۰ نفر

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خبر داد؛

زاهدان امسال گازدار می‌شود

۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۱۶
کد خبر: 148437
زاهدان امسال گازدار می‌شود

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران از برنامه‌ریزی ایران برای صادرات گاز به کشور عراق و چندین کشور دیگر خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، حمیدرضا عراقی در حاشیه سفر به سمنان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیاست ایران این است که ظرف چهار سال آینده میزان تولید خود را به یک میلیارد مترمکعب افزایش دهد.

وی تول ید فعلی کشورمان را ۶۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: امسال همچون سال گذشته هیچ‌گونه کمبود گازی در کشور نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت گاز ایران از افزایش صادرات به عنوان هدف استراتژیک دولت یازدهم نام برد و تصریح کرد: در حال حاضر مذاکراتی با عراقی‌ها برای صادرات گاز به بغداد داشتیم که آخرین مراحل خود را طی می‌کند.

وی با اشاره به موانع فعلی این پروژه خاطرنشان کرد: تنها مشکل سد راه ما برای صادرات گاز این بود که باید از بازگشت پول گاز مطمئن می‌شدیم؛ ضمن اینکه مذاکراتی درباره بهای آن در حال انجام است.

برابری برداشت گاز قطر و ایران از مخازن مشترک تا سال آینده

این مقام مسئول با بیان اینکه برداشت گاز قطر و ایران از مخازن مشترک تا سال آینده برابر می‌شود گفت: ایران برخلاف قطر مصرف گاز بالایی دارد، لذا اگر این مصرف در جهت تولید و ایجاد ارزش‌افزوده باشد می‌تواند به اقتصاد جمهوری اسلامی کمک شایانی کند.

وی به خرید و واردات گاز از ترکمنستان اشاره و خاطرنشان کرد: همکاری خوبی بین ایران، ترکیه و ترکمنستان در بحث گاز وجود دارد.

عراقی با بیان اینکه این ظرفیت را داریم که گاز ترکمنستان را وارد و به بازارهای خارجی عرضه کنیم ادامه داد: قرار است بازارهای مشترک بیشتری پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز ایران بااشاره به تلاش‌های دولت تدبیر و امید برای ورود به بازارهای جهانی اضافه کرد: قرار است که حجم تولید گاز ایران در پایان برنامه ششم به یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون مترمکعب برسد.

وی با بیان اینکه در آغاز کار این دولت تولید گاز در ایران ۴۰۰میلیون متر مکعب بوده تصریح کرد: حجم تولید گاز ایران امروز به بیش از ۶۰۰میلیون مترمکعب رسیده است.

باید اقتصاد را بر مبنای گاز توسعه دهیم

عراقی از تمرکز این شرکت بر افزایش برداشت از میدان‌های گازی مشترک خبر داد و گفت: عمده تولید فعلی گاز از عسلویه و میدان‌های مشترک با قطر انجام می‌شود.

وی سهم ایران از تجارت جهانی را یک درصد اعلام کرد و افزود: این سهم باید به ۱۰ درصد برسد و در صنعت گاز نیز باید به‌دنبال افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی باشیم.

معاون وزیر نفت، بر مصرف بهینه گاز در ایران تاکید کرد و گفت: ما دارای بزرگترین مخازن نفت گاز دنیا هستیم اما وجود این همه منابع نباید به اتلاف و هدررفت آن بیانجامد لذا اگر ۱۰درصد در مصرف صرفه‌جویی شود و در تولید به‌کار گرفته شود کلی ارزش‌افزوده ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه باید اقتصاد را بر مبنای گاز توسعه دهیم، اضافه کرد: گاز فرصت بی‌بدیلی برای تعامل با دنیا در اختیار ایران قرار داده و باید از این ظرفیت در راستای توسعه کشور استفاده شود.

قرار نیست جایگزین روسیه شویم

عراقی با بیان اینکه نفوذ اقتصادی به بازارهای اروپایی از راه انرژی ممکن است، در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص رغبت اروپایی‌ها به گاز ایران افزود: ایران در صنعت گاز دارای جایگاه خاص خود است و قرار نیست جایگزین روسیه شویم.

وی با بیان اینکه اطراف ایران و کشورهای همسایه بازار خوبی برای گاز ایران است گفت: البته برای ورود به بازارهای اروپایی هم منعی نداریم و شرایط بازار را در همه حال می‌سنجیم و دست به انتخاب می‌زنیم.

آخرین خبرها از خط انتقال صلح و تمایل هندی‌ها به گاز ایران

مدیرعامل شرکت گاز ایران همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در خصوص احتمال از سرگیری خط لوله گاز صلح اظهار کرد: هندی‌ها در حال حاضر علاقه‌ای به عبور خطوط انتقالی گاز از پاکستان ندارند و برای همین از مذاکرات کنار کشیدند.

وی با بیان اینکه هند یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان انرژی در دنیا است ادامه داد: هندی‌ها علاقه‌مندند که گاز ایران از طریق دریا به این کشور در حال توسعه منتقل شود که هزینه‌های بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه باید این موضوعات به صورت فنی حل شود گفت: هند همچنان علاقمند به خرید گاز ایران است.

عراقی از کشورهای همسایه به عنوان مهمترین بازار گاز ایران نام برد و افزود: ایران مشکلی از بابت فروش گاز ندارد و می‌تواند گاز خود را به بسیاری از کشورهای همسایه بفروشد.

محروم‌ترین استان کشور گازدار می شود

وی از سیستان و بلوچستان به عنوان محروم‌ترین استان کشور نام برد و گفت: دولت یازدهم وعده داده تا پایان امسال گاز را به زاهدان وصل کند.

وی ادامه داد: کار توسعه گازرسانی به این استان در سال‌های آتی ادامه می‌یابد تا همه کشور از نعمت گاز برخوردار شود.

معاون وزیر نفت گفت: در گام اول یک‌هزار میلیارد تومان برای اجرایی شدن این پروژه هزینه می‌شود. البته این هزینه‌ها جدای از هزینه لوله‌ها و برخی کارهای اجرایی دیگر است.