۰ نفر

اوکراین متقاضی انتقال نفت و گاز ایران به شرق اروپا

۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۸
کد خبر: 138057
اوکراین متقاضی انتقال نفت و گاز ایران به شرق اروپا

وزیر نفت از علاقمندی اوکراین برای ترانزیت نفت و گاز ایران به کشورهای شرق اروپا خبر داد، اتفاقی که می‌تواند تحولی در عرضه نفت و گاز ایران به اروپا محسوب شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وزیر نفت بعدازظهر  امروز (دوشنبه) پس از دیدار با ایگور تاسالیک، وزیر انرژی و استخراج زغال‌سنگ اوکراین در جمع خبرنگاران با بیان این که اوکراین در این دیدار نسبت به واردات نفت و گاز ایران برای ترانزیت به اروپا مباحثی را مطرح کردند، افزود: پیشنهاد ایران برای آغاز همکاری با این کشور، تامین نفت این کشور است، البته نیاز آنها محدود است.

وی افزود: ظرفیت پالایشگاه اوکراین پایین است و این کشور وارد کننده فرآورده نفتی است.

زنگنه با بیان این که اوکراین برای ترانزیت نفت و گاز ایران به کشورهای شرق اروپا تاکید داشته است، اظهار کرد: اوکراین دارای شبکه انتقال قوی است و قرار است مذاکرات بیشتر در زمینه ترانزیت از این کشور ادامه پیدا کند و ببینیم آیا از نظر اقتصادی و عملی امکانپذیر است که ایران بخشی از نفت کشورهای چک و اسلواکی را از طریق اوکراین ترانزیت کند.

وزیرنفت موضوع ترانزیت را مهمترین محور مذاکرات امروز عنوان کرد و ضمن اشاره به این که اوکراین صنایع پیشرفته ای در زمینه ماشین‌های دوار دارد، افزود: ما هم اکنون در این زمینه و از طریق شرکت مپنا برای توربین و کمپرسورهای صنعت گاز با آنها همکاری می کنیم.

وی درباره ای این که شما پارسال در دیدار با معاون نخست وزیر اوکراین، حضور آنها در پروژه های نفتی ایران را منوط به فاینانس پروژه از طریق نظام بانکی اعلام کردید، آیا در این زمینه گشایشی حاصل شد، اظهار کرد: در این زمینه آنها به دلایل مشکلات خارجی پیشرفتی نداشتند.