۰ نفر

بر اساس گزارش بانک مرکزی؛

کرونا رفت، خشکسالی آمد / رشد اقتصادی ۹ ماه سال ۱۴۰۰ به ۴.۱ درصد رسید

۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۰۰
کد خبر: 620311
کرونا رفت، خشکسالی آمد / رشد اقتصادی ۹ ماه سال ۱۴۰۰ به ۴.۱ درصد رسید

تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳۵۱ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹، رشد ۵.۷ درصدی را نشان می دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۵.۸ درصد بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، بر اساس آمارهای بانک مرکزی رشد اقتصادی سه ماه سوم امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با احتساب بخش نفتی برابر با ۵.۷ و بدون بخش نفتی برابر با ۵.۸ درصد بوده است.

رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال جاری حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های «خدمات»، «صنایع و معادن» و «نفت» به ترتیب معادل ۸.۱، ۳.۸ و ۵.۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.

با این وجود گروه‌ «کشاورزی» در فصل سوم سال جاری با کاهش عملکردی معادل ۲.۶ درصد نسبت به فصل مشابه سال گذشته مواجه بوده‌ است.

در مجموع عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور با احتساب نفت و بدون احتساب نفت به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰  نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش ۴.۱ و ۳.۴ درصدی برخوردار بوده است.

رشد ارزش افزوده گروه‌های «خدمات»، «نفت»، «صنایع و معادن» و «کشاورزی» در این دوره به ترتیب معادل ۶.۵، ۱۱.۷، ۰.۰ و ۲.۱- درصد بود.

بخش خدمات که بیش‌ترین آسیب را از شیوع کرونا دیده بود، حالا با ثبت رشدهای مثبت نشان می دهد که اثر این بیماری در اقتصاد کم رنگ شده است.

با این وجود بحران آب و خشکسالی به وضوح خود را در رشد منفی بخش کشاورزی نشان می دهد.