۰ نفر

بانک جهانی پیش بینی کرد؛

دورنمای اقتصاد جهان پس از بحران روسیه و اوکراین

۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۴۸
کد خبر: 627145
دورنمای اقتصاد جهان پس از بحران روسیه و اوکراین

بانک جهانی با اندازه‌گیری ویرانی اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی این دو کشور در سال جاری میلادی شاهد کاهش دو رقمی خواهد بود.

به گزارش راشاتودی، بانک جهانی با اندازه‌گیری ویرانی اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی این دو کشور شاهد کاهش دو رقمی خواهد بود و کشورهای همسایه نیز یعنی بلاروس و مولداوی رکود اقتصادی را تجربه خواهند کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، این بانک وابسته به سازمان ملل روز یکشنبه در پیش بینی به روز شده خود در مورد این منطقه اعلام کرد که اوکراین بیشترین ضربه را متحمل خواهد شد و اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۱ درصد کاهش خواهد یافت.

به گفته بانک جهانی، روسیه که تحت تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه‌ای از سوی آمریکا و متحدان غربی آن قرار گرفته است، با کاهش ۱۱.۲ درصدی تولید ناخالص داخلی خود مواجه خواهد شد.

این بانک مستقر در واشنگتن همچنین گفت که برخی از کشورهای این منطقه مجبور خواهند شد برای جلوگیری از تأخیر در پرداخت بدهی‌های فعلی خود به دنبال کمک خارجی باشند.

این وام دهنده در ادامه تأکید کرد که بازارهای نوظهور در اروپا و آسیای مرکزی در سال جاری میلادی با انقباض اقتصادی ۴.۱ درصدی مواجه خواهند شد.

این در حالی است که پیش از جنگ روسیه و اوکراین، بانک جهانی پیش بینی کرده بود که این کشورها شاهد رشد تولید ناخالص داخلی خود به میزان میانگین ۳ درصد باشند.

بانک جهانی گفت: این جنگ تأثیر مخربی بر زندگی انسان ها دارد و باعث ویرانی اقتصادی در هر دو کشور می شود.

این گزارش همچنین "خسارت اقتصادی قابل توجهی را در منطقه اروپا و آسیای مرکزی و بقیه جهان" پیش بینی کرد.

این وام دهنده یک "سناریوی نزولی" را نیز ارائه کرد که در آن درگیری ادامه می یابد، تحریم های بیشتری اعمال می شود و قیمت کالاها بیشتر می شود.

در این صورت، تولید ناخالص داخلی روسیه حدود ۲۰ درصد در حالی که تولید ناخالص داخلی اوکراین ۷۵ درصد کاهش خواهد یافت.