۰ نفر

وزارت اقتصاد اعلام کرد:

رسانه ها همچنان از پرداخت مالیات معاف اند

۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۱۳
کد خبر: 704631
رسانه ها همچنان از پرداخت مالیات معاف اند

وزارت اقتصاد اعلام کرد: بر اساس مصوبه مجلس فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و موسسات رسانه‌ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان از معافیت‌های مالیاتی برخوردارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش روزنامه ای با عنوان «سنگلاخ رسانه‌ای»، روزنامه جهان صنعت با تیتر «آغازی بر پایان مطبوعات»، روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «شلیک مالیاتی به مطبوعات» و روزنامه اعتماد با تیتر «نفس بریدگان» اعلام کرد: بر اساس یک روند منطقی همه فعالیت‌های اقتصادی مشمول مالیات می‌شوند، اما دولت‌ها برای سهولت در روند کار و تشویق برخی از فعالیت‌ها معافیت‌هایی را در نظر می‌گیرند که بر اساس بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود، موسسات انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و موسسات رسانه‌ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله مشمولان این بند از پرداخت مالیات معاف بودند که بر اساس پیشنهاد دولت، در جز ۳ بند «ث» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای این معافیت‌ها سقفی در نظر گرفته شود که این مساله با برخی شائبه‌ها همراه شد.

دولت سیزدهم همواره در همه موارد از فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای حمایت کرده و هیچ‌گونه کمکی در این خصوص دریغ نداشته و بر این روند نیز ادامه خواهد داد.

با توجه به نگرانی و شائبه‌های ایجاد شده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و موسسات رسانه‌ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از پرداخت مالیات معاف کردند.

مجلس در نشست علنی خود موارد اصلاحی کمیسیون تلفیق در جزء ۳ بند (ث) تبصره ۶ در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تصویب کرد. بر این اساس، به‌منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاست‌گذاری در معافیت‌های مالیاتی؛ معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، حداکثر معادل چهار برابر سقف مالیاتی ماده (۸۴) قانون مذکور است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است.

در نهایت، فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و موسسات رسانه ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شمول حکم این جزء مستثنی هستند.