۰ نفر

مصر خواستار تسریع اجرای توافقنامه نفتی با عراق شد

۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۴۲
کد خبر: 168760
مصر خواستار تسریع اجرای توافقنامه نفتی با عراق شد

مسئولان مصری روز چهارشنبه از عراق خواستند که هر چه سریعتر توافقنامه ای را که دو کشور برای واردات نفت خام به مصر امضا کرده بودند، اجرایی کند.

یک مقام مسئول در وزارت نفت و منابع معدنی مصر اعلام کرد که کشورش از عراق می خواهد هر چه سریعتر توافقنامه واردات یک میلیون بشکه نفت خام بصره را برای تصفیه در پالایشگاه های قاهره اجرایی کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، به گفته این مسئول مصری که اشاره ای به نامش نشده است، قرار بود توافقنامه نفتی میان مصر و عراق آغاز سال جاری میلادی به اجرا دربیاید.

وی اشاره به دلایل عدم اجرای این توافقنامه تاکنون، نکرد.

بر اساس این گزارش، مصر و عراق توافقنامه نفتی را در فروردین ماه سال 1395 (مارس2016) امضا کردند و طارق الملا وزیر نفت مصر به هنگام سفرش به بغداد اواخر آبان (اکتبر) مجدد درباره آن با مسئولان عراقی بحث و گفت وگو کرد.

مقام های مصری اجرای این توافقنامه را به نفع دو کشور می دانند؛ زیرا از یک سو فرآورده های نفتی که عراق به آن نیاز دارد را تامین می کند و از سوی دیگر نفت خامی که قاهره پس از متشنج شدن روابطش با عربستان، تمایل به خرید آن را دارد، تامین می کند.

چند شرکت مصری در حال حاضر در زمینه های نفت و گاز در بصره عراق مشغول فعالیت هستند و هیات نفتی عراق به میزان 10درصد در میدان نفتی «بلوک 9» واقع در جنوب عراق شریک است.

در پی وقوع اختلاف در مواضع سیاست خارجه ریاض و قاهره، آرامکو بزرگترین شرکت نفت جهان در عربستان از اکتبر گذشته با وجود امضای قرارداد فروش نفت به مصر به مدت پنج سال از صدور نفت به این کشور امتناع ورزید.

همسویی مصر با روسیه بر سر حل پرونده سوریه و خودداری قاهره از ارسال نیرو به ائتلاف نظامی عربستان علیه یمن، تنش ها میان دو کشور را به جایی رساند که نخبگان و رسانه های دو کشور را به دشنام و ناسزایی گویی علیه دولت ها و ملت های دو طرف کشاند.

بر اساس توافق یاد شده عربستان قرار بود به مدت پنج سال به طور ماهانه فرآورده های نفتی به ارزش 23 میلیارد دلار به مصر صادر کند.

از این رو مصر تلاش می کند پس از توقف صادرات نفت آرامکو، جایگزینی برای فرآورده های نفتی خود که ماهانه به 700 هزار تن می رسد، پیدا کند.