۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نرخ رشد پایه پولی؛ کمتر از پارسال، بیشتر از ماه قبل!

۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۳۲
کد خبر: 677278
نرخ رشد پایه پولی؛ کمتر از پارسال، بیشتر از ماه قبل!

بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی (دوازده‌ماهه) از ۴۰.۵ درصد در پایان شهریور پارسال به ۳۵ درصد در پایان شهریور ۱۴۰۱ کاهش یافته و رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه سال ۱۴۰۱ هم ۳۳.۱ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ رشد پایه پولی در پایان شهریور ۱۴۰۰ رقم ۳۹.۵ درصد را ثبت کرده بود.

اقتصادآنلاین – عاطفه حسینی؛ اگرچه همانطور که در گزارش بانک مرکزی هم به آن اشاره شده نرخ رشد پایه پولی در مقایسه با شهریور سال گذشته روند کاهشی نشان می‌دهد، اما باید توجه داشت این شاخص اقتصادی پس از آنکه در ۸ ماه منتهی به تیر ماه، روند کاهشی را تجربه کرده و از ۳۷.۶۲ درصد در آبان ماه سال گذشته به ۲۶.۲ درصد در تیر ماه امسال رسیده بود، مجدا افزایشی شده است.

بنابراین علی‌رغم اینکه نرخ رشد پایه پولی در شهریور ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۶.۴ واحد درصدی را نشان می‌دهد، اما در مقایسه با تیر و مرداد ماه سال جاری افزایش یافته است.

در مقابل، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در شهریور ماه ۱۴۰۱ (۳۵درصد) در مقایسه با این رقم در مرداد ماه (۳۷.۸درصد) و تیرماه (۳۷.۴درصد) کاهش را نشان می‌دهد.

اگرچه ارزیابی بلند مدت شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی می‌تواند چشم‌انداز بهتری ارائه دهد، اما در شرایط تورمی کشور و همچنین تاثیر مستقیم نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی بر نرخ تورم، بررسی تغییرات ماهانه این شاخص‌های اقتصادی نیز حائز اهمیت است.