۰ نفر

سازمان برنامه و بودجه کشور:

کسری تراز عملیاتی به معنی کسری بودجه نیست

۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۳۹
کد خبر: 699789
کسری تراز عملیاتی به معنی کسری بودجه نیست

سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به گزارشی تحت عنوان «پورابراهیمی کسری بودجه ۴۰۰ هزارمیلیاردی را ثابت کرد؛ آقای حاجی‌بابایی هنوز می‌گویید کسری بودجه نداریم؟» که در تاریخ هشتم بهمن ماه ۱۴۰۱ در پایگاه خبری اقتصادآنلاین منتشر شده است، جوابیه‌ای ارسال کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ به نقل از روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور، بر اساس تعریف استاندار GFS، کسری تراز عملیاتی کسری بودجه تلقی نمی‌شود. زیرا که تراز عملیاتی نمایانگر میزان پوشش اعتبارات هزینه‌ای توسط درآمدهای عمومی است.

صرف‌نظر از ارقام اعلام شده از قول نمایندگان محترم مجلس، لازم به ذکر است که برای اظهارنظر در مورد کسری بودجه باید تعاریف مدنظر بحث کننده را موردتوجه قرار داد. کسری بودجه تعاریف متعددی دارد. اصولاً در بودجه‌نویسی ترازهای سه‌گانه تهیه می‌شود و هرکدام ممکن است دارای کسری یا مازاد باشند. به لحاظ حسابداری، بودجه عمومی کشور دارای کسری یا مازاد نیست و بودجه متوازن است و منابع، مصارف را پوشش می‌دهند. لکن اینکه این منابع از چه محلی تأمین شوند، موردبحث است.

بر اساس تعریف استاندارد GFS، تراز دارائی‌های مالی بیانگر کسری بودجه در یک سال مالی است. بنا بر این رقم کسری بودجه تراز عملیاتی بیان شده از قول نماینده محترم مجلس، کسری بودجه تلقی نمی‌شود. تراز عملیاتی نمایانگر میزان پوشش اعتبارات هزینه‌ای توسط درآمدهای عمومی است و وجود کسری در این تراز به معنی کسری بودجه نیست.