌شود تا اثرات آن مهار شود و این مرکز در این زمینه فعالیت می‌کند.

وی تاکید کرد: همچنین باید بتوانیم از منابع آب بی کیفیت و یا با کیفیت پایین محصولات مورد نیاز را تولید کنیم و اثرات مربوط به فرسایش خاک را حل کنیم و این دو موضوع نیز در مرکز بیوتکنولوژی شمال غرب و غرب کشور پیگیری می‌شود.

حمید چیت‌چیان در جمع خبرنگاران در تبریز هم بیان کرد: دهه فجر یادآور قیام تمامی آحاد جامعه علیه ظلم، ستم، خفگان و دیکتاتوری است.

وی افزود: مردم ایران در بهمن ماه سال ۵۷ به پا خواسته و با هدایت های امام راحل انقلاب اسلامی ایران را پایه گذاری کردند.

چیت چیان تاکید کرد: امروز در گلزار شهدای تبریز حضور یافتم تا ضمن زیارت این بزرگواران، بار دیگر با آرمان‌های انقلاب عهد و پیمان ببندیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به طور قطع مردم ایران فردا با حضور پرشور خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن، پایبندی خود به آرمان‌های انقلاب را به جهانیان نشان خواهند داد.

چیت چیان همچنین قبل ظهر امروز کلنگ نیروگاه سیکل ترکیبی تبریز (کلاس F) را بر زمین زد.

 این نیروگاه با ظرفیت ۵۰۰ مگاواتی در زمینی به مساحت ۵۰  هکتار با فاصله ۱۰ کیلومتری از بخش ایلخچی شهرستان اسکو و در کنار روستای مهدیلو احداث می شود.

این نیروگاه از نوع کلاس F بوده و رعایت استانداردهای بین المللی زیست محیطی از جمله مشخصه های اصلی آن است. همچنین راندمان بالا، قدرت تولید بالا، دسترسی آسان به جاده و ... از دیگر ویژگیهای آن است.

طبق پیش‌بینی‌ها واحد گازی این نیروگاه تا سال ۱۳۹۷ وارد مدار می‌شود؛ همچنین دو نوربین این نیروگاه  از دیگر کشورها وارد شده و بقیه توربین‌ها و تجهیزات دیگر توسط کارشناسان داخلی ساخته می شوند.