۰ نفر

رای دیوان داوری برای شکایت گازی ترکیه صادر نشده است

تراز صادرات گاز مثبت شد

۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸
کد خبر: 137123
تراز صادرات گاز مثبت شد

تراز صادرات گاز ایران به ترتیب با ارسال و دریافت ٢,٥ و ١.٩ میلیارد مترمکعب گاز در چهار ماه امسال مثبت شد.

 مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران، در جلسه آموزشی صنعت نفت گفت: در چهارماه امسال ٢,٥ میلیارد مترمکعب گاز صادر و ١.٩ میلیارد مترمکعب گاز وارد کشور شده که این آمار نشان دهنده تراز مثبت صادرات طی بازه زمانی یادشده است.
 
به گزارش اقتصاد آنلاین؛ عزیزا... رمضانی در ادامه با اشاره به برنامه های صادرات گاز در برنامه ششم توسعه و با بیان این که براساس برنامه، ٦٨ تا ٨٠ میلیارد مترمکعب گاز تولیدی کشور به بخش صادرات اختصاص خواهد یافت، اظهار کرد: ٥٠ تا ٦٠ میلیارد مترمکعب از این مقدار به کشورهای همسایه اختصاص می یابد.
وی ادامه داد: هم اکنون از ١٥ کشور همسایه ایران، ١٠ کشور ظرفیت دریافت گاز دارند و ارسال گاز به کشورهای هند و چین نیز در دستور کار است.
به گفته مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران، صادرات گاز به کشورهای ژاپن و کره جنوبی نیز از دیگر برنامه های این شرکت بشمار می رود که پس از تکمیل پروژه ال ان جی امکان پذیر است.
آخرین وضعیت شکایت گازی ترک ها از ایران
رمضانی با بیان این که شرکت بوتاش ترکیه از شرکت ملی گاز ایران به دلیل پایبند نبودن به اصول قراردادی (نامطمئن بودن تامین گاز و تامین گاز با کیفیت مطلوب) و قیمت بالای گاز ارسالی، به دیوان داوری بین المللی شکایت کرده بود، گفت: ترکیه در زمینه نامطمئن بودن صادرات گاز از سوی ایران درخواست کاهش ٢٥ درصدی قیمت گاز از اوایل سال ٢٠٠٥ میلیاردی را ارائه کرده بود که خوشبختانه دیوان داوری بین المللی این شکایت را رد کرد و بر دفاع انجام شده توسط شرکت گاز صحه گذاشت.
رمضانی افزود: ادعای دوم مبنی بر قیمت بالای گاز نیز تاکنون به نتیجه نرسیده و پیش بینی می شود تا دو یا سه ماه آینده رای نهایی دیوان صادر شود.
وی با بیان این که ادعای دوم ترکیه جنبه قراردادی دارد ادامه داد: در قرارداد پیش بینی شده است که هریک از طرفین بنابر شرایطی که بر بازار حاکم است بتوانند طی دوران قرارداد، پنج بار و به فاصله سه سال درخواست تجدید نظر در زمینه قیمت گاز به دیوان داوری ارائه کنند.

به گفته مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران، ترکیه تقاضای کاهش ٣٧,٥ درصدی قیمت گاز را از اوایل سال ٢٠١٢ مطرح کرده که این موضوع حدود چهار سال است که در دیوان در دست بررسی است و خوشبختانه شرکت ملی گاز ایران دفاع بسیار خوبی را انجام داده است.

وی تاکید کرد: پیش بینی می شود تا دو یا سه ماه آینده رای نهایی دیوان صادر شود.

رمضانی با اشاره به اظهار نظر مقامات ترکیه در این زمینه گفت: اظهار نظرهایی که مقامات ترکیه مطرح کرده اند گمانه زنی است به دلیل این که دیوان داوری یک مرجع بی طرف بوده و هیچ مقامی اطلاع ندارد که رای صادر شده چه خواهد بود.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: ١٠ هزار برگ سند در این رابطه به دیوان داوری ارائه شده است و این مرجع براساس این اسناد و دفاعیات طرفین تصمیم خواهد گرفت.

هیئت عراقی در راه ایران

وی همچنین با بیان اینکه هم اکنون تعدادی از کارکنان وزارت برق عراق برای آموزشهای فنی و مالی در ایران حضور دارند و نمایندگان این وزارتخانه هفته آینده برای نهایی سازی مکانیزمهای مالی و پرداخت گازبهای صادراتی به ایران می آیند.

این مقام مسوول افزود: زیرساختهای صادرات گاز ایران از ماهها پیش آماده شده و با اعلام آمادگی از سوی طرف عراقی، امکان صادرات گاز به بغداد تا پایان مردادماه فراهم می شود.
 
وی در ادامه به پروژه صادرات گاز به منطقه بصره اشاره کرد و گفت: این پروژه بر اساس برنامه در دست اجراست و براساس هماهنگی با طرف عراقی تا پایان سال ٢٠١٦ صادرات گاز به نیروگاههای بصره نیز آغاز می شود