۰ نفر

ایران و نروژ تفاهمنامه نفتی امضا کردند

۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۹:۰۴
کد خبر: 158790
ایران و نروژ تفاهمنامه نفتی امضا کردند

شرکت ملی نفت ایران و شرکت نروژی دی.‎ان‎.او (DNO)، تفاهمنامه ای را برای مطالعه میدان نفتی چنگوله امضا کردند که طرف خارجی بررسی های خود را در یک دوره 6 ماهه انجام می دهد.

این تفاهم‎نامه همکاری عصر امروز (چهارشنبه،) میان غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و بیورن دیل (Bjorn Dale) مدیرعامل شرکت دی.‎ان.‎او نروژ امضا شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، منوچهری در مراسم امضای این تفاهم‎نامه به مشترکات ساختاری میدان‎های نفتی چنگوله و آذر در غرب کشور را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد که طرف نروژی نتایج مطالعات خود را در مدت ٦ ماه ارائه دهد.

وی سابقه خوب همکاری صنعت نفت ایران با شرکت نروژی استات اویل را خاطرنشان کرد و گفت: امضای این تفاهم‎نامه بتواند به توسعه تعامل میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت دی.‎ان.‎او نیز منتهی شود.

منوچهری یادآور شد: شرکت دی.‎ان.‎او، نسبت به ایجاد دفتر رسمی در ایران اقدام کند.

بیورن دیل (Bjorn Dale)، مدیرعامل دی‎ان‎او هم در این نشست فرصت تعامل با صنعت نفت ایران را که برای این شرکت فراهم شده، ابراز خرسندی کرد.

با توجه به محرز بودن ارتباط ساختمانی میدان چنگوله با میدان آذر، چنگوله در چارچوب واگذاری عملیات توسعه از طریق قراردادهای جدید نفتی در اولویت قرار گرفته است.

پیش‎تر شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده بود: با توجه به این که کمترین فاصله ناحیه قراردادی میدان چنگوله از مرز عراق در حدود 10 کیلومتر است، به دلیل مشخصات ساختمانی میدان‎های چنگوله، آذر و بدره، اشتراک منابع هیدروکربوری میدان چنگوله با کشور عراق، از طریق میدان آذر امکانپذیر است.

میدان نفتی چنگوله در استان ایلام در 50 کیلومتری جنوب ‌شرق شهر مهران و در فاصله 10 تا 15 کیلومتری خط مرزی ایران و عراق (از طرف غرب و شمال غرب) قرار دارد.

پس از اجرا شدن برجام و رفع تحریم ها در دیماه پارسال، مذاکره ایران با شرکت های نفتی بین المللی برای جذب سرمایه گذاری و فناوری های جدید با هدف شتاب بخشیدن به توسعه میدان های نفتی کشور آغاز شده و در مواردی به امضای تفاهمنامه یا قرارداد منجر شده است.