۰ نفر

با ادامه روند صعودی تورم؛

اوراق با بازده منفی کاهش می یابد

۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۲۹
کد خبر: 628791
اوراق با بازده منفی کاهش می یابد

تغییر رفتار تندروانه بانک های مرکزی در سال جاری، پایان دوران بدهی های با بازده منفی جهان را نزدیکتر می کند و آمار جهانی اوراق قرضه بیانگر آن است که اوراق قرضه با بازدهی زیر صفر تا ۱۱ تریلیون دلار کاهش می یابد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش فایننشال تایمز، قیمت اوراق قرضه در سال جاری کاهش یافته است چرا که بانک‌های مرکزی در تلاش برای پایان دادن به خرید دارایی‌های در مقیاس بزرگ و افزایش نرخ بهره در مبارزه با تورم فزاینده هستند و بازدهی بسیاری از اقتصادهای بزرگ را به بالاترین سطح خود در سال‌های اخیر رسانده است.

اوراق قرضه به ارزش ۲.۷ تریلیون دلار در حال حاضر با بازدهی کمتر از صفر معامله می‌شود که پایین‌ترین رقم از سال ۲۰۱۵ است و افت شدیدی از بیش از ۱۴ تریلیون دلار در اواسط دسامبر داشته است. حذف کامل بازدهی منفی برای طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران بزرگ بازگشت به حالت عادی را نشان می‌دهد.

مایک ریدل مدیر ارشد پرتفولیوی آلیانز گلوبال اینورتورز در این باره گفت: بانک‌های مرکزی با تاخیر در تلاش هستند تا از این شوک تورمی جلو بیفتند، بنابراین بازار اوراق قرضه به طور ناگهانی با یک تغییر بزرگ در نرخ‌های بهره قیمت‌گذاری کرده است.

بازدهی منفی زمانی غیرقابل تصور و بعدها به عنوان یک پدیده و بعدتر از آن به عنوان یک ویژگی ثابت در بازارهای جهانی شناخته شد. منظور اینکه قیمت بدهی‌ها بسیار بالا و پرداخت‌های بهره به قدری پایین است که اگر سرمایه‌گذاران اوراق قرضه تا سررسید در بازار بمانند، مطمئنا دچار ضرر و زیان خواهند شد. آنها انعکاس دهنده این باور هستند که بانک‌های مرکزی نرخ بهره را در پایین‌ترین سطح خود نگه می‌دارد و در سال‌های اخیر در مقادیر زیادی بدهی در ژاپن و منطقه یورو تثبیت شده‌اند.

این ارزیابی در ماه‌های اخیر به طرز چشمگیری تغییر کرده است، به ویژه در منطقه یورو یعنی جایی که بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه برنامه‌های خود را برای پایان دادن به برنامه خرید اوراق قرضه در سال جاری تکرار کرد و معامله‌گران بر این باورند که تا دسامبر نرخ بهره برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به صفر بازگردد.

نمودار

به گفته ریدل، پایان دادن به بازدهی بسیار پایین یا منفی یک «شمشیر دولبه» برای سرمایه‌گذاران اوراق قرضه است. از یک سو، مردم از نگهداری اوراق قرضه ضرر می‌کنند. اما سمت دیگر قضیه این است که نرخ‌های بدون ریسک مثبت به این معنی است که بازدهی آینده مطلوب‌تر به نظر می‌رسد. وی افزود: برای سرمایه‌گذارانی مانند صندوق‌های بازنشستگی که نیاز به نگهداری مقادیر زیادی از دارایی‌های امن مانند اوراق قرضه دولتی و کسب بازده کافی برای پرداخت‌های آتی دارند، این خبر خوبی خواهد بود.

به گفته سلمان احمد رییس بخش جهانی کلان در فیدلیتی اینترنشنال، کاهش موجودی بدهی‌های با بازده منفی نیز منعکس کننده سطوح بالای تورم است که سرمایه‌گذاران را به تقاضای غرامت بیشتر برای افزایش قیمت‌ها سوق داده است.

به گفته وی، بازده اسمی روند افزایشی دارد اما سرمایه‌گذاران بلندمدت باید به بازده واقعی اهمیت دهند. این همان چیزی است که پس از تورم باقی مانده و این موضوع هم دارای اهمیت است که تورم در حال حاضر بسیار بالاست.

منطقه یورو عامل اصلی کاهش معاملات بدهی با بازدهی زیر صفر بوده است. در ماه دسامبر، بلوک ارزی بیش از ۷ تریلیون دلار از این اوراق، از جمله تمام اوراق قرضه دولتی آلمان را به خود اختصاص داد. این رقم اکنون به ۴۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. ژاپن، جایی که بانک مرکزی تاکنون در برابر تغییر جهانی به سمت سیاست‌های پولی سخت‌تر مقاومت کرده است، اکنون بیش از ۸۰ درصد از اوراق با بازده منفی جهان را در اختیار دارد.

بازده منفی احتمالا بار دیگر در منطقه یورو چند برابر خواهد شد، مگر اینکه بانک مرکزی اروپا افزایش نرخ بهره را که پیش از این توسط بازارها قیمت گذاری شده است، ارائه دهد. احمد تاکید کرد: بانک مرکزی با توجه به تهدیدی که برای بهبود منطقه ناشی از حمله روسیه به اوکراین و در نتیجه افزایش قیمت انرژی ایجاد می‌کند، برای افزایش نرخ بهره از سطح فعلی منفی ۰.۵ درصدی تلاش خواهد کرد.

وی افزود: من فکر می‌کنم بانک مرکزی اروپا پنجره عادی سازی سیاست‌ها را از دست داده است چرا که شوک رشد اوکراین در اروپا بسیار شدیدتر خواهد بود. از نظر ما سال جاری رشد اقتصادی به صفر نخواهد رسید و این بدان معناست که اوراق قرضه با بازده منفی از بین نمی‌روند.