۰ نفر

چیت چیان: آمادگی نیروگاه های برق در بالاترین ضریب است

۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۹:۲۹
کد خبر: 158543
چیت چیان: آمادگی نیروگاه های برق در بالاترین ضریب است

وزیر نیرو گفت: امسال در بالاترین ضریب آمادگی نیروگاه ها در طول عمر صنعت برق هستیم.

حمید چیت چیان عصر سه شنبه در آیین افتتاح فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی کهنوج و آغاز عملیات اجرایی همزمان 28 واحد نیروگاهی در 10 نقطه کشور که با حضور معاون اول رئیس جمهوری در شهرستان کهنوج برگزار شد افزود: در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون میزان تلفات شبکه برق از 15 درصد به 11 درصد کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی اظهار کرد: مجموعه عوامل باعث شده تا کشور خود را به خوبی اداره کرده و صنعت برق نیز دچار مشکل نشود.

وزیر نیرو گفت: امروز برای آغاز عملیات اجرایی پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید در کهنوج جمع شده ایم و باعث خوشحالی است که شاهدیم در منطقه محروم یک کار بسیار زیربنایی، مهم و موثر در کشور و منطقه در حال اجراست.

وی اظهار کرد: وزارت نیرو از 10 سال قبل تاکنون مجوز ساخت برای 37 هزار مگاوات نیروگاه بزرگ بخش خصوصی را صادر کرده است.

وی گفت: از 10 سال قبل تاکنون 11 هزار مگاوات نیروگاه جدید در سطح کشور محقق شده است.

چیت چیان به آغاز عملیات اجرایی 28 نیروگاه در 10 نقطه کشور اشاره کرد و افزود: پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید را شروع کرده ایم.

وزیر نیرو افزود: غیر از بندرعباس بقیه نیروگاه های کشور با مشارکت بخش خصوصی احداث و مجموع هزینه ای که برای عملیات اجرایی 28 نیروگاه در 10 نقطه کشور صرف می شود 11 هزار و 380 میلیارد تومان است.

وی گفت: در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید به اندازه کل ظرفیت موجود نیروگاه جدید در کشور ایجاد شده است.

چیت چیان اظهار کرد: در طول برنامه پنجم توسعه کشور نیز در مجموع 13 هزار مگاوات نیروگاه ایجاد شده که نشان دهنده آن است با برنامه تعیین شده فاصله معناداری داریم و باید ببینیم مشکل کار کجاست.

وی افزود: علت این فاصله معنادار بیشتر مربوط به مسائل مالی و اقتصادی است زیرا هزینه های صنعت برق زیاد است و اصولا منابع مالی و سرمایه در کشور ما محدودیت دارد و بازار سرمایه در کشور نیز با محدودیت روبروست.

وی اظهار کرد: این محدودیت ها وزارت نیرو و صنعت برق را تحت فشار قرار داده است.

وزیر نیرو گفت: خوشبختانه در سه سال گذشته مساله ای به نام خاموشی به دلیل کمبود ظرفیت تولید را در کشور نداشته ایم و این بدین معنی است که از تمام ظرفیت صنعت برق استفاده شده تا این مساله مدیریت شود.

وی بیان کرد: تابستان گذشته حدود سه هزار مگاوات مدیریت باد در کشور صورت گرفته است که اگر این مقدار نبود حتما در تابستان با مشکل مواجه شده بودیم.

چیت چیان افزود: با خنک کردن هوای ورودی توربین ها توانستیم از ظرفیت موجود توان بیشتری بگیریم.

وی با اشاره به افتتاح نیروگاه شوباد کهنوج گفت: این نیروگاه به صورت خیلی خوبی برنامه ریزی شده و با استفاده از فناوری های جدید مصرف آب را به شدت کاهش داده است.

وی ادامه داد: میزان مصرف آب در این نیروگاه سه لیتر در ثانیه است که اگر این تکنولوژی در این کارخانه لحاظ نشده بود 100 لیتر در ثانیه آب مصرف می شد.

وزیر نیرو ضمن تقدیر از مدیران نیروگاه کهنوج گفت: امروز بانک صنعت و معدن در بخش صنعت برق به خوبی ورود پیدا کرده است و به عنوان یکی از حلقه های اصلی این صنعت به شمار می شود.

طرح آبرسانی به 141 روستا در استان های کرمان، یزد و لرستان نیز امروز (سه شنبه) به صورت ویدئو کنفرانس با حضور معاون اول رئیس جمهوری در شهرستان قلعه گنج افتتاح شد. 

سفر 2 روزه اسحاق جهانگیری به شهرستان های سیرجان، جیرفت، قلعه گنج و کهنوج به منظور بازدید و افتتاح طرح های اقتصادی و عمرانی عصر امروز پایان یافت.