۰ نفر

اداره آمار انگلیس؛

رکوردشکنی تورم انگلستان طی ۳۰سال گذشته

۲۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۵
کد خبر: 628181
رکوردشکنی تورم انگلستان طی ۳۰سال گذشته

اداره ملی آمار انگلیس اعلام کرد بالا رفتن قیمت سوخت و هزینه‌های انرژی، نرخ تورم سالیانه در این کشور را به ۷ درصد رسانده که بالاترین رقم طی ۳۰ سال گذشته است.

به‌گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، اداره ملی آمار انگلیس اعلام کرد نرخ تورم سالیانه در این کشور 7 درصد در ماه مارس افزایش‌یافته که بالاترین رقم از 1992 را نشان می‌دهد.

طبق اطلاعات این اداره، بزرگ‌ترین دلایل این افزایش تورم، بالا رفتن قیمت سوخت و هزینه‌های انرژی بوده‌است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده در انگلیس نسبت‌به 6.2 درصد ثبت‌شده در ماه فوریه افزایش‌یافته و بالاتر از حد انتظار بوده‌است. این درحالی‌ است که اقتصاددان‌ها نرخ تورم 6.7 درصد را پیش‌بینی کرده بودند. اما این تورم 7 درصدی بالاترین رقم از 30 سال گذشته را نشان می‌دهد.

بالا رفتن قیمت انرژی مخصوصاً قیمت جهانی گاز باعث شده‌ قیمت انرژی برای مصارف خانگی در انگلیس از اول آوریل 54 درصد افزایش یابد. قیمت سوخت مایع طی سال گذشته بیش‌از 2 برابر شده و 113.9 درصد بالا رفته‌است. بنابراین هزینه زندگی برای خانواده‌هایی که به نفت برای گرمایش خانه‌هایشان وابسته هستند افزایش‌یافته است.

طبق گزارش اداره ملی آمار انگلیس، متوسط قیمت بنزین 12.6 پنی در هر لیتر بین ماه‌های فوریه و مارس بالا رفته‌است که بیشترین افزایش ماهانه را از 1990 نشان می‌دهد. این درحالی‌ست که قیمت بنزین در همین دوره در سال گذشته میلادی 3.5 پنی افزایش داشت. قیمت دیزل هم 18.8 پنی در هر لیتر بالا رفته‌است.

طبق گفته‌ی بوریس گلس، اقتصاددان ارشد و مدیر مؤسسه اعتبارسنجی «اس‌اندپی»، نرخ تورم در انگلیس احتمالاً بازهم بالا رفته و در کل سال جاری میلادی در همین سطح بالا باقی می‌ماند.  

وی گفت:«افزایش تورم بودجه خانواده‌ها را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، مخصوصاً آن‌هایی را که درآمد پایین‌تری دارند».

گلس پیش‌بینی می‌کند این تورم بالا از آغاز زمستان سال آینده میلادی رو به کاهش باشد البته اگر قیمت جهانی انرژی بیش‌از این افزایش پیدا نکند.