۰ نفر

رمزگشایی از استراحت صادرات نفت

۸ آبان ۱۳۹۵، ۹:۱۶
کد خبر: 154644
رمزگشایی از استراحت صادرات نفت

صادرات نفت ایران در ماه جاری میلادی رو به کاهش گذاشته است. خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر پیش‌بینی کرده است ماه آینده میلادی(نوامبر، آبان-آذر) روند کاهشی میزان صادرات نفت ایران ادامه خواهد یافت و به کف 4 ماهه خود خواهد رسید.

 بر اساس این گزارش، میزان صادرات نفت‌خام کشور در ماه جاری میلادی حدود 2 میلیون بشکه در روز بوده است که نسبت به ماه سپتامبر بیش از 140 هزار بشکه در روز کاهش داشته است. خبرگزاری رویترز بر اساس آمار به دست‌آورده پیش‌بینی می‌کند که صادرات نفت در ماه آینده(نوامبر) مجددا حدود 110 هزار بشکه(معادل 5 درصد) کاهش یافته و به 89/ 1 میلیون بشکه در روز برسد که کمترین مقدار از ماه آگوست(مرداد- شهریور) محسوب می‌شود.

چرا صادرت نفت ایران کاهش یافته است؟

خبرگزاری رویترز دلیل کاهش صادرات نفت ایران در ماه جاری و ماه پیش رو را آغاز فصل تعمیر و نگهداری در پالایشگاه‌های اروپایی و آسیایی عنوان می‌کند. بر اساس این گزارش، هر سال به دلیل کاهش تقاضا از سوی پالایشگاه‌ها میزان صادرات نفت ایران به طور معمول در ماه‌های اکتبر و نوامبر کاهش می‌یابد. «دنیای اقتصاد» به بررسی این ادعای خبرگزاری رویترز پرداخته است. بررسی آمار صادرات نفت‌خام طی چهار سال اخیر نشان می‌دهد میانگین صادرات در دو ماه یادشده همواره کمتر از متوسط صادرات در کل سال بوده است. از همین رو می‌توان گفت کاهش صادرات نفت کشور به دنبال شروع فصل تعمیر و نگهداری در پالایشگاه‌های آسیایی و اروپایی موضوعی طبیعی است. با این حال خبرگزاری رویترز با اشاره به افزایش تقاضای نفت‌خام چین، اعلام کرده است که عمده کاهش صادرات نفت ایران از سوی مشتریان اروپایی خواهد بود.

بر‌اساس این گزارش، میزان صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی در ماه نوامبر به 46/ 1 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که 74 هزار بشکه نسبت به ماه جاری میلادی بیشتر است؛ اما صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی در همین بازه زمانی در مسیر کاهشی قرار دارد. به گزارش دنیای اقتصاد ، صادرات نفت ایران به اروپا در ماه نوامبر به 433 هزار بشکه در روز خواهد رسید؛ در حالی که در ماه جاری بالغ بر 613 هزار بشکه بوده است. صادرات نفت ایران به چین در ماه نوامبر رشد 35 درصدی خواهد داشت و به 609 هزار بشکه در روز خواهد رسید. بنابراین چین برای اولین بار در دو ماه گذشته بیش از هند از ایران نفت خریداری خواهد کرد. در ماه نوامبر، هند 581 هزار بشکه، کره جنوبی با 46 هزار بشکه افزایش حدود 117 هزار بشکه و ژاپن با 51 درصد کاهش حدود 87 هزار بشکه در روز از ایران نفت خریداری می‌کنند. واردات ترکیه در ماه نوامبر نسبت به ماه جاری میلادی حدود 31 درصد کاهش خواهد یافت و به 133 هزار بشکه در روز خواهد رسید. تایوان نیز در ماه یادشده، یک محموله 2 میلیون بشکه‌ای از ایران نفت خریداری می‌کند. یونان نیز یک محموله 2 میلیون بشکه‌ای و اسپانیا و ایتالیا نیز هر کدام یک محموله یک میلیون بشکه‌ای از ایران خریداری می‌کنند. علاوه بر این، ماه آینده ایران حدود 2 میلیون بشکه نفت‌خام روی آب ذخیره خواهد کرد.

رشد 150 درصدی صادرات نفت ایران

هر‌چند که خبرگزاری رویترز مدعی است صادرات نفت ایران در ماه جاری و ماه آینده رو به کاهش خواهد گذاشت. با این حال مقایسه آمار صادرات نفت نشان می‌دهد میزان صادرات نفت خام ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجهی داشته است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، میزان صادرات نفت خام ایران در ماه اکتبر و نوامبر سال 2015 به ترتیب حدود 800 و 900 هزار بشکه در روز بوده است. بنابراین میزان صادرات نفت ایران در ماه اکتبر و نوامبر سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 150 هزار بشکه رشد داشته است.

تحریم‌های غرب علیه کشورمان از ژانویه سال جاری میلادی(دی ماه 94) لغو شد و از آن زمان میزان صادرات نفت ایران در مسیر افزایشی قرار گرفت. با لغو تحریم‌ها، ایران نه تنها میزان فروش خود به کشورهای آسیایی را به شکل قابل توجهی افزایش داد، بلکه توانست به مشتریان اروپایی خود در زمان پیش از تحریم‌ها نیز نفت صادر کند. بر اساس آخرین اظهارات اعلام شده از سوی محسن قمصری، معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، میزان صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی تقریبا به سطح قبل از تحریم‌ها رسیده است. علاوه بر نفت خام، صادرات میعانات‌گازی کشور نیز بعد از تحریم‌ها در مسیر افزایشی قرار دارد. خبرگزاری رویترز در گزارش روز گذشته خود اعلام کرد که میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه سپتامبر به 6/ 2 میلیون بشکه در روز رسید که بیشترین مقدار ظرف 5 سال اخیر محسوب می‌شود. بر اساس این گزارش، جزئیات صادرات میعانات گازی ایران در ماه نوامبر هنوز مشخص نیست. با این حال اگر میزان صادرات میعانات گازی در ماه نوامبر را معادل متوسط 10 ماه نخست سال جاری یعنی معادل 354 هزار بشکه در روز در نظر بگیریم، مجموع صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه آینده میلادی به حدود 25/ 2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این رقم حدود 310 هزار بشکه کمتر از صادرات ماه اکتبر و پایین ترین رقم در 4 ماه گذشته خواهد بود؛ اما میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور همچنان در نزدیک به سطح صادرات در سال 2011 یعنی پیش از شروع تحریم‌های نفتی غرب علیه کشورمان خواهد بود.

 

صادرات نفت

صادرات نفت